Veckans uppgift – Israel/Palestina konflikten

Jag tänkte guida er genom veckan som varit för att ni ska få en större förståelse för hur jag praktiskt arbetar i mitt Flippade Klassrum. Förra veckan tittade de på flippar hemma. Jag började med att lägga ut en flipp (9 min) men eleverna såg att det var flera delar i serien och efterfrågade de andra delarna också. Så jag la ut alla delar på so-bloggen. Flipparna och hur uppgiften såg ut kan ni läsa här.

I skolan arbetade sen eleverna utifrån begrepp och namn som jag plockat ut från flipparna. Detta för att låta eleverna tillsammans i basgrupper diskutera flipparna och öva på begreppsförmågan. De fick möjlighet att söka ytterligare fakta om namnen och begreppen.

Så här såg begreppskorten ut:

20140211_130104

Eleverna fick tid på lektionen att i basgruppen samla in mer kunskap, skapa större förståelse, fråga varandra, ta del av det andra hade lärt sig av flipparna, diskutera med kompisarna och ta reda på hur de tänkte kring konflikten mellan Israel och Palestina. Var det någon som hade kunskap om konflikten sedan tidigare? Var det någon som har släkt/vänner i Palestina eller i Israel och som kunde berätta för sina kompisar? De diskuterade orsaker till konflikten, de båda perspektiven och tankar kring hur de skulle lösa konflikten. De arbetade med den kommunikativa förmågan samt analysförmågan.  Kunskapande!

20140211_135433 (1)

Eleverna hjälpte varandra med förklaringar till namnen/begreppen

20140211_140932

Några grupper gjorde egna mindmaps med de olika sidornas perspektiv för att förtydliga de båda sidornas roll i konflikten

20140212_125648

När de idag kom till lektionen så fick de ha med sig sina förklaringar av begreppen/namnen, de fick ha med sig sina stödmallar och tankekartor som de tillsammans skapat i basgrupperna. Jag hade även fotat och lagt ut på deras facebooksida.

Eftersom det var alla hjärtans dag så presenterade jag givetvis uppgiften som ett hjärta. Funderingarna/frågeställningarna inne i hjärtat var till för eleverna som hjälp, om de kände att de fastnat, inte visste hur de skulle resonera vidare eller helt enkelt behövde extra stöd. Rubriken de utgick från var : Konflikten mellan Israel/Palestina – så här tänker jag!

20140214_090535

Uppgiften var i form av en riktad skrivning där de i förväg fått reda på vad de skulle bli bedömda på. Ta del av denna informationen här.

De fick 25 minuter på sig att skriva, men eleverna sa själva efter 25 minuter ”vi vill ha mer tid”. Så jag lät dem arbeta vidare under lektionen. Helt plötsligt utbrister en av eleverna högt ”ha ha, jag känner mig som en professor”. En bedömningsuppgift där eleverna samtidigt kan stärka sitt självförtroende – det är BARA EN av fördelarna med mitt Flippade Klassrum! En annan elev sa ”dina prov är så softa”. Det kan man ju givetvis tolka både positivt och negativt. Men jag tolkar det som att när de kommer till mitt klassrum för en bedömningsuppgift så har jag gett dem ALLA de verktyg de behöver för att lyckas! Och när eleverna känner att de behärskar det som de arbetar med – ja då blir det ”soft”!

Efter att de skrivit klart fick de ge varandra kamratrespons. Jag testar hela tiden olika sätt att ge kamratrespons, denna mall fick jag av min SO-kollega Susanne Troff och sen anpassade jag den till min uppgift. Låna av varandra, inspireras av varandra och dela med er! Så jobbar vi i SO-gruppen på Östergårdskolan och det är en oerhörd styrka och tillgång! 

20140214_124915

Eleverna som skulle sluta kl 14.45 satt kvar 20 minuter efter lektionen för att de ville lägga mer tid på att ge varandra kamratrespons. En fredag. Innan lovet. Kunskapande har ingen start eller stop-tid! Eleverna är stolta över sitt jobb, jag som pedagog i klassrummet kan njuta av att se mina elever växa, både i deras kunskapande och i sitt ansvarstagande.

Ett fantastiskt exempel från dagens skrivning är en elev som rätt nyligen har kommit till Sverige från Sri Lanka. Eleven jämför konflikten Israel/Palestina med konflikten i Sri Lanka mellan Tamiler och Singaleser. Eleven fick möjlighet att använda sin kunskap kring sitt hemland och se likheter och skillnader med en helt annan konflikt. Det är för mig att gå från kunskap till kunskapande! Det är just det som mitt Flippade Klassrum handlar om! Kunskap till kunskapande! Från fakta till förståelse! 

Tro på att dina elever faktiskt klarar av att ta ansvar – först när de får förtroendet så kan de bevisa att de kan! I Mitt Flippade Klassrum får alla möjlighet att växa, var och en efter sina förutsättningar. Jag är stolt över mina elever och jag tror att när eleverna känner det, ja då blir de stolta över sig själva! Förmågan att tro på sig själv och vara stolt över det man gör – det är vad jag kallar #viktigtpåriktigt!

20140214_091314

Kamratrespons efter dagens skrivning.

Kommentera

