Flippat Klassrum – eleverna har ordet!

Jag arbetar på Östergårdsskolan i Halmstad och i Mitt Flippade Klassrum har jag en stor andel flerspråkiga elever. Både elever som är födda i Sverige men med annat modersmål, men även elever som är relativt nyanlända till Sverige. Hur ser dessa elever på Flippade klassrum? Är det ett sätt att arbeta som förbereder eleverna för livet ”efter” skolan?  Hur tycker eleverna att deras måluppfyllelse är jämfört med tidigare? Vad tycker eleverna själva om EPA-metoden, riktad skrivning, förmågorna vi arbetar med? Hiss eller diss?

Frågorna jag ställde var många, men svaren pekade alla åt samma håll. Jag har inte valt ut eleverna för att få ett visst sorts svar. Jag ville belysa både möjligheter och utmaningar med flippade klassrum. Hoppas att mina elevers svar ger dig både inspiration och lite konkreta tips! Mitt tips till dig som pedagog om du är nyfiken på att börja flippa – fundera över vilka behov dina elever har? Mina elever har behov kring struktur, språkutveckling och individuell formativ bedömning. Det är också där jag försöker lägga krutet på lektionerna i Mitt Flippade Klassrum.

Glöm inte bort – det är inte datorer vi arbetar med i första hand i det Flippade Klassrummet – det är människor! Det är de härliga, fantastiska eleverna som utgör grunden i mitt Flippade Klassrum. Jag är oerhört stolt över de fina ungdomar vi har på Östergårdsskolan och som jag får möjligheten att möta varje dag! Det är tillsammans med mina elever som jag utvecklar, förbättrar och förfinar mina metoder och sätt att undervisa. Om jag inte får med mig eleverna – ja då spelar det liksom ingen roll hur duktig, ambitiös eller drivande jag är. Kommunikation, relation och samspel. Det är de tre nycklarna som leder in i mitt Flippade Klassrum.

En reaktion på ”Flippat Klassrum – eleverna har ordet!

  1. Ping: Fröken Flipp bjuder både på föreläsning och workshop! | Learning is the shit

Kommentera

