Veckans citat

1979883_477141982391233_1027002221_n

Idag på lektionen var det några killar i klassen som pratade om vem Abraham var, hur han hör ihop med både judendom, kristendom och Islam. Dessa tre killar är alla relativt nyanlända till Sverige och håller som bäst på att bygga upp sitt ordförråd och begreppsförståelse. För att kunna illustrera hur allt hänger ihop ritade jag upp Abrahams släktträd, med Isak och Ismael som små streckgubbar. Jag förklarade med bilder vad Kaba är, varför muslimerna ber mot Mecka och hur Kaban hör ihop med Abraham. Min förmåga att skapa konstverk i bilder är starkt begränsad, men jag blev ändå rätt stolt över mitt släktträd som jag lyckades rita upp på tavlan 🙂

En av killarna, Saba, står länge och tittar på bilden. Jag riktigt ser hur det börjar glöda i hans ögon. Jag ser, att när han tittar på bilden, så förstår han plötsligt hur allt hänger ihop. Jag kan se hur han processar informationen och förvandlar lösryckt fakta till förståelse. Han gör kunskapen till sin egen. Plötsligt utbrister han det som hans ögon redan berättar för mig ”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”!

På Skolvision i måndags diskuterades frågan #varförskola, en fråga som drivs av Skolvåren på sociala medier. En utav svaren kanske Saba gav mig idag. Det är ju faktiskt fett kul att lära sig saker som man inte kunde innan! Även om skolan inte har monopol på kunskap, utan bara står för en liten liten del av all den kunskap som finns i världen, så kan vi i skolan, med vår pedagogiska förmåga, se till att göra kunskap begriplig för alla! Vi kan se till att omvandla fakta till förståelse. För när man fattar, när man får förklarat för sig så man ser hur allt hänger ihop, ja, då märker man hur fett kul det är att lära! 

2 reaktioner på ”Veckans citat

  1. Väl talat om ett magiskt tillfälle!

Kommentera

