Måste allting vara roligt då?

En fråga jag får både av rektorer och kollegor. Vilken underlig fråga!  Ungefär som att fråga -Måste maten alltid smaka gott? Det som smakar gott för en kanske är oaptitligt för en annan. Smaken är som baken! Om allting måste vara roligt? Som lärare är det min strävan att skapa mina lektioner genom att använda så många goda ingredienser som möjligt. Engagemang. Tydlighet. Struktur. Ramar. Glädje. Nyfikenhet. Allt sammans rör jag ner i min Flippade gryta som kokar på spisen. Resultatet? Ja, många av eleverna säger att det smakar gott. Precis som många elever säger att det är ”roligt” att komma till mina lektioner. En elev sa i intervjun jag filmade att ”man längtar till SO-lektionerna”. Tänk vilken härlig känsla! Att få längta efter kunskap. Jag säger absolut inte att mitt recept är det enda ”rätta” receptet. Jag säger bara att jag har hittat ett recept som passar mina elever och mina klasser. Just nu. Som alla professionella kockar så måste man fortsätta att testa fram nya recept. Små ändringar här och där som lockar fram nya smaklökar.

För det handlar om att bidra till elevernas ”lust till livslångt lärande”. Vissa lägger en negativ klang i ordet ”roligt”. På fritiden får man ha kul. På semestern ska man ha roligt! Men på jobbet? Och i skolan? Om du säger till dina kollegor ”wow idag hade vi en superrolig lektion”, vilken reaktion möts man av då? Vilken attityd har vi till begreppet ”roligt” i skolans värld? Jag är helt säker på att det finns lärare som anser att ett visst mått av ”kul” får man ha på lektionen, men allt är faktiskt inte roligt, det ska göras ändå! 

Och ja, jag håller med. Allt kanske inte är superkul, hela tiden. Men då är det mitt jobb att göra det begripligt. Göra det förståeligt. Skapa engagemang. Då kommer eleverna gå ifrån lektionen och säga ”det här var kul” 🙂 Kul betyder inte tjo och tjim. Kul betyder för mig kunskap. För det är kul att lära! Kunskap är roligt att ta in och kunskap är roligt att besitta!

Ett konkret exempel är gårdagens bild jag la ut på elevernas facebooksida. Den symboliserar både Analysförmågan och den Kommunikativa förmågan. Två förmågor som jag märker att en del av mina elever kämpar rätt mycket med. Att kunna beskriva varför. Se konsekvenser. Hitta orsaker. Förmågor som eleverna kanske inte alltid ser som de mest ”roliga”… För att lägga till ingredienserna engagemang och nyfikenhet, la jag ut bilden igår med följande bildtext:

”Dagens analysfråga! Vilken färg skulle du välja, beskriv orsakerna till ditt val och hur du skulle dra nytta av konsekvenserna av ditt val. Blir konsekvenserna positiva eller negativa? Kan de bli både och? Du får bara välja EN färg! Svar belönas givetvis 🙂 Så vem behöver ett nytt sudd? Nu har ni chansen :)”

10155966_814535595241337_709166771_n

Klockan 8 igår kväll la jag ut bilden. Några minuter senare kom första svaret. Sen trillade svaren in under kvällen. Exempel på svar var ”Jag hade valt den röda knappen. Dels att det skulle vara coolt och vara osynlig men dels upptäcka saker man inte visste innan. Det finns ett gammalt ordspråk på arabiska som säger ”Den som talar illa om andra i din närvaro, pratar illa om dig i din frånvaro.”. Hade jag varit osynlig hade jag vetat vem som förtjänar din respekt eller inte”

Min feedback på detta svar löd: ”Ett väldigt klokt svar! Du har utvecklat dina tankar och funderat kring hur du skulle använda dig av din ”kraft”. Konsekvensen hade blivit att du märker vilka vänner som är ”äkta” och vilka som är falska! Där har du verkligen visat att du kan ”tänka i flera led” – definitivt värt ett sudd!”

Ett annat exempel var ” Gul, bli den smartaste människan i hela världen”. Min feedback blev då  ”Hur skulle du använda den förmågan? Göra goda saker eller onda? Utveckla gärna”  Några minuter senare skrev samma elev ”Jag skulle helt enkelt veta svar på allt, om någon hade frågat mig något så skulle jag veta svaret genom att läsa i deras tankar . Och jag skulle använda den på vilken sätt som helst. Ingen skulle kunna döda mig tex för att jag skulle veta det innan dom kom i närheten av mig, och jag skulle slippa ställa dumma frågor, eftersom jag skulle redan veta svaret på dom”

Helt plötsligt, en onsdagskväll klockan åtta, har jag skapat en formativ undervisning. På Facebook! Jag har fått in elevexempel som de andra eleverna kan ta del av (flera andra elever var inne och ”gillade” elevens svar). Jag ser att eleverna är med. De är nyfikna. Intresserade. Även om inte alla skriver egna kommentarer så är de inne och läser vad andra skriver. De läser min respons. De får en större förståelse kring hur man kan utveckla sitt resonemang. Formativ feedback. Fast på skoj 🙂 Inget som bedöms. Inget som är kopplat till det Centrala Innehållet i kursen. Inget som ”måste hinnas med”. Kunskap. För att det är roligt att lära!

När du blandar ingredienserna till din egna soppa – se till att du väljer ingredienser som är anpassade för dina elever. En 6 månaders bebis äter inte samma kryddor som en 10-åring. Vissa ingredienser introducerar man tidigt i livet. Andra lite senare. Det viktigaste är att du vågar testa nya recept! Koka inte soppa på en spik när du har ett helt kylskåp med ingredienser! Smaklig spis 🙂

 

 

2 reaktioner på ”Måste allting vara roligt då?

  1. Ping: Inspirerad till analysflip | I huvudet på en slöjdlärare

  2. Ping: Nu är det bevisat – humor hjälper vid språkinlärning! | Förstelärare i Svedala

Kommentera

