Om skolan blir hel-flippad…

Jag fick en spännande fråga under min föreläsning på Kärnhuset i Halmstad i veckan som jag gärna skulle vilja utveckla ytterligare. En lärare från en av Halmstads högstadieskolor ställde frågan ”-Vad händer om alla lärare i alla ämnen övergår till Flippat Klassrum. Kommer inte eleverna överösas med flippar att se hemma då? Tänk dig 5 ämnen med 30 minuters flippar eleven ska se till samma dag, då är det allt eleven gör på kvällarna – tittar flippar”.

flipped-classroom-300x225

Denna fråga har diskuterats livligt på min skola också. När jag berättade om hur jag arbetar med blogg och facebook för mina kollegor fick jag samma fråga ”tänk om alla lärare kräver att elever ska följa deras bloggar, då blir det alldeles för mycket för eleverna”. Ja, hur tänker jag kring detta?

För det första så vill jag än en gång betona att det flippade klassrummet är så mycket mer än flippar på nätet! I höstas, när vi arbetade med kommunen, hade vi ett samarbete med kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graaf och eleverna fick komma på besök till hans kontor, se hur det ser ut i kommunhuset, eleverna intervjuade barn, unga, vuxna i kommunen, använde sig av google maps och ja, helt enkelt skaffade sig kunskap för att kunna presentera sin Vision – hur ska Halmstad se ut i framtiden? Under denna 8 veckors- period hade jag en flipp på min blogg som förklarade hur en kommun styrs. Men allt arbete i klassrummet utgick från att eleverna var i fokus. Det var eleverna som skapade sig förståelse under lektionstid för hur Halmstad kommun ser ut idag och hur den kan tänkas se ut i framtiden. Det blev ett jättelyckat  arbetsområde och jag kommer berätta mer om detta arbete i ett separat inlägg. Men är du redan nu nyfiken kan du läsa mer om det här.

För mig handlar inte det Flippade Klassrummet om att göra så många flippar som möjligt. Det handlar om att ge ut kunskap i en flipp och sen använda denna kunskap för att utveckla sin förståelse, sina förmågor, göra om kunskap till kunskapande i samspel med kamrater och lärare. Ingen flipp i världen kan ersätta det arbetet! Mina elever har i genomsnitt max 1 flipp/vecka att se. Det arbete som de i ett traditionellt klassrum gör hemma, instuderingsfrågor, fördjupningar, läsa texter – det gör vi tillsammans i klassrummet. Hemarbetet för mina elever har minskat sen jag började arbeta flippat!

Viktigt också att tänka på är att en flipp bör inte vara  längre än 6-8 minuter – sen tappar eleverna koncentration och fokus. När jag arbetade med judendom så delade jag upp faktadelen i 3 delar och på flera veckor, se exempel här. I en hel-flippad skola så är det inte meningen att lärarna ska ge eleverna 30 minuters flippar varje lektion i läxa. Det är viktigt att inte enbart fokusera på flipparna i det Flippade Klassrummet. Låter det konstigt? Ja, kanske, men det handlar om att flytta fokus från läraren på lektionstid till eleverna! 

Så om jag tror att det blir ”problem” i framtiden att alla lärare sätter eleverna i fokus på lektionen? Tror jag att eleverna kommer överösas med hemarbete när allt kunskapande, alla övningar inför bedömningsuppgiften, alla begreppsförklaringar, sambandsmodeller, mindmaps skapas och görs tillsammans på lektionen?  Tror jag att elever kommer känna att det är svårare att ta in fakta i form av både ljud/bild och text istället för bara bilder/text? I sin takt, när det passar dem, i lugn och ro hemma? Att kunna pausa, spela tillbaka, repetera?

Svaret för mig är självklart! Jag tror att framtidens utbildning kräver att skolan tänker flippat! Elevernas kunskapande måste vara i fokus. Vi lärare måste hitta sätt för att skapa mer tid i klassrummet så vi istället för att enbart överföra kunskap stöttar, utmanar, handleder, inspirerar och tränar våra elever i det som de kommer möta på arbetsmarknaden! Alla lärare kommer ge sin personliga prägel till sina flippade klassrum – så inget klassrum kommer bli en kopia av ett annat.

Och slutligen – det där med facebook och blogg? Ja, för mig är det självklart att befinna mig på samma spelplan som mina elever. Jag vill vara där jag kan nå dem – i deras bakfickor, i deras mobiler. Mina elever kan numera även ställa frågor via Kik, ett sätt att snabbt skicka en fråga till mig via mobilen. Om jag alltid är tillgänglig för mina elever 24/7? Nej, men jag har alltid möjlighet att nå mina elever och de känner att de lätt kan få kontakt med mig. När jag vill vara AFK (away from keyboard) så stänger jag av dator och mobil, svårare än så är det inte! Jag tror inte att facebook och blogg passar alla lärare eller alla elever- men just nu passar det mig och mina elevers behov. Efterfrågan och tillgång. As simple as that! Om 2 år kanske mitt Flippade Klassrum ser ut på ett helt annat sätt, det återstår att se 🙂

 

BLOGG

Kommentera

