Vad innebär egentligen begreppet ”Flippat Klassrum”?

“Ultimately, flipped learning is not about flipping the ‘when and where’ instruction is delivered; it’s about flipping the attention away from the teacher and toward the learner.” Aaron Sams, Brian Bennett

Ja vad är egentligen ett flippat klassrum? Vad betyder det att man jobbar flippat? Handlar det bara om att man ska spela spela in flippar och låta eleverna titta hemma? Vad skiljer det i så fall från undervisningen då man låter eleverna läsa en text i textboken hemma? Kan det verkligen gynna elevernas språkutveckling att sluta läsa texter? Vad gör du på dina lektioner- låter du eleverna göra lite vad de vill på lektionen eftersom du inte har några genomgångar? Tar det inte massa extra tid att spela in alla flippar?

Frågorna man får när man säger att man jobbar med Flippat klassrum är många. Häromdagen var det en kollega som reflekterade kring detta och sa -Lotta, se till så du inte fastnar i det Flippade Klassrummet. Det fick mig att tänka. Då har jag inte varit tillräckligt tydlig vad det flippade klassrummet innebär och hur jag jobbar.

Det Flippade Klassrummet är inte en metod a la EPA. Det är inte ett nytt sätt att undervisa. Men det är ett annat sätt att tänka jämfört med den traditionella katederundervisningen. Att sätta kunskapandet i fokus – eleverna i fokus- istället för att utgå från att det är läraren som ska leverera information på lektionen och eleverna bara vara mottagare. Det handlar om delaktighet. Det handlar om att skapa ett klassrum där läraren ges tid och möjlighet att möta varje elev, att låta eleverna lära av och med varandra. Att utmana. Anpassa. Inspirera. Flippar är ett sätt att frilägga tid på lektionen till just detta kunskapande. Blogg och facebook är andra verktyg jag använder. Mina elever läser mycket texter. Men texter som inte nödvändigtvis är tagna från skolboken. Jag anpassar det skrivna materialet efter elevernas behov.  Jag använder mig av kontakter med samhället utanför, samarbete med politiker, wiki, Youtube ja det finns en uppsjö av verktyg att använda sig av.

Men det viktigaste verktyget är ditt egna omdöme. En klok Facebook-vän upplyste mig om att jag visst kan kalla mig expert. Vi är alla experter. Experter på att se just våra elevers behov och veta våra elevers förutsättningar. Skapa ditt egna flippade klassrum utifrån din expertis!

Och kollegan som varnade mig för att ”fastna” i det flippade klassrummet? Ja, efter att jag förklarat för henne vad begreppet innebär i praktiken för mina elever så konstaterade hon att -oj då, ja då jobbar jag nog också flippat! Jag visst bara inte om det 🙂

Och jag tänker absolut ”fastna” i det flippade klassrummet- morgondagens vuxna kräver en utbildning anpassad efter de utmaningar de kommer möta i framtiden!

Slutligen – ett tips på en intressant artikel. The Flipped Class: Myths vs Reality

Kommentera

