Förstelärare eller i första hand lärare?

Ja, jag måste erkänna att jag sitter med ansökningsblanketten till förstelärare framför mig. Lite lätt avundsjukt har jag sneglat på förstelärarna på skolan, och då handlar det inte om nedsatt tid eller pengar, utan om de möten de får gå på där de får möjligheten att träffa andra eldsjälar som brinner för skolutveckling och skola. Så är det, jag vill också vara en av dem som får ta del av allt utbyte som sker på dessa möten, jag vill vara mitt i smeten av skolutveckling i Halmstad kommun. Därför sitter jag nu en söndag med en bunt papper där jag ska förklara varför jag anser mig vara  ”lämpligt” förstelärarmaterial?

Men det enda som slår mig när jag läser dessa frågor är borde inte alla lärare arbeta med försteläraruppdraget? Låt mig förklara. När jag läser på pappret ser jag frågeställningar som ”beskriv ditt intresse för att utveckla undervisningen” eller ”beskriv din förmåga och ditt arbete med att förbättra elevernas studieresultat”. Är detta frågor som är specifika för förstelärare? Är det såna lärare som staten anser vara värda en löneökning med några tusenlappar i månaden? Är det då så konstigt om kvalitén på den svenska skolan sjunker om vi inte ställer krav på att alla lärare ska arbeta utifrån försteläraruppdraget?

Jag har fyra barn, varav två i skolåldern. Jag tar för givet att mina barns lärare arbetar aktivt för att förbättra mina barns studieresultat. Varje dag. Jag tar för givet att alla mina kollegor på min skola har ett starkt intresse för att utveckla sin undervisning och sprida dessa tankar på skolan.

En annan tankeväckande fråga är ”beskriv hur du uppfyller kriterierna för att vara särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisning” Men hallå?!?!? Vänta lite nu, nu hänger jag inte med alls. Jag har gått 5 år på högskola. Jag har fått en examen och en behörighet av skolverket. Gör inte det mig särskilt kvalificerad för undervisning? Och i så fall, finns det lärare där ute som inte är kvalificerade att arbeta med undervisning som ändå gör det? Än en gång, varför undrar vi då varför svenska skolan visar låga resultat?? Jo, vi lägger fokus på ”ordning och reda” istället för att se till att alla lärare är extra kvalificerade för undervisning. Ju mer jag tänker på det desto mer bubblar det av ilska i mig.

Vad har vi mer för krav jag måste uppfylla? Att coacha och stödja andra lärare? Ja, det är väl liksom hela tanken med arbetslag, att vi hjälps åt, stöttar varandra med våra elever. Det är väl så alla lärare på skolor arbetar – vi hjälps åt. Jag ska även beskriva vad jag ser att min skola har för lokala behov och kan utveckla. Det hoppas jag alla som jobbar på Östergårdsskolan har en tanke kring. För om man inte kan peka på saker som skolan och lärarna behöver utveckla, då tror man att vi är ”färdiglärda” och det finns väl ingen lärare nånsin som skulle säga att man kan vara ”färdiglärd”?

Så jag förstår inte. Borde inte dessa frågor istället vara frågor som alla lärare ständigt ska fundera kring. Vid medarbetarsamtal, före och efter klassrumsbesök, vid arbetslagsdagar, studiedagar, ja, varje dag i sin undervisning? Vad är det som gör förstelärar-uppdraget så speciellt? Borde inte alla i första hand vara förstelärare? Skulle inte det vara ett bättre sätt att lösa ”krisen” i svensk skola än att fokusera på att låsa klassrumsdörren eller beslagta mobiler?

Jag tänker inte skicka in några högtravande ord för att skriva så som jag tror att rektorerna i Halmstad kommun vill att man ska skriva. Jag skriver på mitt sätt. Jag är jag. Fröken Flipp. Take it. Or leave it. Jag kommer fortsätta vara i första hand lärare. Oavsett 🙂

Den avslutande frågan är egentligen bäst. Varför kan du bli en utmärkt förstelärare? Vilken märklig fråga. Borde det inte vara ”Varför är du en utmärkt lärare”? Svaret? Ja, så här skrev jag:

”För mig är det självklart att alla lärare borde arbeta som om de vore förstelärare. Att coacha kollegor, dela med sig av sitt arbete, både på sin egen arbetsplats och utanför, aktivt utveckla sin undervisning genom att ta del av andras erfarenheter, testa dessa i sitt egna klassrum, anpassa efter varje elevs förmågor, arbeta aktivt på lektionerna med att eleverna samarbetar kring att skaffa sig förståelse, arbeta språkutvecklande, formativt, coacha elever, handleda, stötta, utmana, inspirera, använda IKT som en naturlig del i undervisningen, våga prova nya verktyg för att förbättra undervisningen, ta del av den senaste forskningen, basera sin undervisning på forskning – ja allt detta är självklara delar i mitt Flippade Klassrum. Jag är redan nu en del av #detutvidgadekollegiet, både inom och utanför Östergårdsskolan och Halmstad kommun. Jag är en eldsjäl som vill föra skolan in i framtiden. Jag kommer att fortsätta bidra med allt detta i mitt arbete som förstelärare. Jag är en utmärkt lärare. Därför kommer jag vara en utmärkt förstelärare.”

1654186_10152192667531211_612979470_n

22 reaktioner på ”Förstelärare eller i första hand lärare?

  1. Tack för att delar kloka tankar!

  2. Jobbet är ditt! Kloka ord från en klok lärare. Har själv brottats med tankarna kring försteläraruppdraget och känner som du… – är vi inte ALLA lärare i första hand. Borde vi inte Alla få lönepåslag?

  3. Mycket bra skrivet.

  4. så kloka ord…jag är både lärare och förskollärare och idag känns det som att glädjen att utforska,upptäcka och få dela alla framsteg med barnen inte är syftet idag. Nu ska man göra administrativa framsteg UTAN barnen för att vara en framgångsrik lärare….förstelärare….är vi andra då andralärare…Tack för att du delat dina tankar som är såå kloka

  5. Jag tänker att om ALLA dina lärarkollegor på ALLA skolor i landet hade tänkt som du, då hade vi haft en fantastisk skola i Sverige!
    En skola med engagemang, glädje & ambition.
    Problemet är väl att även hos lärare finns det de som går till jobbet för att det är just deras jobb och inte för att de är engagerade, ambitiösa eller glädjespridare. Kram

  6. Tack för detta. Fantastiskt formulerat 🙂 och inspirerande.

    • Sitter och funderar på vad kan jag skriva om mig i ansökan om förste lärare.
      Vi ska lämna in den imorgon. Har funderat hela förra vecka på vad man kan skriva . Man vill inte skryta. Samtidigt vill man inte skriva blyg ellersvag motivering på ” varför just du passar för att bli förstelärare?” som vi all fick från kolledning. Jag tittade och bläddrat på nätet för att få svar men inget var bra. Jag tycker att det är lite orättvist att jag ska känna mig bättre än någon kollega och jag skriver jag och jag si och så är inte min sak.
      Jag tycker att det du har skrivit är fint. Jag fick sno lite utav det. hoppas att det är ok för dig. Hur du formulerar dig och att allt rinner smidigt tycker jag var jättebra.
      Lycka till.

  7. Du skriver flera kloka saker. Och eftersom du verkar vara klok undrar jag hur du som lärare ser på kollegor och lärare vid andra skolor som underpresterar? Tycker du att de skall vara kvar eller bör de plockas bort för att ersättas av högpresterande lärare? Samma resonemang naturligtvis för rektorer och skolledning. Och vad tycker du om den rapport jag skrivit som berör det du är så ilsken över. Du hittar den på http://kmfventures.se/uploads/3/2/3/9/3239692/det_som_inte_mts_finns_inte.pdf Jag ser fram emot din återkoppling!

    • Hej
      Jag har spenderat hela dagen med att inspireras av Skolvision i Malmö, men lovar att återkomma och återkoppla till din rapport – tack för att du delar med dig 🙂 Mvh FrokenFlipp

  8. Ping: Förstelärarrollen | Pedagogen försöker tänka nytt

  9. Tack för att jag fick möjlighet att ta del av dina kloka tankar om läraryrket!

  10. Så bra att du delar dina tankar. Jag har delat vidare och pratat om detta inlägg för så många som möjligt. Bra där! =)

  11. Väldigt sunda tankar du har!

    Jag undrar genast hur motsvarande ansökan skulle se ut för att bli en ”vanlig” lärare? 😉

    ”Varför kan du bli en bara bli en vanlig lärare?”

  12. Jag förstår dina tankar. Samtidigt skulle det, i mitt tycke, vara ännu märkligare om förstelärarna mättes utefter en annan måttstock än det vi vanligen anser vara en bra lärare (eller bara en lärare till och med). Då skulle du plötsligt jobba på ett sätt för att vara en bra lärare och på ett annat sätt för att vara en bra förstelärare. Eller tänker jag fel?

  13. Fast… Använder du ansökningshandlingarna till förstelärartjänsten för att komma fram till slutsatsen att lärare inte är intresserade av att utveckla sin undervisning och förbättra elevernas studieresultat, vilket i förlängningen är orsaken till att kvalitén på den svenska skolan sjunker? F.ö. fattar jag inte hur ni gör för att få tiden att räcka till att undersöka hur många av era kollegor som är usla pedagoger. Jag som har stulit tid för att läsa svara på det här! Måste sätta mig och läsa uppsatser igen…

    • Hej David. Kul att mitt inlägg väckte känslor 🙂 Mitt syfte med inlägget var inte att komma fram till slutsatsen att lärare inte är intresserade av att utveckla sin undervisning, syftet var att väcka tanken varför skapar man en tjänst, som innefattar allt det som en lärare borde ges tid och utrymme för i sitt vanliga läraruppdrag. Jag tror att om vi höjer kvalitén på hela svenska skolan genom att låta lärare tillsammans utveckla det som de är bäst på – nämligen lärandet, så behövs inte benämningar 1:e lärare och då automatiskt 2:e lärare?? Jag tror att för att skolan ska kunna möta framtiden så behöver vi inte skapa större klyftor och satsa pengar på en minoritet – nä staten skulle istället fundera kring hur de skapar förutsättningar för ALLA SVERIGES LÄRARE att få tid, utrymme och möjlighet att arbeta SOM LÄRARE. För det är det det handlar om. Lärare i första hand! Jag undersöker absolut inte hur många av mina kollegor som är usla pedagoger, jag tror alla gör sitt absolut bästa utifrån de förutsättningar som ges i dagens skola. Min blogg är till för att lyfta kollegor – inte för att peka ut ”usla”. Jag tror vi måste sluta sätta stämplar på pedagoger, ”usla”, ”bra”, ”kreativa”, ”förstelärare” osv utan istället se att vi är en yrkesgrupp. Alla som väljer att stanna kvar i yrket gör det för att vi vill vara med och påverka framtidens skola. Hur kan vi tillsammans skapa världens bästa skola? Jag tror inte förstelärare är svaret….

  14. Tack för ett mycket bra inlägg. Du satte ord på min magkänsla som jag haft inför ansökningsförfarandet!

  15. Ping: När skall Björklund börja basera sina förslag på fakta? | 4 RIL

  16. Reblogga detta på 4 RIL och kommenterade:
    När skall det självklara nå ytan?

  17. Ping: Just nu | Rektor Lina bloggar

Kommentera

