Perspektiv i mitt Flippade Klassrum

Följer du ett invant mönster? I så fall, vågar du ställa dig själv frågan varför?  Ibland är man så van vid att följa ett speciellt mönster att man inte ens reflekterar över varför. Som pedagog har jag ofta känt mig ”nöjd” med tanken på att jag undervisar på ett sätt som jag tycker är bra, som gör att elever uppskattar mina lektioner och uppskattar mig som lärare/mentor. Jag har följt ett mönster i min undervisning som gjort att en hel del av min planering/lektionsupplägg/val av material har gått på rutin.

Genom att börja Flippa mitt Klassrum har jag fått omvärdera mina invanda mönster. Mina rutiner. Hur jag alltid gjort. Att omvärdera kostar energi, det kostar tid. Men det man vinner är så mycket mer än det man satsar. Jag kan inte längre luta mig tillbaka och förlita mig på att min rutin gör att jag kan ”riva av” en geografi-lektion. Begreppet tröskelplanering kan inte appliceras på det Flippade Klassrummet (ja, jag erkänner, tröskelplanering i kombination med rutin har nog inträffat lite då och då under mina 12 år som lärare 😉 ) Bakom varje lektionstillfälle i mitt Flippade Klassrum ligger nu en tanke, en röd tråd som jag synliggör, inte bara för mig själv, utan även för eleverna på bloggen varje vecka. Vad vi ska göra, varför, hur, vad vi övar, vad jag bedömer, vilka förmågor vi arbetar med. Jag försöker göra min undervisning så tydlig och så transparent som möjligt, både för elevernas skull men lika mycket för min egen skull. När man synliggör sin undervisning så ger man sig själv möjligheten att se sin egna undervisning ur ett annat perspektiv.

För det handlar i grund och botten egentligen om perspektiv. Mitt perspektiv på min egna undervisning har förändrats sen jag började flippa klassrummet. Mitt perspektiv på undervisning förändras ständigt i och med all den input jag får dagligen av kollegor, både Online och AFK. Förr såg jag på min undervisning ur ett perspektiv. Nu ser jag på min undervisning ur flera olika perspektiv. På samma gång. Det skapar en helt ny dimension för mig som lärare. Jag upptäcker saker hela tiden. När jag synliggör min syn på undervisning för mig själv, skapar jag möjlighet för mig själv att påverka min egna undervisning.

Jag utforskar. Testar mig fram. Leker. Lär. Tar in. Gör misstag. Försöker igen. Allt annat än rutin. Det tar tid och energi, men det ger skaparglädje, nyfikenhet, vilja att lära, vilja att utveckla, nya kontakter och nya möjligheter. Min flipp från traditionell undervisning till Flippad undervisning har gjort att jag ser på mitt yrke med helt andra ögon. Jag har fått tillbaka lusten att undervisa och framförallt lusten att lära. Den där lusten som förr höll på att drunkna i en hög av färdigkopierade stenciler, föråldrade läroböcker och föreläsningar i monolog-format.

Att bryta rutiner. Att bryta invanda mönster. Att göra saker som man förut aldrig gjort och få resultat man förut aldrig fått.

Följer du ett invant mönster? I så fall, vågar du ställa dig själv frågan varför? 

1508524_418943158250748_3954764_n

En reaktion på ”Perspektiv i mitt Flippade Klassrum

  1. Ping: Vågar du fråga #varför? |

Kommentera

