Ordning och reda eller utFlippat?

Jag är en förespråkare för ordning och reda. Ordning och reda är en förutsättning för att lärande, kunskapande ska kunna äga rum.  Utan ordning och reda kommer vi att ha klassrum utan en tydlig kapten som håller i rodret. Utan tydliga mål så vet vi inte var vi är på väg. Ordning. Och reda. Men vad betyder orden ordning och reda för mig?

I mitt Flippade Klassrum innebär ordning och reda att mina elever har rätt att kräva av mig som lärare att jag har ett tydligt syfte med varje lektion. Varje uppgift och övning som eleverna gör i klassrummet ska föregås av tydlig genomgång om vad vi övar, vilka förmågor vi tränar, varför vi tränar det och hur lektionen kommer se ut. Ordning. Och reda.

I mitt Flippade Klassrum innebär ordning och reda att eleverna har rätt att kräva av mig att jag kommer förberedd till lektionen. Att jag har en tydlig uppstart. Att jag presenterar dagens lektion synligt på tavlan genom att skriva ”dagordning”. Att jag  vid varje lektion har ett tydligt avslut då jag summerar lektionen, vad vi har arbetat med, vilka förmågor vi har tränat och hur vi ska fortsätta utveckla detta nästa lektion. Ordning. Och reda.

I Mitt Flippade Klassrum innebär ordning och reda att eleverna har rätt att kräva av mig att jag ska vara engagerad. Närvarande i den mening att jag ska se varje elev och kunna möta varje elev där just denna elev befinner sig. Jag ska ha en fingertoppskänsla vad varje elev behöver just nu. Jag ska ha skapat en relation till varje elev så att varje elev känner att de blir sedda. Om en elev inte verkar följa med i det som händer på lektionen så är det min uppgift att fånga upp den eleven, hjälpa, stötta, coacha. Ge eleven möjlighet att komma tillbaka in i matchen. Ordning. Och reda. 

Ett Flippat Klassrum utan denna ordning och reda blir ett utflippat klassrum. Men i mitt Flippade Klassrum har ordning och reda inget att göra med om eleven är ”tyst och sitter still på sin plats”. För mig är det självklart att det är läraren som ska ansvara för ordning och reda i klassrummet. Om jag som lärare lyckas uppfylla alla de krav som dessa begrepp innebär för mig, ja, då lovar jag att frågor om keps/mobil/låsa dörren/tyst och lugnt blir ”icke-frågor”, frågor det varken finns tid eller behov att fokusera på. Och förresten, tyst och lugnt? De möten man själv har varit på som har varit de mest lyckade, är de möten där det finns utrymme både för liv och rörelse. Där dynamik finns skapas möjlighet till utveckling, kunskapande och nyfikenhet.

Fundera på om ordning och reda är problemet, eller om problemet egentligen ligger i hur vi tänker kring dessa begrepp.

Vad betyder ordning och reda för dig?

1900037_364460977027246_71132695_n

Kommentera

