Vad gör du med tiden i klassrummet då?

Det är en fråga som jag då och då får av andra lärare som funderar över detta med det Flippade Klassrummet. Vad den frågan egentligen säger är att man är så van och inkörd på att det är läraren som är kunskapsförmedlaren i klassrummet och att det är lärarens uppgift att på lektionstid undervisa eleverna, oftast i form av en genomgång/textbok/instuderingsfrågor. Det där med instuderingsfrågor måste vi förövrigt återkomma till i ett senare inlägg då det visar sig att elever inte behöver ha förstått det som han/hon läst, utan eleven kan istället lära in strategier för att hitta svaren i texten utan att för den skull förstått den.

Det jag gör som pedagog när jag flippar klassrummet är att jag använder all tid på lektionerna till att använda den kunskap som eleverna tagit del av bl.a. genom flippar. Det betyder inte att de till varje lektion har en ny flipp att titta på, ofta ser de en flipp per vecka och de tre lektioner vi har den veckan arbetar vi med en uppgift kopplad till den flippen.

Skolverkets rapport som kom i höstas visade på:

– För lite av kritiskt tänkande
– För lite av analys och reflektion
-För mycket av enskilt/individuellt arbete, för lite av gruppdiskussioner
-För mycket av tiden läggs på faktakunskaper
I det flippade klassrummet vänder man på detta inkörda tankesätt. Visst har jag ”genomgångar”, men då utgår jag alltid från de begrepp som jag lyft i flippen och låter eleverna, genom att ha sina anteckningar de gjort hemma, vara de som leder samtalet och som förklarar för mig hur de har förstått begreppen. Begreppen laminerar jag och sätter upp i begreppsträd som jag har målat upp (inget high-tech där inte, svarta tavlan duger för mig 😉 ) Genom att tillsammans diskutera begreppen, dess betydelse, hur man kan använda dom och se till att alla förstår vad de betyder så arbetar vi med begreppsförmågan, en av the Big 5. Detta är en utmaning i mitt flippade klassrum, då en majoritet av mina elever inte har svenska som modersmål och då jag även har några elever som är relativt nyanlända till Sverige. Ett exempel, begreppet amfiteater när man pratar om antiken är ett typiskt begrepp som hör till ämnet, men för mina elever måste jag även förklara ordet sluttning, sluttande, skådespel osv. För mig hjälper flipparna till för då kan dessa elever lyssna på begreppen/orden igen och igen, många går hem även efter lektionen och lyssnar som en repetition.
Lektionen fylls sedan på med övningar utifrån de övriga förmågorna, kunskapande kring den fakta de fått av flippen. Jag låter ofta mina elever arbeta enligt EPA- metoden. Först skriver de en enskild reflektion kring ett givet ämne/frågeställning. Därefter delar de med sig av det de skrivit i ”bikupor”, oftast i form av sin basgrupp (6 personer). Efter att basgruppen arbetat vidare utifrån allas tankar presenteras detta för hela klassen (mer om EPA metoden i separat inlägg).
Under arbetets gång så övar de på att reflektera, analysera, tänka kritiskt, utmana varandra, lyfta varandra, lära av varandra. Denna process kan ta allt från en lektion till en vecka.
Som pedagog, handledare, inspiratör, utmanare, ifrågasättare, bekräftare så lovar jag att jobb – det finns det gott om i det flippade klassrummet! Det flippade klassrummet skapar tid och förutsättning för mig att möta varje elev. Jag går hela tiden runt i klassrummet och kan möta varje elev där just den eleven befinner sig. Ställa frågor anpassade till just den eleven som hjälper eleven att komma vidare i sitt kunskapande. 
Och jag lovar, efter en lektion i det Flippade Klassrummet är man som pedagog lika trött som efter ett pass på spinningcykeln! Men känslan av att se eleverna vara delaktiga och se eleverna skapa kunskap, tillsammans, är för mig den härligaste känslan med det Flippade Klassrummet! Så frågan är inte vad jag gör med all tid – frågan är istället vad gör jag inte! 
20130918_135732 (1)
Begreppsträd a la Franska Revolutionen, svarta tavlan- en klassiker 🙂
Kommentera

