Tips i Facebook-djungeln

På Facebook finns det många grupper och det är enkelt att gå vilse i facebook-djungeln.. Antagligen finns det en grupp för varje sak du kan tänka dig, men jag vill passa på att tipsa om några grupper som jag tycker du ska besöka eller gå med i (om du inte redan gjort det 🙂 )

1. Flippa Klassrummet  Bra och inspirerande sida med många aktiva som delar med sig av tips, tankar och erfarenheter kring Flippade Klassrum. Många trådar att diskutera. Här kan du ställa frågor till andra flipp-kollegor och får snabbt många och kloka svar!

2. Flippad SO-undervisning En än så länge rätt liten flipp-sida på facebook, men som SO-lärare hoppas jag givetvis att vi tillsammans kan se till att denna växer!

3. The Big Five  En grupp där Göran Svanelid då och då lägger ut spännande pedagogiska trådar att diskutera, över 12 000 medlemmar som ofta och gärna delar med sig av tankar och idéer kring de fem förmågorna/språkutveckling och bedömning för lärande.

4. Bedömning för Lärande  Här får du många bra och konkreta tips och länkar till  bloggar/material för att arbeta vidare med formativ bedömning och BFL (även om jag själv gärna skulle vilja skapa en grupp som istället heter UFL – Undervisning För Lärande, men det är ett annat inlägg 😉 )

5. Anonymous Art of Revolution Härifrån tar jag många av mina bilder jag använder mig av på min SO- facebooksida. Bilder för att engagera, väcka tankar och funderingar hos eleverna.

6. Chocolate Socrates  Precis som Art of Revolution, en sida där jag hittar många av de citat/tankeväckande formuleringar som jag kan lägga ut på min SO-facebook sida till eleverna för att skapa diskussion/engagemang/resonemang

7. Think and Think again  Ja som ni märker, dessa sidor hittar man hela tiden nya varianter av, men syftet är att jag vill ge eleverna bilder och citat för att inspirera dem till att tänka utanför boxen!

8. Reddit  Inte en facebook-sida, men en aldrig sinande källa, ett forum om allt i hela världen som händer på internet 😉 Med underkategorier att ösa ur i det Flippade Klassrummet! Låt dig inspireras, hitta intressanta infallsvinklar, jobba med källkritik, ja möjligheterna är oändliga!

Det finns ju givetvis hur många fler sidor som helst att tipsa om, men börja med att klicka runt på dessa sidor och se vad du hittar för intressant och spännande! Sen klickar man vidare, klickar igen och håller på så resten av kvällen tills man inser att barnen visst somnat i soffan med kläderna på framför Bolibompa…been there, done that! För det är inte bara våra tonåringar och elever som lätt kan fastna på nätet..#detutvidgadekollegiet tar aldrig slut och det har både sina för och nackdelar – glöm bara inte bort att utfodra både barn och husdjur innan du ger dig ut på djungelsafari! Lycka till!

quien-ve-mis-fotos-en-facebook-1

Kommentera

