Fantastiska Förförståelse

Denna vecka var det dags att starta upp arbetsområdet Islam inom religionskursen. Jag startar alltid varje arbetsområde med att ta reda på vilken förförståelse och förkunskap som eleverna redan besitter. Genom att synliggöra, både för mig och för eleverna själva, vilken kunskap de redan besitter så skapar jag ett nuläge att utgå ifrån för att skapa ett nyläge. Hur tänker jag då?

Det finns flera olika sätt som eleverna kan delge mig och sina kamrater sin förförståelse kring ett ämne. Ett sätt är att låta eleverna skriva i sin skrivbok helt enkelt utifrån frågan ”vad vet du om —?” De skriver individuellt, för att sedan delge varandra i basgruppen. Basgruppen gör därefter en sammanställning utifrån allas kunskap och redogör i helklass.

Ett annat sätt, som jag lät eleverna göra i tisdags, var att de utgick från 10 begrepp/namn. Begreppen och namnen hittar ni här. Eleverna  hade de 10 orden framför sig och tillsammans i respektive basgrupp skapade de ”mindmaps” för att synliggöra och dela sin kunskap med varandra. När dessa mindmaps skrevs så skapades härliga diskussioner och många tankar väcktes. En dialog mellan två elever gick ungefär så här:

-Skriv att Mohammed hade tio bröder. Eller elva.

-Men var inte det Jakob som hade så många bröder?

-Jo, det kanske det var. Hmm det kanske var tio kusiner Mohammed hade. Eller fruar. Vad tror ni andra?

Förförståelse väcker frågor hos eleverna. De blir nyfikna på att lära sig mer. De märker vad de kan, men de märker också vad de inte kan. Vad de behöver utveckla. På ett mycket enkelt sätt har jag synliggjort för eleverna både deras nuläge och vad som krävs av dem för att de ska utveckla ett nyläge. 

Så här såg en av gruppernas mindmap ut efter lektionens slut.

unnamed

Jag samlade in alla gruppers mindmaps och satte upp på en av de få lediga platser som finns i mitt klassrum – skåpsdörrarna 🙂

unnamed (1)

Jag la  även ut detta foto på elevernas facebooksida och en elev kommenterade med ordet WOW! De tre bokstäverna beskriver precis det jag som lärare känner efter att jag låtit eleverna utforska vad de redan kan och/eller tror sig kunna. WOW! Eleverna besitter redan så mycket kunskap så varför inte lägga ribban på kursen utifrån vad de redan kan?

En nybörjargrupp i simning tränar inte på samma sätt som en grupp som redan lärt sig att simma 200 meter. Lägg upp undervisningen utifrån var eleverna befinner sig just nu. Inte utifrån var du tror att eleverna befinner sig. Först då ger du eleverna möjlighet att utvecklas och utmanas.

En rolig sak att testa är att efter avslutad kurs låta eleverna göra om sina mindmaps utifrån sitt nyläge. Sätt upp bilderna bredvid varandra och låt eleverna jämföra. Ett tydligt sätt att synliggöra för eleverna deras kunskapsutveckling. Min bestämda uppfattning är att en elev som inte är medveten om sin utveckling kan lätt tröttna och ge upp. Ser man inga framsteg försvinner lätt motivation och nyfikenhet. Däremot en elev som kan se sin egna utveckling motiveras, inspireras och vill fortsätta att utvecklas.

Synliggör vad eleven redan vet. Synliggör vad eleven behöver utveckla. Synliggör vad eleven utvecklat efter avslutad kurs. Enkelt, men samtidigt så effektivt!

En reaktion på ”Fantastiska Förförståelse

Kommentera

