Branäs, lagdag och meningen med skidskola

Igår hade vi lagdag i Alfa-laget, det arbetslag jag tillhör på Östergårdsskolan och även har förtroendet att agera samordnare för. Vi hade en mycket spännande och intressant diskussion där alla i laget (9 st) fick ge sin syn på detta med träningstillfälle/bedömningstillfälle. Är varje lektion ett tillfälle då vi bedömer elelevernas prestation? Detta blogginlägg skriver jag givetvis inte som samordnare för mitt arbetslag, utan som @FrokenFlipp. Tankarna är baserade på undervisningen i mitt Flippade klassrum.

I dag är jag på väg mot Branäs. En weekend i fjällen och bilen fullpackad med 4 barn och en morgontrött man. Det var 15 år sedan jag stod på ett par skidor. Mina två yngsta barn har aldrig åkt skidor och de två lite större har åkt en gång tidigare. Vi är alltså vad man verkligen skulle kalla nybörjare. I morgon har jag bokat in en skidlektion till familjen. Syftet med denna skidlektion är att jag vill att barnen ska få instruktion av någon som faktiskt kan det där med skidåkning (en MKO, i sann Vygotsky-anda). Mer kunnig person. Jag är inte rätt person att hålla en lektionen för jag kan inte ge den feedback som mina barn behöver för att lära sig hur man åker skidor. Jag är inte riktigt bekant med dagens metoder för skidåkning,  ”tyngden på dalskidan” är min mall för hur det ska gå till att ta sig nedför backen. Vad jag har förstått så har utvecklingen på slalomsidan gått framåt sen Stig-Helmer åkte till Alperna. Min mall och min metod är antagligen något föråldrad. Men nu ska alltså mina barn få träna. Få instruktionträna, ramla, få tips som gör att de utvecklas, blir bättre, ramla igen, mer tips, positiva hurrarop från coachen och till slut ta sig hela vägen ner för backen! Väl nere kommer säkert skidläraren konstatera att nu kan de ta sig ner, men nu ska vi utveckla och förbättra så att vi lär oss svänga och bromsa 🙂

Vart jag vill komma med detta? Jo, för att återkoppla till inledningen. Min syn på kunskapande är att det måste vara tydligt för eleven när de tränar och när de bedöms. För om eleverna alltid bedöms, om man utgår från att varje lektion/övning är ett bedömningstillfälle, kommer eleverna då lära sig att åka skidor? Kommer de våga trilla? Göra fel? Ta sig tid, stanna upp, fråga kompisen hur man bäst tar sig ner för backen (kompisen som de märker hajat detta med att svänga). Om vi alltid bedömer allting eleverna gör– hur ska vi då skapa ett tillfälle för dom då de faktiskt vågar testa nya saker? Jag menar, om jag vet att jag blir bedömd, så väljer jag mina trygga längdskidor som jag vet att jag behärskar och skulle gå miste om känslan att slänga mig ut i backen (nåja, blåa backen, men ändå…) För då hade jag varit fokuserad på att prestera bra på det jag redan kan istället för att våga testa något nytt!

I skolan finns det gott om stressade elever. Elever som blir stressade av nationella prov. Elever som blir stressade av betyg. Elever som blir stressade för om de ska komma in på gymnasiet. Hur det ska gå i framtiden. Prestationsångest. Ångest som skapas av att de ständigt bedöms. För dessa elever skapar jag ett klassrum där det är bra att ramla. Att trilla. Att testa något nytt som man vet att man inte riktigt behärskar. För i mitt klassrum är det självklart att jag skiljer på övning och bedömningstillfälle.

Övar gör eleverna för att få feedback, förbättra, kunskapa, få respons av kamrater, av mig, öva igen, förbättra, utveckla. För när det tydligt uttalade bedömningstillfället kommer så har jag förhoppningsvis gett eleverna all den träning de behöver för att nå sin högsta möjliga potential! Min förhoppning är att när bedömningstillfället kommer är eleverna så fulla av självförtroende att de faktiskt vill visa vad de kan, visa vad de lärt sig. Precis som en stolt 4-åring som äntligen lärt sig svänga i backen och vill visa upp för mamma och pappa!

Träna – feedback – bedömning – feedback – träna – feedback – bedömning – feedback – träna – feedback – bedömning – feedback….

Se upp i backen! Fröken Flipp på ingång!

65N60pEd2qBrtrAtIYS4ZySWOIG

Övning ger färdighet!

Kommentera

