Magiska möten med modiga människor

När man arbetar på en skola möter man hela tiden nya, spännande människor. Både elever och deras föräldrar. Arbetar man som jag, på en mångkulturell skola, får man vara med om möten som sträcker sig över många gränser. Språkliga, religiösa, kulturella, traditionsgränser. Man får hela tiden möta människor som har andra perspektiv, helt andra livserfarenheter med sig i bagaget. Vissa av dessa möten och vissa av dessa människor påverkar en extra starkt.

Alla dessa stolta, afrikanska kvinnor, mammor, man mött. Som har en blick och en hållning så stark att det ser ut som om de besitter hela världens visdom i sitt inre.  Alla engagerade, arabiska pappor som vill att deras söner antingen blir läkare, advokater eller ingenjörer. Alla vänliga leenden och alla möten där man kommunicerat via tolk, försökt visa med kroppsspråk vad man menar. Men vissa möten starkare än andra. I veckan hade jag ett sådant möte.

En gång per termin har jag äran att möta en fantastisk pappa. En pappa från en kultur som har ett rykte om sig i världen att vara en kultur där flickor och kvinnor inte ges många val i livet. Där heder är viktigast av allt. Familjen är det starkaste. Denna pappa har sin dotter i min klass. Varje gång vi möts får jag en härlig, stor kram. ”Det här är min syster” säger han till sin dotter om mig. ”Du ska lyssna på henne lika mycket som du lyssnar på mig”.

Våra samtal handlar givetvis om dotterns kunskapsutveckling, men lika mycket om stora livsfrågor. Han ställer så många härliga frågor. ”Hur skapar vi balans i världen?” ”Om vi är tre personer och har ett äpple, vi måste dela lika. Alla måste få lika mycket” ”Hur kan vi säga att en Gud är rätt Gud och en annan fel? Vad vet vi egentligen?”

Under samtalet, när jag frågar ”Vad har du för drömmar om framtiden” säger hans dotter ”jag vill bli advokat”. Varpå pappan svarar ”Inte advokat! Inget bra yrke. En advokat drivs av pengar. Måste ljuga. Du borde bli ingenjör. En som bygger vackra saker. Eller lärare. En lärare drivs inte av pengar. En lärare drivs av hjärtat”.

En lärare drivs inte av pengar. En lärare drivs av hjärtat. En pappa som uppmuntrar sin dotter att tänka med hjärtat. En pappa som kommer från en kultur som i media speglas som en ”hederskultur”. Där döttrar gifts bort med män mot sin vilja. Som inte har något val. Som straffas med hedersmord om de bryter mot släktens vilja. Om de drar skam över släkten. Om de följer sitt hjärta.

Varför speglar inte media alla dessa pappor och mammor som bryter traditionsmönster och kulturella kedjor? De modiga. Som uppmuntrar sina döttrar att ifrågasätta. Ifrågasätta religion. Ifrågasätta hur världen ser ut. Som uppmuntrar sina döttrar att tänka med hjärtat. Denna pappa är en modig man. En man som borde föreläsa runt om i Sverige. En man som i sitt hemland var politiskt aktiv. Träffade högt uppsatta människor från hela världen. Som flyr till Sverige. Och som nu tillhör alla de högutbildade invandrare och flyktingar som hamnat utanför den svenska arbetsmarknaden. Med all sin erfarenhet. All sin klokhet. Outnyttjad av svenska samhället.

Jag är så stolt över att denna pappa kallar mig ”syster”. Jag är så glad över de möten jag har med denna man. För att han ständigt flippar föreställningen om hur den stereotypiska pappan i denna kultur ska vara. Ska tänka. Han är så modig. Och jag är säker på att vad hans dotter än bestämmer sig för att bli, så är det hennes val, på hennes villkor och efter hennes hjärta. Det får mig att känna hopp för framtiden ❤

 

1743592_433426866802377_1244672056_n

2 reaktioner på ”Magiska möten med modiga människor

  1. Gillar verkligen dina reflekterande blogginlägg!

Kommentera

