Att möta varje elev…

Det där som förr gav mig rätt mycket tanke-bry. Hur sjutton ska jag göra för att nå alla i klassrummet? Jag menar, en stor del av lektionen gick ju åt till att de lyssnade på mig när jag pratade. Jag såg vilka som hängde med och jag lovar, jag gjorde allt för att få alla att lyssna. Jag har under mina tolv år som lärare fått alla möjliga förslag från speciallärare hur jag ska få alla att följa med på lektionen. Men inte en gång har någon sagt till mig -men har du testat att ändra på hela ditt tänk kring hur du undervisar?

Jag tänkte att det var mitt jobb att se till att varje elev följde med i just det jag undervisade om under just den lektionen. Och missförstå mig rätt, givetvis är det mitt jobb att se till att varje elev hänger med. Men om man tänker utanför ramarna. Om man tänker lite Flippat istället. Vad är det som är jobbigt för många elever? Jo, att behöva hålla fokus på fakta och kunskapsöverföring mellan läraren och eleven utan att för den sakens skull få bestämma när den ska ta in denna kunskap, hur lång tid kunskapsöverföringen får ta, och utan möjlighet att pausa, göra något annat en halvtimme, för att sen lyssna igen. En flipp ger eleven just denna möjlighet. Redan där har jag tillgodosett vissa elevers behov av att själva få bestämma över sin kunskapsinhämtning, när den ska ske, hur, vid vilken tidpunkt och hur många gånger eleven behöver lyssna för att ta till sig informationen. 

I mötet på lektionen så kommer eleven till mig med en fakta-bas. Givetvis lämnar jag möjlighet och utrymme för frågor i helklass angående flippen, men jag ser också till att gå runt under lektionen och varje elev får möjlighet att fråga mig enskilt om saker som dykt upp när de såg flippen. Eleverna skriver ner frågor under tiden de ser flippen, frågor de sedan tar med till lektionen. Märker jag att det är något som många undrar över, lyfter jag den frågan i helklass.

Förr när jag avslutade min lektion så hade kanske eleven frågor han/hon ville ställa. Men då var tiden slut. Alla elever har inte möjligheten att få svaren hemma. Speciellt elever som, precis som mina, har föräldrar som inte är uppvuxna med det Svenska skolsystemet, inte läst om Gustav Vasa eller om Kalmarunionen i sina skolor. Det är precis i det ögonblicket, när eleverna är nyfikna, har frågor, vill utveckla, som det gäller att fånga upp dom. Men då var tiden slut.

I det flippade klassrummet är det precis tvärtom. Det är då tiden börjar! Eleverna kommer med tankar, frågor, funderingar. Lektionen används till att arbeta med dessa frågeställningar, ofta tillsammans i sin basgrupp. Men jag som handledare finns alltid nära. Jag går inte bara runt och ”överhör” diskussionerna. Jag måste hela tiden snappa upp om någon hamnar på efterkälken. Utgå från vad just den eleven behöver för att hänga med i kunskapandet som sker runtomkring. Jag måste se till att ingen hamnar bakom. Men jag måste också se till att utmana och få diskussionerna framåt. Lyssna på eleverna och avgöra när jag ska slänga in en fråga i diskussionen, eller ett påstående, som breddar och fördjupar kunskapandet.

 

Så ser jag på möjligheterna att möta varje elev i Mitt Flippade Klassrum. Skulle jag ge ett tips till alla specialpedagoger där ute så skulle det vara att våga utmana dina kollegor – ställ frågan om pedagogen har funderat på att testa att ändra hela sitt tänk kring hur undervisning i ett klassrum ser ut. Jag önskar att någon ställt den frågan till mig för tio år sedan.

“The simple act of removing the direct instruction (lecture) from the whole group changes the dynamic of the room and allows the teacher to personalize and individualize the learning for each student”

Jon Bergman, Why teachers matter more in a flipped classroom, EdTechReview

images

Kommentera

