Okunskap som leder till frågetecken som leder till missförstånd…

Jag möts då och då av skepsis från andra lärare när jag berättar om mitt Flippade Klassrum. ”Akta så du inte fastnar i det Flippade Klassrummet” ”Se till att du inte bara ser på filmer på youtube med eleverna” ”När ska eleverna lära sig att läsa och hitta fakta i texter om de bara kollar film”. Ja, diskussionerna man ibland hamnar i när det gäller det Flippade Klassrummet grundar sig  i mångt och mycket i okunskap. Okunskap om vad det flippade klassrummet innebär och tron att det är en fluga som spridit sig det sista året.

Denna blogg är till för att förklara hur mitt Flippade Klassrum ser ut. Jag hoppas att det framgår tydligt att det är kunskapandet och eleverna som hela tiden är i fokus. Inte tekniken. Inte datorn. Jag har ju t.o.m. kvar den svarta tavlan i mitt klassrum 😀 Jag sitter inte vid katedern och bläddrar i papper och släpper eleverna fria i klassrummet utan stöttning.  Jag sitter inte dag och natt för att spela in flippar. Lika lite som mina elever skulle lägga ner timmar varje vecka för att se mina flippar. För mig är mitt Flippade Klassrum ett samlingsnamn för allt som pågår därinne, Big 5, BFL, Formativ undervisning, språkutveckling, EPA, IKT, ja listan kan göras lång och blir bara längre och längre för varje vecka med varje ny sak jag plockar in i klassrummet. När man öppnar dörren för det Flippade Klassrummet betyder inte det att man stänger ute allt annat. Tvärtom. Man skapar tid för att kunna jobba med allt det där som man förut inte hann med eller hade möjlighet att genomföra. För mig är inte det Flippade Klassrummet en fluga. För mig är det framtiden!

Ta del av denna artikel och se om du kan reda ut några av dina egna frågetecken. Eller som min goda vän och lärarkollega uttryckte det efter att ha läst artikeln ”nu blev det hela lite mindre ångestladdat”  🙂

10 Common Misconceptions About the Flipped Classroom, Kelly Walsh, Teachthought.com

photo

Kommentera

