Tänk om eleverna redan fattat grejen?

Igår spenderade jag hela dagen med att bli inspirerad. Att ta in massa intryck och få nya tankar kring hur vi lärare kan förändra och utveckla svenska skolan. Alla lärare längtar efter sådana dagar. Konvent och föreläsningar som ger massa energi. Vi söker med ljus och lykta efter just dessa dagar. Men tänk om vi missat hela poängen? Tänk om det är så att den bästa inspirationen har vi mitt framför näsan, varje dag, utan att ens reflektera över det? För tänk om ungarna redan fattat vad det handlar om? Tänk om våra elever ligger steget före och det enda vi behöver göra är att lyssna och inspireras av de ungdomar vi möter varje dag i vårt klassrum? Om nyckeln finns där precis framför näsan, men att vi inte insett det än?

På gårdagens #skolvision i Malmö så reflekterade, diskuterade och interagerade över 100 inspirerande människor runt frågorna #varförskola, vad är syftet med skolan? Hur kommer framtidens skola se ut? Hur skapar vi ett dynamiskt lärande i en dynamisk tid? Så många inspirerande eldsjälar, oerhört erfarna, kunniga människor som delade sina tankar. Så många tårtbitar som det bjöds på i en härlig virvel av känslor, fakta, påståenden och utmaningar. Alla tankar som for runt och som poppade upp under dagen, fanns i huvudet på väg hem, när jag gick och la mig och surrade lika högt när jag vaknade.

Så kliver jag in i A 18. En helt vanlig, ovanlig tisdag i mars. På tavlan hade en företagsam elev tagit del av färgkritorna som finns vid svarta tavlan (japp, still have one!) När jag läste vad som stod så föll plötsligt alla tårtbitar, alla surrande tankar, på plats. Det är så enkelt. Svaret finns framför oss. I bänkrad efter bänkrad. Eleverna vet redan svaret på frågorna vi ställer. Att vi måste flippa tanken!

Bh3jVjyIUAEQGs7

För när en elev går fram och skriver blå med grön krita, gul med lila och svart med grön krita, ja då visar eleven att de har redan fattat grejen! Om skolan alltid lärt ut att grönt är grönt och svart är svart och detta har skapat problem i samhället och i svenska skolan, hur kan vi då tro att vi ska ”lösa” dessa problem genom att fortsätta lära ut att grönt alltid är grönt och svart alltid är svart? Om vi vill lösa dagens problem, som vi skapat med gårdagens sätt att tänka, ja, då kan vi inte tänka som vi alltid gjort. Vi måste hitta nya sätt att tänka.

Ungarna har redan fattat det. Vi lärare går på konvent, söker inspiration, tar del av fakta, empirisk forskning, undersökningar,  läser artiklar, böcker och försöker lära oss hur vi ska tänka om vi inte ska tänka som vi alltid tänkt.  När det egentligen är så enkelt som att skriva BLÅ med GRÖN penna…

Kl. 08.00 en helt vanlig, ovanlig tisdag i mars insåg jag att jag har all inspiration, kunskap och vägledning jag behöver för att skapa morgondagens Flippade Skola mitt framför näsan. Jag behöver bara öppna mina ögon, öron och sinnen för att kunna ta del av det som eleverna redan vet. Som lärare måste jag inse att varje dag, varje möte med en elev, är en källa till inspiration och utveckling. För mig, lika mycket som för eleven.

För eleverna, ja de har redan Flippat Tanken. Vi måste skynda oss om vi vill komma ikapp! Vilken tur att vi har de bästa lärarna, handledarna och inspiratörerna man kan tänka sig – våra barn!

IMG_107485752266539

2 reaktioner på ”Tänk om eleverna redan fattat grejen?

  1. Underbara Fröken Flipp! Tack för inlägg. Jag skulle gärna komma i kontakt.
    Varma hälsningar
    Maria Dolores Ehrling

Kommentera

