Att skapa sig tid för att vinna tid…

Jag har en god vän och lärarkollega som ofta brukar fråga ”hur mycket extra tid utöver dina 35 timmar i skolan och 10 timmar hemma lägger du på skolarbete egentligen? Du får ju alla oss andra att se ut som om vi inte jobbar alls, krävs det att man jobbar gratis för att göra ett riktigt bra jobb?” Hon säger det med genuin nyfikenhet och välvilja, så jag tänkte ta tillfället i akt och skriva om hur jag ser på tid, tidsbrist och att skapa tid för att vinna tid.

Det kan vara svårt ibland att skilja på arbetstid och fritid när det man jobbar med samtidigt är ens stora intresse. Det som bidrar till min personliga utveckling bidrar givetvis även till att utveckla mig i min yrkesroll och tvärtom. Men för mig är det självklart att den extra tid jag lägger ner just nu på att skaffa kunskap för att utveckla mitt Flippade Klassrum är tid som jag investerar och som i framtiden kommer innebära att jag sparar tid.

Låt mig ge ett exempel. När jag började flippa spelade jag in egna filmer med kamera, redigerade och klippte ihop. Ett arbete som kostade mycket av min tid. Sen började jag utforska hur andra flippare gör, läste deras bloggar, letade på nätet, läste i forum och kom fram till att Power Point i kombination med ett skärminspelningsprogram skulle passa mina elever och samtidigt spara mig oerhört massa tid. Visst tog det tid att sätta sig in i denna teknik, ladda hem program och lära sig hur det fungerar, men hade jag inte hittat detta verktyg finns det nog risk att jag slutat skapa egna flippar p.g.a tidsbrist. Jag såg till att skapa mig tid för att ta reda på hur jag kunde vinna tid. 

Nu känner jag att jag behärskar grunderna i den tekniska delen av mitt Flippade Klassrum. Jag har tidseffektiviserat, det jobb jag lägger ner för att spela in flippar är inte mycket mer tid än vad jag skulle lägga ner för att förbereda en föreläsning i klassrummet. Men Flippat Klassrum är så mer än teknik. Det Flippade Klassrummet handlar ju också om att skapa tid. Skapa tid för att möjliggöra kunskapande på lektionen. Hur kan jag använda elevernas lektionstid än mer effektivt? Hur kan jag utveckla deras förmågor så eleverna når sin fulla potential? Vilka delar i kunskapande kan jag plocka in i mitt klassrum så eleverna når ännu längre? Hur kan jag utveckla min undervisning utan att jag som pedagog stressar sönder mig? Just nu använder jag twitter och flippade nätverk för att diskutera pedagogiska tankar i mitt Flippade Klassrum. För att kunna utveckla. För att effektivisera. För att få en tidsvinst. Detta tar tid. Men jag ser till att skapa mig den tiden för jag är säker på att det är tid jag kommer få igen.

#detutvidgadekollegiet handlar för mig om att dela med sig av sina kunskaper, låta andra ta del av det man gör för att kunna fortsätta utveckla tillsammans. Det handlar om att lära av varandra. Att inte behöva uppfinna hjulet om igen utan ta vid där andra redan befinner sig. Att låta andra pedagoger använda mitt material för att skapa en tidsvinst åt dem. Så de i sin tur kan fortsätta utveckla sin undervisning och få tid att ta del av ny kunskap som jag sen kan använda i mitt klassrum och dra nytta av. Att vara en pusselbit i ett stort kunskapande pussel. Tekniken och möjligheterna gör att all världens kunskap finns i min dator. Jag chattar ena sekunden med en SO-lärare i Växjö om sambandsmodeller för att i nästa sekund diskutera skärminspelningsverktyg med en Samhällskunskapslärare i Ohio.

Om det nu är så att vi individualiserar skolan mer och mer för att anpassa den till varje elevs behov, kanske vi även borde anpassa viss del av all schemalagd mötestid till att möta varje lärares behov. På min skola har vi 3 timmar mötestid för arbetslag/vecka. Jag vet, det är lyxigt! Men jag ska sticka ut hakan och säga att för min del hade det varit en betydligt större tidsinvestering att under en av dessa tre timmar, istället för att sitta med de kollegor jag möter dagligen, få spendera tid med att ta del av #detutvidgadekollegiet. Detta hade kunnat ge mig en möjlighet att på arbetstid få fördjupa mig i det som jag nu istället gör en del av på min fritid. För när lärare säger att de inte har tid att följa med i utvecklingen, att de inte har tid för att skapa sig tidsvinster i framtiden, ja då är något oerhört galet! 

Jag tror att många, både lärare och skolledare, måste omvärdera sin bild av vad begreppet ”arbetsmöte” innebär. I framtiden hoppas jag att rektorer runt om i Sverige ser den obegränsade möjlighet som dagens teknik erbjuder och låter lärare använda sin arbetstid till att skapa sig tid till möten, både Online och AFK –   för det är i möten vi växer – oavsett var de sker! 

BhE-711IcAAr9jB

4 reaktioner på ”Att skapa sig tid för att vinna tid…

  1. Inspirerande läsning!
    Inser också att mina små ”flipp-previews” blir lättare och snabbare gjorda nu när jag vågar lägga upp det som inte är perfekt men good enough. Och good enough är ju bra nog. 😉
    Så roligt att utvecklas med eleverna med det här arbetssättet och roligt att jag hittade din blogg att inspireras av.

  2. Tack för inspirerande läsning! Jag upplever dock att det tar enormt med tid att flippa, kan du inte berätta exakt, steg för steg hur du gör? Så kan kanske även jag vinna värdefull tid😄

    • Hej! Vad kul att jag kan bidra till lite inspiration! Du hittar lite kring mitt upplägg när jag flippar i blogginlägget Teknikens Under och även i inlägget Användbara verktyg i det flippade klassrummet. Förr spelade jag in film-flippar men det tog för lång tid att redigera. Nu använder jag helt enkelt powerpoint och spelar in med ett skärminspelningsprogram. MEN – jag använder även MYCKET material jag hittar på YOUTUBE. Nu senast när vi läste om konflikten Palestina/Israel så hittade jag tre flippa a 9 minuter som hette Världens Konflikter Israel/Palestina. De kan jag sen ”bädda in” på min elevblogg från youtube. Vill du se hur det kan se ut så gå in på http://www.sobloggalfa.wordpress.com. Viktigt även att säga att mina elever kanske har en flipp/vecka att se (jag gör alltså inte en ny till varje lektion…) På lektionstid arbetar vi med förmågorna och detta arbete utgår från flippen de sett. Exempel på hur en vecka kan se ut hittar du i blogginlägget Veckans uppgift – Israel/Palestin konflikten (i bloggen Mitt Flippade Klassrum) Så mitt tips är – använd andras material, testa skärminspelningsprogram, arbeta på lektionerna med förmågor och låt eleverna verkligen TRÄNA, ge dem tid till detta! Stressa inte vidare med nästa flipp redan nästa lektion.
      Hoppas mitt svar var till lite hjälp 🙂 Jag kommer fortsätta fylla på bloggen med praktiska flipptips i framtiden 🙂
      Mvh Lotta K

Kommentera

