Gör som havet – våga!

När jag för första gången mötte begreppet ”Flippat klassrum” så kändes det rätt skrämmande. Jag surfade runt på Daniel Barkers hemsida och tänkte att ja, det kanske funkar för gymnasiet, men för högstadiet? Och mina klassrum som har en övervägande andel elever med annat modersmål än svenska, kan det verkligen funka? Kommer mina elever titta på flipparna överhuvudtaget? Kommer jag ens kunna göra flippar, jag är ju ingen ”teknikfreak”? Daniels hemsida är så sjukt proffsig och jag kände med en gång att ska jag testa Flippat Klassrum så måste jag göra mitt egna. Jag kan inte härma efter den i Sverige som förmodligen kommit längst i sitt arbete med Flippat Klassrum. Jag kan inte utgå från att jag ska lägga ribban på samma nivå, då blir det nog bara pannkaka.

Så tänkte jag. Men jag var nyfiken. Surfade runt och kollade in olika bloggportaler. Fick mycket god hjälp av min vän, tillika rektor på en högstadieskola i Halmstad,  Lina Tannerfalk-Wiberg, som visade mig hur jag startar upp en blogg.

Min första flipp jag gjorde spelade jag in med mobilen och redigerade i Windows Movie Maker. Mest för att när jag frågade min man vilket program jag skulle använda sa han ”Ta Movie Maker, det är det allra enklaste. För du måste göra det själv, jag kan inte sitta och redigera allt åt dig”. Så skapades min första flipp. En flipp med syftet att hälsa eleverna välkomna till min blogg och Mitt Flippade Klassrum.  Så här blev resultatet:

Mitt första ”mästerverk” 🙂

Det jag vill säga med detta är att jag tror att den största utmaningen med Flippat Klassrum faktiskt är att våga. Men gör man det för krångligt för sig, använder program man inte riktigt känner att man klara av, vilket resulterar i att det tar för lång tid att flippa , ja då kanske man ger upp innan man knappt ens hunnit börja.

Använd andras flippar. Skapa en blogg, eller använd dig enbart av en Youtube kanal. Strunta i bloggen om det känns för ”mycket” och för krångligt, men vill du samla dina flippar på ett och samma stället kan du istället skapa en sida på t.ex. Facebook (förutsatt att alla dina elever har åldern inne och tillåtelse av föräldrar att använda Facebook). Skapa ditt Flippade Klassrum utifrån dina förutsättningar och dina elevers behov! Inspireras gärna av andra. Låna flippar, idéer, uppgifter och tankar.

Efter ett tag när du kommit igång, tagit första steget, ja då är min erfarenhet att nyfikenheten och intresset skapar möjligheter för att utveckla, förfina och förbättra det tekniska. Du kommer i kontakt med andra ”flippare”, ser hur de använder tekniken som verktyg, hittar program som passar dina flippar och din undervisning. På din nivå. En nivå som då automatiskt hela tiden kommer höjas. Men om du tänker att du måste vara ”proffs”,  både på teknik, bloggar, facebook, datorer, redan innan du startar upp ditt Flippade Klassrum, då är risken stor att du aldrig vågar testa.

Mitt tips är – Våga! Nöj dig med ”good enough”, klyschan ”övning ger färdighet” passar väl in. Öva, öva och åter öva. Men våga göra det i skarpt läge. Sjösätt båten och lär dig navigera efterhand. Visst kanske du stöter på ett och annat grund, väljer fel farled, får vända båten och välja ny kurs. Men huvudsaken är att du sitter båten! Du kan inte stå på land och spana ut över havet och vänta på att båten ska komma och plocka upp dig. Du måste vara kapten vid rodret!

8 månader till 3 år tar det innan eleverna har arbetat in sig i ett nytt ”tänk”.  Oavsett vilka förändringar du gör som pedagog. Jag skulle vilja säga att det tar ungefär lika lång tid för en lärare att ”komma in” i ett nytt arbetssätt. Våga göra misstag och våga älska dina misstag – det är just de som gör att du utvecklas! Inspireras av andra. Ta hjälp av andra för att utvecklas. Men jämför dig inte med någon annan än den du var igår! Skepp O´hoj!

1604534_375551239251553_461056893_n

3 reaktioner på ”Gör som havet – våga!

  1. Tack för inspirationen! Jag är precis i det stadiet att våga prova. Har en fantastisk sexa nu som jag släpper vidare om några månader. Tänkte jag ska testa lite på dem först. De känner mig så väl så jag litar på deras kritik 😉 Sen hoppas jag att jag ska våga å orka prova på blivande fyror.
    Skepp O’hoj!

  2. Det är både spännande och väldigt lärande att följa dig och hur du både utvecklar din egen undervisning men även ditt sätt att sprida och dela med dig av dina tankar och det du erfar tillsammans med eleverna i skolan. Önskar att fler vågar ta klivet att våga prova 🙂 kram på dig!

Kommentera

