Fredags-Fundering från Fröken Flipp

En lite fundering så här på fredagskvällen. Idag fick jag en kommentar som satte igång lite funderingar. Funderingar kring hur det känns att gå långt fram i ledet, att omsätta tankar till realitet och försöka förändra. Förändra för att jag tror på något. Jag får en idé och vill testa. Hela mitt Flippade Klassrum föddes utifrån en tanke att vilja förändra som snabbt omsattes till skarpt läge. Men när man är snabb på att testa, att ändra, då får man ibland små kommentarer. Inte för att andra medvetet vill ifrågasätta, men ändå finns det en underton i det de säger. I dag var en sån dag.

Jag hade precis haft en sån där magisk lektion, där eleverna reflekterade kring källor och ”sanning”. Kan sanningen ha flera sidor? Vem skriver historien? Vems sanning får vi ta del av? Kan åsikter vara fakta beroende på vem som säger det? Eleverna imponerade i sina tankar och diskussioner. För att strukturera upp diskussionen till en källkritisk övning med källkritisk begreppsförståelse, skapade jag en stödstruktur på tavlan som eleverna skrev av och arbetade utifrån.

Min vana trogen fotade jag stödmallen på tavlan och gick sen in på elevernas facebooksida och la upp bilden. Strax efteråt var det en av eleverna som låg sjuk hemma som var inne och skrev som kommentar under bilden ”Tack så mycket! Ännu en fördel med facebook sida när man är sjuk! BIG UP lotta :)”

1898091_10152071564937858_1916090619_n

Sen var det dags för lunch och jag gick ut i personalrummet. Pratade lite om ditt och datt och frågade en kollega om denne sett att Göran Svanelid kommenterat Östergårdsskolan och gårdagens studiedag på Facebooksidan Big5.  Lite halvt på skämt sa kollegan då ”Vi andra har inte tid att vara inne på facebook på arbetstid”. Lite spridda skratt runt bordet och medhåll från andra. Sen gick samtalet över till annat, lite mindre ”ofarlig” och mindre skrämmande mark.

Facebook. På arbetstid. En het potatis. För en del. Men för eleverna en självklar kanal för kommunikation. Eleven som var hemma och var sjuk förstår det. Eleverna som efter lektionen har gått in och återkopplat till bilden och gjort ”tummen upp” ser fördelarna. Om människor runt omkring mig tror att jag ”hänger på facebook” på arbetstid för att jag har så mycket tid över, för att jag tar en liten paus och ägnar mig åt lite surfande, ja då får de gärna tro det.

Jag sticker ut hakan och säger att på min skola så är jag en av de som går längst fram i förändringsledet. Jag säger inte att det jag gör är det bästa. Eller att jag är bäst. Läs igen. Jag säger att jag är en av de som går längst fram i förändringsledet. Jag är inte en ”följare”. Jag gillar att testa. Utforska. Ibland blir det pannkaka och då får man testa nya vägar. Men det viktigaste är att man vågar testa! Om du tror på att det du gör utvecklar dig, din undervisning och utvecklar dina elever – så gör det! Men var beredd på en och annan kommentar.

Förändring är skrämmande för många. Men om man aldrig testar att förändra – hur kan man då veta om det man alltid gjort är det bästa, eller om det finns andra sätt som är minst lika bra, om inte bättre?? Jag är absolut inte ”färdig” utan kommer fortsätta att ständigt förändra för att förbättra. Av en enda enkel anledning. Samhället förändras. Tekniken förändras. Möjligheterna förändras. Förbättras. Våga vara en del av förändringen!

1240450_405625292915868_2126824953_n

4 reaktioner på ”Fredags-Fundering från Fröken Flipp

  1. Tack! Du satte ord på så många av mina egna upplevelser som jag inte hunnit eller orkat ta tag i. Jag får gliringar som superpedagog, att jag äldrig riktigt är med på möten för jag gör något annat samtidigt (oftast skriver minnesanteckningar eller saker jag kommer på på datorn – skriva för hand är ju ff det sätt som är PK)! Jag tror att jag ska föra in resonemanget om olika lärstilar bland oss vuxna, hmmm…Återigen tack!

  2. Jag känner igen det! På vår studiedag i torsdags reflekterade jag över att varje gång jag tog upp lektionen för att fota en powerpoint bild eller skriva en reflektion på Twitter kring det Göran Svanelid sa så fick jag ”lägg ner mobilen-blickar” från kollegor. Däremot var det helt tvärtom när jag för någon vecka sedan befann mig på Skolvisions konvent i Malmö. Där satt 85% och delade med sig av sina reflektioner och tankar på Twitter och facebook, vilket gjorde att jag fick inte bara föreläsarens perspektiv, utan även perspektivet från de andra som satt i samma sal som mig och lyssnade på samma sak. Genom reflektion och diskussion på Twitter fördjupade vi våra tankar kring det föreläsaren pratade om.
    Ju längre ifrån verktygen man som pedagog befinner sig, desto mer skrämmande är de….Skrämmande att se att många är väldigt långt ifrån de verktyg som borde vara en naturlig del i vår undervisning…

    Stå på dig! 🙂 / Lotta

  3. Inser ännu en gång vilken bra arbetsplats jag har. Hos oss är sociala medier som facebook, twitter, instagram och soundcloud en naturlig del av undervisningen. För mig handlar det inte om att vi klampar in på elevernas mark. Jag har nog garanterat använt facebook längre än vad de har gjort… Det handlar om att vidga lärmiljön så det når utanför skolans väggar. Riv murarna! Kämpa på, du är på rätt spår!

  4. ”En förändring innebär inte alltid en förbättring, men en förbättring innebär alltid en förändring”. efter en föreläsning med Olof Rhölander fastnade det citatet i mig. Det gäller att våga pröva och ompröva.

Kommentera

