Djupinlärning och motstånd

Bild1

Det är lätt att slippa tänka själv. Det är tacksamt att få allt serverat. Det är rätt enkelt för elever att apa efter det läraren säger. Ja, inte för alla, men för de flesta. Att kunna ”lite om mycket”. Utantill-kunskap. För några av de elever som är vana vid att få ”alla rätt” på kunskapsproven, som är vana vid att få frågan i klassrummet, som vet precis vilket datum den amerikanska självständighetsförklaringen skrevs, ja från några av dessa elever kan det flippade klassrummet mötas med motstånd. Elever är så vana vid att bli matade med kunskap och deras mått på ”att lyckas” är en siffra på ett prov. Eller en bokstav i ett betyg.

”När ska vi ha ett riktigt prov då” var en fråga jag fick ofta i början. För många elever är ett ”riktigt prov” ett prov med årtal, fakta, personer, huvudstäder. Poäng. Summativt. För dessa elever skapar utantill-kunskap trygghet. De var trygga i vetskapen att de hade lärt sig nästan bokstavligt allt det som stod i boken. Jag vet, för jag var själv en sådan elev. ”Skriv allt du vet om andra världskriget” fick jag som fråga när jag gick i 9:an på ett prov. Max poäng på provet var 50 p. Jag minns att jag hade 60 p. Jag har rätt bra minne och ”fotar av” all text jag läser vilket gör att på provet kunde jag skriva nästan ordagrant exakt det som jag läst. Plus tydligen 10 p till 😀

Man kan skratta åt det, men det är oerhört viktigt att man guidar dessa ”utantill” elever när man arbetar med Flippat Klassrum. Dessa elever har ofta höga krav på sig själva och det är viktigt att man är tydlig och visar vad det är som krävs för att nå de olika kunskapskraven och hur man ska arbeta för att nå dit. I mitt flippade klassrum lägger jag minst lika mycket tid på att hjälpa och stötta de elever som behöver hjälp, som att ställa frågor för att utmana de elever som kräver att bli utmanade.

Det Flippade klassrummet handlar inte om att lära sig utantill. Det handlar om att omvandla kunskap till kunskapande , använda den fakta man får och hela tiden träna sig i att utveckla sina förmågor, utveckla sina resonemang i diskussioner, analyser, källkritiska resonemang och begreppsförståelse. Gå på djupet. Djupinlärning. Inlärning som kräver mycket av eleven.

En annan ”kategori” elever som du kan möta motstånd från är de elever som är vana att kunna sitta längst bak, lyssna på ett halvt öra, göra provet – kanske ”misslyckas” med att nå gränsen för ”godkänt”, vana vid att få göra omprov. För i det Flippade Klassrummet krävs det att de själva är delaktiga i att skapa sin kunskap. De kommer behöva arbeta. Aktivt. Varje lektion. Men så en dag märker de att när de själva är med och skapar sin kunskap så blir de engagerade och delaktiga. Utan att de reflekterar över det. Jag är inte riktigt där än. Jag har elever som kommer in på vissa lektioner, suckar och säger -åhhh måste vi jobba hela tiden???? -Jag pallar inte!  Hur jag gör då? Ja, lägger lite extra krut på att försöka inspirera och engagera den eleven.  Märker jag att motståndet är kolossalt just den lektionen så låter jag det bero. Kanske har det hänt saker innan lektionen som jag inte vet om. Kanske tänker eleven på något som hänt hemma. Våra elever är precis som vi. Mänskliga. Man måste inte vara på topp alltid. Dock brukar dessa elever dras med när basgruppen inleder en diskussion eller ett resonemang. Elever som inspirerar och motiverar varandra är ytterligare en vinst med det Flippade Klassrummet.

Hittills har jag inte haft någon elev som sagt ”kan vi inte ha undervisning så som vi hade det innan”? För eleverna känner att de utvecklas. De blir medvetna i sitt lärande. De märker att det arbete de lägger ner faktiskt ger resultat. Men Rom byggdes inte på en dag, så även om du möter motstånd, för det kommer du göra, så var trygg i att den förändring du fått till stånd i ditt klassrum är en förändring som alla vinner på! 

—”Man blir ju lika trött på dina lektioner som man blir på gympan. Vi är ju aktiva hela tiden och tänker, skriver och pratar. Man kan inte sitta och bara chilla då missar man ju allting”
Citat från en av mina  elever i åk. 8
Kommentera

