Och så lite ”flumskola”…

Fredagens lektioner för 8 A och 8 B inleddes med att jag, redan när eleverna kom in i salen, satt på golvet med korslagda ben, blundade, hade avslappningsmusik i bakgrunden och levande ljus framför mig. Det som hände när eleverna kom in var en häftig upplevelse. De hade haft i läxa att se en flipp om Buddismen, och när de kommer in, trots att jag var helt tyst, börjar de självmant reflektera kring flippen utifrån vad de såg mig göra, inte vad jag sa till dem att göra.

”Titta, hon Buddar” sa en elev. ”Nej, det heter inte Buddar, det heter meditera, sa en annan”. ”Varför sitter hon så? Varför mediterar hon”? ”Hade det inte nått att göra med upplysning?” Jag lät eleverna skapa sina egna frågor och tänka högt innan jag öppnade ögonen igen. Häftigt hur man upplever klassrummet med andra sinnen när man blundar och bara lyssnar istället. Hur eleverna vågar ta över diskussionen helt när de märker att jag var där men bara som passiv deltagare. En del var osäkra ”sover hon?” ”Vad händer”? Att som lärare göra det oväntade för att få eleverna att stanna upp, fundera, ställa den viktiga frågan varför?

8 A hade jag sist på dagen. Jag hade öppnat dörren lite, lite och satt still, blundade med musik och levande ljus. Eleverna kommer in och en elev utbrister ”Herregud, man vet aldrig vad man möts av i ditt klassrum Lotta”. En tjej säger ”Åh, hon mediterar, det gjorde Buddha med”. 5 elever sätter sig nere vid väggen, i skräddarställning, och börjar diskutera huruvida jag sitter i ”rätt” position eller ej. 3 av eleverna är själva buddister. En utav dessa, Phoung, som kom till Sverige från Vietnam för tre år sedan, går helt sonika fram till mig, längst fram i klassrummet och sätter sig i skräddarställning bredvid mig. Efter några minuter öppnar jag ögonen och läser en kort berättelse om Buddahs liv. Hela tiden sitter Phoung kvar bredvid mig. De andra eleverna som suttit på golvet har t.o.m lagt sig ner för att lyssna (ha ha, tänk om Björklund kommit in då, snacka ”flumskola”! Levande ljus, musik, elever som ligger på golvet, en fröken som sitter på golvet med benen i kors  längst fram vid tavlan…var finns ”ordning och reda” i den bilden? 😉 )

Efter att jag läst texten om Buddahs liv började Phoung helt spontant berätta för de andra eleverna om Karma, meditation, vad hon anser vara meningen med livet. De andra eleverna ville också ge sin syn på meningen med livet och helt plötsligt hade vi skapat en existentiell diskussion i klassrummet med buddister, muslimer, kristna, ateister och alla däremellan! ”Meningen med livet är att föröka sig” ”Meningen med livet är att se alla perspektiv” ”Meningen med livet är att vara lycklig”, tankarna som utbyttes var många och av alla varierade slag.

För mig blev det så tydligt under lektionen vad meningen med skola är. Att mötas. Att tänka fritt. Att skapa tankar tillsammans. Att ta del av varandras tankar. Att se att vi tänker olika. Att vi är olika. Att tänka utanför boxen. Att helt plocka bort boxen.

Mitt syfte med att börja lektionen på golvet, sittandes i skräddarställning, blundande, med musik och levande ljus, var att tydliggöra begreppet meditation för eleverna. Anders Borg sa i veckan: ”Det går inte att ”känna” mattetalen. Man kan inte samtala sig till ett deriveringsresultat. Man kan inte uppleva en andragradsekvation. Det hjälper inte om hela gruppen håller varandra i händerna och känner tillsammans, man hittar ändå inte svaret på Wikipedia.”

Undrar om han tänker samma om de andra ämnena? För mitt syfte var att få eleverna att ”uppleva” buddismen. Vi samtalade, de fick uppleva musik, ljus, meditation. Hela gruppen fick sitta på golvet och testa hur det känns att sitta i meditationsställning. Efter det fick de söka på Wikipedia om den åttafaldiga vägen och skapa. En hel lektion med ”flumpedagogik”!

10150539_485528681552563_1167651376_n

Åttafaldiga vägen gestaltas tack vare Wikipedia och Google!

Men det blev så mycket större än så. Eleverna tänkte fritt. Tänkte högt. Reflekterade. Testade själva. Visade varandra. Gick utanför boxen. Jag hade önskat att Borg och Björklund suttit där i skräddarställning och mediterat tillsammans med oss. Då kanske de också vågat kasta bort boxarna ”ordning och reda” och ”flum-skola” och insett det Buddah insåg för 2500 år sedan – att det som krävs är en gyllene medelväg. Inte för mycket av något. Inte för lite av något.  Lite av varje. Välkommen till framtidens framgångsrika skola!

1476425_696343530407240_2087511370_n

2 reaktioner på ”Och så lite ”flumskola”…

  1. Reblogga detta på Lära för livet och kommenterade:
    Så viktigt att vi flummar. Tänk vilka stunder som skapas. Björklund o Borg, ni är säkert välkomna till Lotta!

  2. En bra lektion är ett ”memorable moment” – och det är verkligen vad lektionen ovan var. De lär aldrig glömma det där!
    Att undervisa idag är att skapa goda situationer för lärande, situationer som sätter igång elevernas nyfikenhet, kunskapshunger och reflekterande. Det kan inte se likadant ut i alla ämnen! Varje ögonblick är unikt.

Kommentera

