Att leda ett Flippat Klassrum

I dag har jag haft förmånen att få lyssna på Göran Svanelid och hans tankar kring Big 5. De fem stora förmågorna som är en röd tråd genom hela läroplanen. Vill ni läsa mer om hur jag arbetar utifrån förmågorna i Mitt Flippade Klassrum så hittar ni det här.

Detta inlägg ska inte handla specifikt om förmågorna i mitt flippade klassrum, utan hur förmågorna har hjälpt mig i min roll att leda min undervisning. Göran pekade idag ut vad han menar är en lärarledd undervisning och jag kände direkt igen min egen undervisning i det han sa. Många lärare jag stött på tror att ett flippat klassrum är ett ”utflippat” klassrum, där läraren abdikerat från sin roll som ledare, då läraren inte längre står framme i ”predikstolen” a.k.a katedern och kan styra hela klassen samtidigt och åt samma håll. De lärare som sätter likhetstecken mellan Flippat klassrum och Utflippat klassrum, ett klassrum där läraren förlorat sin auktoritet som ledare, har enligt mig inte förstått vad orden att leda betyder. Det finns lärare som lägger ner så mycket tid på att vara ledaren att de glömmer bort att leda. Jag ska förklara hur jag menar.

”Inte ett leende innan Lucia, då tappar du all auktoritet i klassrummet”. Första gången jag hörde detta, när jag var rätt nyutbildad, så tänkte jag att ”ja, det kan nog stämma”. Andra gången jag hörde det var jag lite mer ifrågasättande och tänkte ”men så jobbar jag ju inte alls”. Tredje gången jag hörde det, tolv år efter att jag hört det första gången, så blev jag mest förbannad över att det fortfarande finns en syn på läraren som den hårda, auktoritära, stränga ledaren utan tillstymmelse till glädje på läpparna. Excuse me for liking my job, typ!

Jag leder mitt klassrum med ett leende på läpparna. Redan i augusti. För mig handlar lärarledd undervisning inte om graden av auktoritet jag skapar av att peka med hela handen, eller leendets vara eller icke vara innan Lucia. För mig handlar lärarledd undervisning om lärarens roll att leda den pedagogiska processen i klassrummet, utifrån varje elevs individuella behov.

I mitt Flippade Klassrum leder jag genom att jag tydliggör allt som sker i klassrummet. Redan innan det sker. Redan innan eleverna ens sätter sin fot i det fysiska klassrummet vet de exakt vad som kommer ske, vilka förmågor vi kommer arbeta med, om det är övningstillfälle eller bedömningstillfälle, vilken uppgiften är, hur vi kommer arbeta och utifrån vilka begrepp lektionen är uppbyggd. Allt detta skriver jag ut på bloggen. Jag skapar struktur innan jag ens mött eleverna i salen. När de kommer in i klassrummet möter jag dem med ett leende. För jag är trygg i den struktur jag skapat i förväg.

Under lektionen så har jag begreppsträd med begreppen vi arbetar med, jag har sambandsmodeller, stödmallar för att hjälpa eleverna att t.ex se samband, jämföra likheter och skillnader, analysera orsaker och konsekvenser. Jag använder dessa stödstrukturer för att stötta mina elever i den pedagogiska processen. För att förtydliga. Modellerar för att skapa förståelse. För att skapa struktur. För att leda. Men inte leda genom att peka med hela handen, åt hela klassen, i samma riktning. Utan för att kunna peka ut bästa möjliga väg för varje enskild elev.

Jag har nog aldrig haft så lärarledda lektioner som jag har i mitt flippade klassrum.

Jag säger inte att det är fel att vara en auktoritär ledare som pekar med hela handen. Många av de mest fantastiska lärare jag mött genom åren när jag gått i skolan har varit ”peka-med-hela-handen” lärare. Tydliga. Strukturerade.  För vissa passar det att peka med hela handen. För vissa passar det att vänta med leendet till Lucia.  Jag vill bara peka på att det finns flera olika sätt att skapa lärarledd undervisning. För mig ligger nyckeln i att skapa förståelse, förtydliga, förenkla och strukturera. Allt det som ryms i Big 5. Och leendet? Asch, det får mina elever på köpet! Det är ju liksom kul att lära!

famous26

Kommentera

