Bedömning i det Flippade Klassrummet

För mig är det A och O att det eleverna tränar på lektionerna är också det som de blir bedömda i. I mitt flippade klassrum utgår jag från ” Big 5″ – förmågetänket. Det är förmågor eleverna tränar och det är därför också förmågor som eleverna ska bli bedömda på. Tänkte därför dela med mig av dagens lektion då det var just ett sådant bedömningstillfälle.

Förmågorna vi tränat inför detta tillfälle var analysförmågan och den kommunikativa förmågan. Eleverna hade i basgrupperna diskuterat om olika religioners högtider, likheter och skillnader mellan dessa och försökt att tillsammans hitta djupare orsaker till varför religioner har högtider och traditioner. De skapade tillsammans i sina basgrupper mindmaps utifrån sitt resonemang. Kika gärna in på SO-bloggen för mer info under ”Judendomen del 3”.

Idag hade de en riktad skrivning utifrån rubriken ”Högtider och traditioner inom religion- varför då?”. De fick givetvis ta med sig stödmallen de gjort tillsammans i basgruppen. Eleverna hade via sina mobiler tillgång till bloggen, där de kunde se uppgiften och frågeställningarna vi arbetat med samt möjlighet att gå in på facebooksidan där jag gett tips på hur de kan utveckla sina resonemang. Bredvid sig hade de även den bedömningsmatris som är en del av feedbacken. 

Men är inte det fusk? Den frågan fick jag av eleverna i början. Är inte det fusk om vi får veta uppgiften i förväg- då kan vi ju förbereda oss hemma? Får man verkligen ha mobilen uppe, då kan man ju söka fakta på wikipedia!! Får vi inga poäng på proven? Har vi flera prov i samma arbetsområde, inte bara ett slutprov?? Ja, tankarna var till en början många från eleverna när jag började flippa klassrummet.

Men i det flippade klassrummet så handlar det inte om att upprepa fakta som läraren har förmedlat. Det handlar om förståelse. Det handlar om att skapa kunskap utifrån sina egna erfarenheter, kompisars kunnande, fakta – visst, men fakta alltid i ett sammanhang. Att kunna resonera om faktan man tagit del av. Utifrån den skapa sig en egen åsikt, presentera sina egna tankar. Aldrig lösryckta korta frågor. Aldrig poäng. Alltid formativ bedömning utifrån de förmågor jag i förväg visar att de ska bedömas på, samma förmågor som de tränar, både enskilt men ofta tillsammans i grupp. Vad kan de utveckla? Hur kan de utveckla? Fördjupa? Bedömning för att hjälpa eleven till att nå ännu längre i sitt kunskapande!

För mig handlar det Flippade Klassrummet om att guida eleverna till att nå sin fulla potential! BFL – bedömning för lärande, eller lika gärna – bedömning för livet 🙂 Hur lär vi eleverna att använda sina förmågor så de når sin fulla potential? Både inom klassrummet, men i långa loppet, för att nå sin fulla potential i framtiden. Så tänker jag 🙂

20140131_082856

Dagens riktade skrivning med mobil, stödmall, anteckningar och mindmaps inom räckhåll.

20140131_150422

Utmaningen med riktad skrivning, mängden av rättningsmaterial man tar med sig hem. Men mer om den utmaningen i ett annat inlägg!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s