Flippade Filosofer

Jag har märkt att jag ofta i mina inlägg pratar om begreppet kunskapande i jämförelse med begreppet kunskap. Däremot kan jag inte minnas att jag har gett min förklaring till hur jag ser på dessa båda begrepp, därför ska jag här göra ett försök att förklara hur jag ser på kunskap och förklara hur jag använder mig av begreppet kunskapande i mitt Flippade Klassrum.

Kunskap enligt Wikipedia förklaras så här: ”Kunskap är ett begrepp som kan syfta på inlärda teoretiska  förmågor, alla fakta  eller vad någon känner till om ett sakförhållande eller en situation. Kunskap kontrasteras ibland mot praktiska färdigheter, men oftare mot låg grad av tillgång till fakta. Ibland åsyftas också förståelse  av ett ämne så att man kan använda det för ett specifikt syfte när det passar.”

Jag får ibland höra av andra lärare att ”på internet finns ju ingen kunskap, bara fakta”. Denna kommentar har jag aldrig någonsin hört en elev säga. Varför inte? Ja, det är ju egentligen inte så konstigt. Det är precis samma sak som när lärare ska få I-pads till sina elever och den första frågan de ställer är ”är de kopplade till skrivaren?”. Om man ser på internet, på IKT som enbart en källa till fakta och som ett ordbehandlingsprogram, ja då är det inte så konstigt att man ifrågasätter hur mycket kunskap det egentligen finns på internet. Det är bara att inse, vi ligger redan efter våra elever i hur vi använder oss av de möjligheter tekniken erbjuder.

För en elev är internet en självklar källa till kunskap. De skaffar sig både ren fakta, men även förståelse och praktiska färdigheter via tekniken som finns idag. De diskuterar problem de stöter på i forum. De söker på wikiHowen sida som på sin förstasida har texten ”We’re trying to help everyone on the planet learn how to do anything”. Hur häftigt är inte det? Tänk om vi lärare hade samma text på dörren in till våra klassrum – vilket välkomnande det hade varit! Vilken lust att lära det hade skapat! Eleverna lyssnar på podcast, de läser bloggar, scannar QR koder för att de är nyfikna – de vill ha mer kunskap.  Hur kan vi ta vara på denna nyfikenhet i klassrummet? Hur kan vi lärare erbjuda eleverna lika mycket kunskap som eleverna har tillgång till i sina mobiler? Kan vi det? Och i så fall, om lärarens huvudsakliga uppgift inte är att lära ut kunskap, vad ska vi då erbjuda i våra klassrum?

I Mitt Flippade klassrum används lektionerna till kunskapande. Med det menar jag att mina elever lär sig att använda den kunskap som de tagit till sig genom att utnyttja alla de möjligheter som jag beskrev ovan. De måste lära sig att värdera den kunskap de har tagit in. Är den användbar? I så fall hur kan jag använda den? Äger jag kunskapen till den grad att jag kan lära ut den till andra? Vilka problem har jag stött på när jag tagit in kunskapen, vem kan hjälpa mig och hur kan vi tillsammans lösa dessa problem?

Med andra ord handlar kunskapande för mig om att lära eleverna att tänka kring kunskap. Att göra den till sin egen. Att förstå den. Kritiskt granska den. Kunna visa för andra att man har förstått. Se samband, förstå helt olika situationer genom att kunna använda samma förmågor. Hitta den ”röda tråden”. Dra nytta av en kunskap och kunna använda den i ett annat sammanhang. För mig är detta den största skillnaden mellan mitt gamla traditionella klassrum och mitt Flippade Klassrum. Tiden fanns helt enkelt inte till att kunskapa när den största delen av lektionen gick åt till att förmedla kunskap. 

För mig så är det ett utav skolans viktigaste uppdrag. Att ge eleverna tid, möjlighet och förutsättningar att göra om fakta till förståelse. Kunskap till kunskapande. Lära dem, inte vad de ska tänka, utan få dem att tänka, dela sina tankar med andra, ifrågasätta, både sina egna och andras tankar och kunna förklara hur de tänker så att andra förstår.

När andra lärare hänvisar till det Flippade Klassrummet som en ”fluga”, ja då brukar jag titta ner på min kalender och småle lite för mig själv. Redan de gamla grekerna insåg vikten av att ägna sin tid åt att få människor att tänka. Så ja, hade Socrates levt idag hade han nog kunnat titulera sig Flippad Filosof 🙂

2014-02-25 - 1 (1)

Ständig påminnelse!

3 reaktioner på ”Flippade Filosofer

  1. Så mycket klokhet!

  2. Ping: Kunskap som förmåga | Learningbydoing

Kommentera

