Höga förväntningar

Vi säger ofta att höga förväntningar på våra elever hjälper eleverna att prestera högre resultat. Jag tror att höga förväntningar på eleverna gynnar elevernas kunskapsinlärning och genom tydliga instruktioner, formativ undervisning, handledning och stöttning från lärare och kamrater, så kan eleverna nå dessa högt ställda förväntningar.

Jag anser att Mitt Flippade Klassrum ger mina elever de bästa förutsättningarna för att de ska lyckas nå de höga förväntningar jag har på eleverna. På lektionerna har jag skapat tid och möjlighet för eleverna att öva på de förmågor som jag sedan förväntar mig att de ska visa att de behärskar. Inte bara på en ”utantill-nivå”, utan jag förväntar mig att eleverna sen ska kunna visa förståelse och kunskap på ett mycket djupare plan än att kunna återberätta fakta.

Men vad har eleverna för förväntningar på mig som lärare? Om elever kommer in till ett klassrum utan höga förväntningar på sin lärare – vilka resultat kommer vi då se i klassrummet? I denna flipp presenteras 10 olika förväntningar som elever har på sin skolgång. Det är inga förvånande förväntningar. Inga förväntningar som är omöjliga att uppfylla. Det är ungefär samma förväntningar som jag skulle sätta upp på min topp-10 lista över vad jag förväntar mig av min arbetsplats.

1. Relationer – är jag ”en i mängden” eller har jag personliga relationer till människorna i min omgivning?

2. Är det relevant för mig – berättar någon för mig varför jag ska lära mig/genomföra detta?

3. Tid – har jag tid för att lära mig det jag ska, tid för att skapa förståelse för det jag gör?

4. Timing – kan jag göra saker i mitt tempo när det passar mig och mina behov?

5. Lek – har jag möjlighet att testa mig fram? Göra misstag och sen lära mig av dessa? Eller är varje lektion ett tillfälle då jag bedöms?

6. Övningstillfälle – har jag möjlighet att öva de förmågor som jag kommer bli bedömd på?

7. Valmöjlighet – kan jag bestämma över vad, när och hur jag ska ta in kunskap och visa vad jag lärt mig?

8. Autentiskt – Har jag nytta av detta även utanför skolan/mitt arbete? Har det jobb jag lägger ner någon betydelse för samhället utanför?

9. Utmaning – Blir jag utmanad i mitt arbete och märker jag själv/visar någon för mig  att jag hela tiden utvecklas?

10. Entreprenöriellt lärande – är det jobb jag lägger ner enbart teoretiskt, eller får jag möjlighet att applicera det IRL?

Förväntningar vi alla delar. Jag förväntar mig att mina chefer utmanar mig, ger mig möjlighet att testa mig fram, låter mig göra misstag och lära mig av dessa utan att för den skull dra ner på min lön varje gång jag inte lyckas med exakt det jag planerade från början.  Jag förväntar mig att jag får göra saker som är relevanta för mig, som utvecklar mig som pedagog. Jag förväntar mig att mina chefer ger mig tid för att genomföra det som de kräver att jag ska göra och  även ger mig valmöjligheten när och hur jag ska genomföra det. Basic fact.

Kan jag då som pedagog komma in i mitt klassrum och tro att mina elever inte har några som helst förväntningar på mig och mina lektioner? Kan jag undervisa i tron att inget utav det jag själv kräver av min arbetsplats har betydelse för eleverna på deras arbetsplats? Självklart inte. De har precis samma förväntningar som jag själv har!  Eleverna måste ha samma rätt till  höga förväntningar på min undervisning och på mig som pedagog som jag har på eleverna!

Slutsats – för att eleverna ska nå en hög måluppfyllelse, för att eleverna ska kunna prestera sitt absolut bästa, så  handlar det  inte enbart om vilka förväntningar vi har på  våra elever, utan lika mycket om vilka och hur höga förväntningar eleverna har på oss. Känner du till vilka förväntningar dina elever har på dig?

Kommentera

