Strukturera mera!

I dagens DN publiceras följande artikel: Oredan ökar i klassrummen trots tuffare tag

Det som förvånar mig mest är att folk fortfarande blir förvånade av att ”tuffa tag” inte hjälper för att strukturera och skapa ordning i klassrummen. När man försöker lösa ett problem i klassrummet genom att använda sig av metoder som kanske fungerade för 50 år sedan på dagens unga och morgondagens vuxna, ja snacka om att använda ”fel” metoder. Forskningen inom pedagogiken går framåt. Utvecklingen av alla de verktyg som finns tillgängliga i klassrummet går framåt. Hur kommer det sig då att vårat tänk kring hur vi skapar struktur och ordning i klassen går helt plötsligt 50, om inte 100, år tillbaka i tiden?

-Av med kepsen!

-Sitt still!

-Lyssna på läraren!

-Visa respekt!

Det där sista ger mig rysningar. Visa respekt. Respekt kan man aldrig visa. Jag kan ge respekt och då först har jag chansen att få respekt tillbaks. För mig kan det aldrig handla om envägs-respekt. Do Ut Des. Det du ger ut som lärare speglar sig tillbaka från eleverna. Frågan är inte hur ska jag få eleverna att respektera mig, utan hur ska jag visa eleverna att jag respekterar dem?

Vad är då framgångsfaktorer i ett klassrum? Det är ju inget hokus-pokus. Det som artikeln pekar ut som viktiga faktorer för att skapa ”ordning”, struktur, i klassrummet är flera av de faktorer som är viktiga i ett Flippat Klassrum. Elevinflytande. Delaktighet. Skapa motiverande undervisning. 

Artikeln pekar även ut faktorer som jag arbetar mycket med i Mitt Flippade Klassrum. Ledarskap, beskriva förväntningarna på eleverna, ge eleverna verktyg för att lyckas. Jag fick två frågor i Facebookgruppen Big5 igår, frågor som passar väl in i beskrivningen av struktur och verktyg.

”Lägger du alltid ut dina lektionsplaneringar i blogg?”

”Jag tänker att det inte alltid blir som man tänkt och en lektion behöver ta en annan riktning. Hur gör du då?”

Mitt sätt att skapa struktur handlar inte om ”ordning och reda” i klassrummet. Jag skapar struktur redan innan lektionen genom att synliggöra på elevernas blogg exakt hur varje lektion är upplagd. Vilka förmågor vi övar. När jag bedömer och vad de blir bedömda i. Vilka uppgifter vi ska arbeta med. Vad de förväntas visa. Hur vi ska arbeta, vilka metoder vi ska arbeta med. Så svaret på första frågan blir Ja, jag lägger alltid ut alla mina lektionsplaneringar på bloggen. 

Men svaret är också Nej. För genom att skapa struktur och förförståelse för vad som kommer att ske, så lämnar jag även utrymme för kreativiteten, för det spontana. Det som Göran Svanelid benämner som ”fånga lärandet i flykten”. Ett av mina syften med min blogg är genom att tillhandahålla tydliga ramar vad som förväntas av eleverna, så skapar jag även utrymme för eleverna att själva styra mycket av lektionernas innehåll. Låter det motsägelsefullt?

Tänk så här. Du är på 5:e våningen i ett höghus och går ut på balkongen. Balkongen saknar räcken. Skulle du ens våga gå ut på balkongen och titta på utsikten? Antagligen inte. Men tänk istället att du går ut på en balkong med stabilt räcke runt. Du vågar gå ut och titta på utsikten, ja du kanske t.om. vågar dig på en liten piruett eller danssteg. Ger man eleverna ramar så ger man eleverna förutsättningar för att bli kreativa. Struktur skapar ordning och reda på mina lektioner. Visst, det stämmer. Men struktur skapar även kreativitet, nyfikenhet, glädje, spontanitet och energi.

Oredan ökar i klassrummen trots tuffare tag. Är det så himla konstigt? Tuffare tag har i mina ögon nämligen inget alls med struktur och ordning att göra! Låt eleverna kliva ut på balkongen, med både keps, mobiltelefon och helt utan respekt. Sätt upp ett stabilt räcke. Ett räcke som skapar trygghet. Då lovar jag att du kommer få elever som dansar sig fram. Och respekten? Ja, den får du på köpet!

images-12

En reaktion på ”Strukturera mera!

  1. Jag lägger in kommentaren här också…

    Ordning och reda är respekt för -allas- olikheter. Inte att passa in alla efter en enda mall. I det flippade klassrummet ser jag alla elever och kan hjälpa dom att komma vidare på sin egen nivå bättre. När eleverna blir bemötta på sin egen nivå blir det mer ”ordning och reda” eftersom de varken blir uttråkade eller får för svåra uppgifter.
    (Ordning och reda för mig är inte att det ska vara helt tyst hela tiden.)

    Efter att ha föreläst i nära två år om det flippade klassrummet kan jag säga att de allra flesta lärare jag har mött (och det är många nu) inte har sett ordning och reda som ett problem i det flippade klassrummet.

Kommentera

