Kärnhuset Halmstad 2014-02-13

Vill ni så får ni gärna ta del av min föreläsning på Kärnhuset genom att titta på den i sin helhet. Jag tar mig friheten att citera vad Lina Tannerfalk-Wiberg, rektor, pedagog, teknisk rådgivare när det behövs, stor inspiratör och utmanare, skrev på sin blogg igår:

”Nyfiken, mod och drivkraft att utvecklas är viktiga delar i vårt arbete. Att vara nyfiken på varandra, nyfiken på sig själv, nyfiken på omvärlden. Att vara modig, våga prova nya saker, mod att våga gå utanför boxen, mod att ställa frågor till sig själv och sin omvärld. Drivkraft att utveckla sig själva och det man gör, drivkraft att inspirera och inspireras av andra, drivkraft att synliggöra sitt lärande och på vis lära sig mer. Otroligt viktiga delar för att vi ska skapa den allra bästa skolan vi kan!

Jag vill uppmärksamma Lotta Karlsson, en lärare som visar att det går att arbeta med IKT som ett naturligt verktyg i undervisningen utan att vara IKT-nörd.  Hon har med stor nyfikenhet, mod lite envishet samt med drivkraften att vilja utvecklas tagit sig an tekniken på ett fantastiskt sätt och skapat möjligheter i undervisningen med fokus på elevernas kunskapande och lärande. Hon har lärt sig massor om tekniken men det är hennes pedogogiska tankar och kunskapssyn som styr hennes undervisning, inte tekniken i sig.”

Känner mig givetvis oerhört stolt och glad över dessa fina ord. Nyfikenhet, mod och förmågan att ”tänka utanför boxen” är det jag vill förmedla till mina elever. Om jag då kan ”leva som jag lär”, ja då har jag åtminstone kommit ett steg i rätt riktning! Spännande frågor som dök upp efter föreläsningen kommer jag fortsätta utveckla i nästa inlägg på bloggen – så håll dig uppdaterad 🙂

Kommentera

