Flipparens guide till galaxen!

På alla skolor, i alla arbetslag finns det pedagoger med olika inställning, erfarenhet och kunskap kring att använda sig av IKT i undervisningen. Detta speglar sig i de frågor och påståenden jag möter hos lärare när jag berättar att jag Flippar mitt Klassrum. Reaktioner jag mötts av är bl.a ”akta så du inte fastnar i det här med flippat klassrum” ”vad tror du skulle hända om alla har blogg och tvingar alla elever att titta på flippar, då skulle ju inte barnen göra annat än sitta framför datorn hela kvällen” ”låter du eleverna jobba helt fritt på dina lektioner” ”vad spännande det låter, hur lägger du upp din planering” ”vilka verktyg använder du, har du testat educreations” ”har dina elever använt sig av Socrates till exit tickets”?

Frågorna säger egentligen inte så mycket om mitt sätt att arbeta, utan säger mer om hur andra lärare jag möter har för relation till IKT i sina klassrum. Om man tror att jag spelar in en flipp, låter eleverna titta hemma och att de sen kommer till skolan och jag ger dem ett häfte med frågor att tyst besvara, samtidigt som jag kliver av från min ledarroll och istället dricker kaffe vid katedern, ja då förstår jag att de lärare är oroliga för att jag ska ”fastna” i det flippade klassrummet. Om man som pedagog är ”rädd” för att blogg/facebook och flippar i flera ämnen skulle innebära att ungarna spenderar massa tid framför en skärm så, hmm, ja då vet man nog inte hur verkligheten ser ut i en familj med lite äldre barn idag…De lever sitt liv, inte vid datorn, utan på nätet. Varför inte möta eleverna på deras spelplan, där de befinner sig?

Om man tror att ett Flippat Klassrum handlar om IKT, teknik, senaste apparna, datorerna, paddorna, ja då blir man nog oerhört förvånad när man kliver in i mitt klassrum, hittar en dator (där internet allt som oftast kopplas ifrån) och ja, tro det eller ej, men ni kommer även hitta den hederliga svarta tavlan. -Men hur kan du säga att du arbetar med IKT när du inte ens har resurserna i ditt klassrum? DÅ har man inte förstått att de verktyg eleverna har i sin bakficka, de som vi gärna vill kunna beslagta, de har mer kapacitet än tekniken som gjorde att vi kunde åka till månen! De som tittar in i mitt klassrum och säger ”det här är inget klassrum med fokus på IKT” har ju inte förstått att för mig handlar Mitt Flippade Klassrum om kunskapande, om att utveckla förmågor tillsammans, kritiskt tänkande, lösa problem, samarbeta, se ur flera perpektiv, inte om antalet datorer och smartboards jag har i mitt klassrum.

Om man har inställningen att arbeta med IKT i undervisningen är när alla har en padda som de tränar engelsk grammatik på, eller använder istället för penna när de skriver sin uppsats, ja då använder man digitala verktyg för att ersätta böcker, papper och pennor. Befinner man sig på den nivån så förstår jag att man undrar hur jag kan bedriva digital undervisning i ett klassrum utan paddor.

Men om man kliver in i mitt klassrum och ser en grupp sitta med google maps i telefonen, för att undersöka vilka möjligheter till utbyggnad av Halmstad kommun som de ser rent fysiskt när de tittar på google, för att sen utarbeta en expansionsplan för Halmstad kommun som de presenterar inför kommunstyrelsens ordförande och pressen, ja, då har man sett hur jag låter eleverna använda digitala verktyg i undervisningen.

När jag låter min vän i Ukraina, som de senaste veckorna har stått och demonstrerat på torget i Kiev, gå in och skriva på elevernas facebooksida hur hon känner lukten av blod, ser döda unga människor på torget och hennes tankar om Ukrainas framtid, ja, då använder jag digitala verktyg för att flytta in världen i mitt klassrum. Jag ger perspektiv. Belyser aktuella händelser. Skapar intresse, engagemang. Jag använder verktygen för att låta eleverna påverka och ta del av sin omvärld.

Dagens skola är målstyrd. Det centrala innehållet säger vad jag ska läsa i mina kurser. Indirekt säger den också vad jag därmed måste välja bort. Alla lärare som känner att de har inte tid räcker upp en hand!? Dagens skola säger vad eleven måste visa att den kan för att nå målen. Mycket av det innehåll som jag lär ut i mina ämnen håller jag med om är oerhört viktigt. Saker som man behöver kunna för att förstå och kunna påverka sin omvärld. Men är det så att vi i skolan har för mycket fokus på vad vi ska lära oss att vi inte hinner lära ut hur man lär sig?

Alla dessa aspekter av IKT i klassrummet är sådant som John Steinberg tar upp i sin alldeles briljanta bok ”Lyckas med digitala verktyg i skolan – pedagogik, struktur och ledarskap” Jag hade äran att få möta John i måndags på Skolvisions konferens. Vilken man! Vilken glöd, nej, vilken eld som brinner i honom! Vilken fantastisk syn på skola, lärande och på människor. För vi måste inse att om vår syn på lärande, syn på skola och syn på kunskap lever kvar i det förflutna så spelar det ingen roll hur fantastiska digitala hjälpmedel vi har. Ställ dig själv frågan ”Vilken pedagogiska grundsyn har jag”  innan du börjar fundera på vilka appar du ska ladda ner till din padda!

Ska du bara läsa en guide till hur du lyckas med ditt Flippade Klassrum så läs Johns bok! Sen lovar jag att din syn på digitala verktyg i undervisningen får en helt annan dimension! För det är i första hand människor vi arbetar med, inte datorer!

20140306_082452

7 reaktioner på ”Flipparens guide till galaxen!

  1. Det är otroligt inspirerande att läsa dina inlägg. Bra att du fokuserar på lärandet och engagemanget istället för tekniken. Stanna gärna och hälsa på oss på Gullbrandstorpsskolan, på väg till eller ifrån din skola!

  2. Ooo vad du säger det bra!!!! Grattis till dina elever som får lov att vara lärande individer!

  3. Du verkar vara helt otrolig! Så inspirerande! Tack för att jag har fått ta del av allt här på fb!

  4. Har precis lånat den på biblioteket:) Ska bli spännande att läsa!

  5. Mycket inspirerande skrivet! Tack!

Kommentera

