Teknikens under…

Jag är inte proffs när det kommer till teknik. När jag skulle starta min första blogg, SObloggalfa, så tog jag en av mina vänner, tillika rektor på en skola i Halmstad, till hjälp med det tekniska. Hon var så hjälpsam och förstående, men efter att vi under en kväll skickat frågor fram och tillbaka via Facebook så konstaterade hon att ”det är nog lättare om jag får ditt lösenord så kan jag gå in och fixa och trixa lite själv” 🙂

Nu, tre bloggar senare, så känner jag mig ändå rätt hemma bland widgets och inlägg, kategorier och länkar. Men så kom jag till det där med flippar. Skulle jag spela in små filmer? Hur skulle jag filma? Med kamera? Mobil? Hur gör jag sen när jag redigerar? Jag har en rätt så teknisk man, men han konstaterade snabbt att ”det här kommer du sitta så mycket med så jag tänker inte göra jobbet åt dig. Du får testa dig fram helt enkelt”. Learning by doing i sann John Dewey anda! Han är rörmokare men känns ibland betydligt mer pedagogisk än vad jag nånsin kommer bli..

Han visade mig ett program som ”alla kan klara av”. Windows Live Movie Maker. Där satte jag ihop mina första flippar, som jag först skrev manus till, filmade, gjorde omtagningar, klippte ihop och redigerade. Om det tog tid? Ja, massvis! Jag kände att ska jag få kontinuitet i mina flippar så måste jag effektivisera. Jag insåg att om en flipp tar flera timmar bara att redigera så skulle jag rätt snabbt ge upp och tröttna.

Samma vän/rektor som hjälpte mig med bloggen tipsade mig om screencast-o-matic. Ett skärminspelningsprogram som med bara en knapptryckning filmar in det du har på skärmen, t.ex. en powerpoint presentation. Detta innebar en stor effektivisering för mig. Jag utgår från en powerpoint med ca 10 bilder, sen spelar jag helt enkelt in när jag pratar till varje bild, under tiden som screencast-o-matic sköter allt med ett knapptryck. Den färdiga flippen publicerar jag sen på Youtube via mitt Google+ konto. När flippen har laddats upp så ”bäddar jag in” den på min bloggsida och så har jag, genom en rätt liten insats, skapat min egna skräddarsydda flipp.

Det finns otaliga bra program att använda sig av när man flippar. Lite beroende på vilket ämne du flippar i. Jag vet att min mattekollega på skolan har börjat testa Educreations, men det programmet har jag ingen kunskap om att använda (inte än åtminstone 🙂 )

Jag tror helt enkelt man får fundera kring:

1. Hur mycket tid vill jag lägga på mina flippar?

2. Hur avancerade vill jag att mina flippar ska vara? Vad är ”good enough” för mig?

3. Vilket tekniskt intresse och kunnande har jag/hur mycket tid kan jag tänka mig att lägga ner för att utveckla mitt kunnande?

För är man som mig, en ”lagom” teknisk Flippad Fröken som vill ha bra och givande flippar utan allt för mycket tidskrävande arbete bakom, så kan jag varmt rekommendera skärminspelningsprogram. Och du – glöm inte bort – det finns hur mycket material som helst där ute på webben. Färdiga skolflippar, korta kunskapsfilmer, spännande intervjuer, gamla arkivfilmer, ja allt du kan tänkas behöva. Var inte rädd för att låna och inspireras av andra! Jag brukar säga att hittar jag en flipp som är lika bra som den jag själv kan göra, då använder jag den. Men tror jag att jag kan göra flippar som är bättre anpassade till just mina elevers behov, ja då testar jag helt enkelt! Glöm bara inte bort, i god Flipp-anda, att använder du andras flippar så lägg ett litet ”tack” under flippen 🙂 Äras den som äras bör.

Så tack Lina TannerfalK-WibergFör utan din ”kom-i-gång” hjälp hade jag kanske inte varit där jag är idag med IKT i klassrummet! Fler rektorer som du i skolan, som tar sig tid att hjälpa, stötta och utmana!

Kommentera

