Men det där med facebook då??

Ibland hör man något sägas. Något man tycker låter så fel och så tvärtemot hur man själv tänker. I går var en sån dag. För mig känns det relevant att lyfta denna fråga, då mitt Flippade Klassrum förlitar sig på möjligheter – inte på begränsningar. Tänk på att det jag skriver är i FrökenFlipps namn. Jag representerar mitt Flippade Klassrum. Jag utger mig inte för att vara en talesperson för hela min skola och alla har rätt att ha sin syn på teknikens möjligheter och även utmaningar. Mitt syfte är att utmana och få dig att fundera över hur du ser på saker från ditt perspektiv. Mitt klassrum. Min blogg. Mina tankar.

Jag låter inte bara eleverna använda sig av facebook på lektionen, jag kräver att de ska logga in på facebook. Har de inte ett facebook konto så löser jag det med att logga in via mitt konto och visa på ”kanonen” i helklass. I Mitt Flippade Klassrum så använder jag facebooksidan SO-Alfa som ett mycket viktigt verktyg i min kommunikation med eleverna. Det är på facebook jag fotar och lägger ut alla stödmallar som grupperna arbetar fram. Stödmallar som de måste ha framför sig vid bedömningstillfällen, t.ex. vid riktad skrivning. Det är även på facebook jag länkar till alla nya inlägg jag gör på SO-bloggen, vilket gör att eleverna blir påminda och uppdaterade hela tiden. En elev sa till mig häromdagen att ”det pingar ju hela tiden i min telefon sen du började med facebook i klassen”. Hon erkände att varje gång det pingar till tar hon fram telefonen och tittar, av nyfikenhet.

Facebook skapar nyfikenhet. Facebook skapar kontakt mellan mig och mina elever. Elever skickar frågor om det är något de undrar över och vill ha förklarat när de sitter hemma och tittar på flippar. Om det är ord de inte förstår. Elever kan via meddelande skicka texter till mig som de vill att jag ska skriva ut. Elever länkar själva spännande och relevanta artiklar de hittar och delar på facebook-sidan för att starta en diskussion på lektionen. På facebook kan jag inspirera, engagera med olika citat och texter. Jag kan ta upp aktuella ämnen och kommentera dagsaktuella artiklar. Möjligheter och åter möjligheter!

Ingen elev har än så länge kommit till mig och sagt ”jag har tappat bort min inloggning till facebook”… Facebook är elevernas egna verktyg, de är trygga och ”äger” kunskapen att använda det. Hur kan jag då som lärare blunda för denna fantastiska möjlighet som ligger där, mitt framför min näsa? Det krävs ingen stor insats som lärare att öppna en facebook sida som eleverna kan gå in och ”gilla” och därmed ta del av i sitt flöde. Jag behöver inte göra långa inlägg som tar mycket tid utan kan snabbt och effektivt nå flertalet av mina elever. På deras spelplan.

En del lärare har invändningen att ”jag vill inte behöva lägga till mina elever som vänner på facebook”. Men skapar du en sida så räcker det att eleverna går in och gillar den för att kunna ta del av flödet. På vår SO-sida agerar jag inte som Lotta Karlsson utan som SO-Alfa.

Andra lärare har invändningen att ”jag vill inte alltid kunna bli nådd, det känns stressande”. Du behöver inte alltid kunna bli nådd. Du kan lägga undan din telefon eller stänga ner facebook på datorn. Du behöver inte alltid vara tillgänglig. Men det viktiga är att du gör facebook till ett levande verktyg, se till att du regelbundet uppdaterar sidan så att elevernas nyfikenhet kvarstår. Det kan räcka med t.ex ett citat eller en bild. Tänk hellre ofta än mycket. I mitt inlägg Tips i Facebookdjungeln ger jag några förslag på sidor där du kan hitta inspiration och citat.

För mig är det självklart att eleverna i Mitt Flippade Klassrum alltid har tillgång till denna källa av information och kunskapande. Att välja bort sociala nätverk som facebook, instagram, Twitter med motiveringen att ”eleverna tappar fokus på lektionen”, ja, då kanske man ska lägga fokus på hur man som pedagog istället kan utnyttja dessa forum till sin fördel. Sitt inte på avbytarbänk och ropa åt spelarna att sluta spela. Tänk istället att du ska ge dig in i matchen, styra matchen och se till att både du och eleverna tillhör det vinnande laget!

Frågan som lyftes igår var ”går det att spärra sociala medier på skolans I-pads”? Genom mitt inlägg hoppas jag att jag klargjort varför jag reagerade starkt när denna fråga ställdes och hur jag ser på facebook och andra sociala medier i mitt Flippade Klassrum. Sätt inte upp gränser för dina elever när det i själva verket är du som måste riva dina egna. Så tänker jag.

Bha8mCBIUAAa3c4

5 reaktioner på ”Men det där med facebook då??

  1. Nyfiken på hur tänker kring åldersgränsen på Facebook inför att ha yngre elever?

    • Hej Lina – kul du frågade. I min åk.6 använder jag inte facebook som ett verktyg i undervisningen. Eftersom jag endast undervisar 6:or och 8:or så använder jag enbart facebook för mina åttor. Jag tror att det är viktigt att se facebook som ett av många verktyg. Alla verktyg passar inte för alla. Jag har ju själv en dotter som är 11 och jag tillåter inte henne att ha en facebooksida. Jag tror att det är viktigt att man ger elever verktyg när de är mogna att hantera dessa. Eleverna måste vara såpass mogna att de är medvetna om hur de sociala nätverken fungerar, att allt blir synligt som man lägger ut på internet. Jag ”tvingar” aldrig en elev att öppna ett facebook- konto, men jag säger även till eleverna att har de inte facebook så måste de ha för vana att själva gå in på bloggen och se när jag publicerar något nytt, hålla sig uppdaterade (givetvis påminner jag även på lektionen) På lektionerna, när vi arbetar med facebook, kör jag alltid kanonen också, av den anledningen att det kan finnas elever som inte har facebook eller mobil.
      Hoppas du fick svar på din fråga 🙂

      • Jag håller helt med dig Lotta o tror det kan vara bra att bara uppmärksamma åldersgränsen och möjligheterna att använda många olika verktyg för samma mål 🙂

    • Vad kul att läsa! Ja, vi delar verkligen samma uppfattning där! Facebook kan användas till mycket och jag älskar att ta del av alla de grupper som finns på facebook t.ex Flippa Klassrummet och Big 5 #detutvidgadekollegiet Min chef gav svaret ”ju längre ifrån du befinner dig verktyget desto mer skrämmande är det” Huvudet på spiken! En annan kollega kommenterade ”om elever kladdar på bänken då kan de inte hantera pennan som redskap, ska vi ta bort pennan från eleverna då?” Kul att provocera för att väcka tankar!

Kommentera

