Anonyma Lärare

Hej jag heter Lotta. Jag är lärare. Och jag älskar mitt jobb!

Visst är det märkligt hur vi laddar ord med våra egna tankar och uppfattningar. När folk frågar mig ”Hur är det i skolan då” och jag svarar ”Kanon – jag har så himla härliga elever och jag älskar verkligen mitt jobb” ja då får jag allt för ofta svaret ”Ja, det är ju tur att du är så positiv. Allt man hör om skolan idag, jag förstår att ni har det jättetufft”.

Är du flygkapten, ingenjör eller systemvetare får du höra vilket spännande, utmanande och utvecklande arbete du har.

Är du florist, designer eller snickare  får du höra vilket kreativt arbete du har.

Är du läkare, sjuksköterska eller barnmorska får du höra vilken skillnad du verkligen gör i ditt arbete.

Är du arbetslös får du höra att ”det kommer nog lösa sig snart, det dyker nog upp något när du minst anar det”

Är du lärare får du höra vilka dåliga resultat svenska elever presterar.

Är du lärare får du höra vilket fruktansvärt arbetsklimat du arbetar i.

Är du lärare får du höra hur du drunknar i administration.

Är du lärare får du höra hur tufft det måste kännas att ”knappt ha nån tid alls” med elever.

Är du lärare får du höra att ni har kris. Ja, skolan alltså. Men du är lärare. Alltså har du kris! 

Men alltså – jag älskar verkligen mitt jobb! Nästan så man ska skämmas lite för att säga att man är lärare. HALLÅ! Tyck inte SYND om mig! Jag har ett yrke jag valt. Ett yrke som varje dag innebär att jag får vara med och påverka framtiden. Mitt arbete är spännande, utmanande och utvecklande. Mitt arbete är fantastiskt kreativt! Jag gör skillnad. Varje dag. I andra människors liv. Jag påverkar. Mina ord väcker tankar, reflektioner, skapar nya perspektiv. Tyck för Guds skull inte synd om mig!

Idag satt jag på ett utvecklingssamtal med en mamma och hennes dotter. Mamman lägger handen på sitt hjärta och säger ”Varje dag jag tackar Gud för att min dotter har dig som lärare”! WOW! På hur många arbetsplatser hör man sådana fantastiska ord? När man arbetar med människor sker det fantastiska möten. När man arbetar tillsammans med barn och unga vuxna så är dessa möten magiska!

Jag vill ställa mig upp. Längst fram på en scen! Jag vill ha ett rum framför mig, fullt med människor som tittar på mig med medlidande. Som tycker synd om mig. Som tänker ”Nåväl, det är tur att hon har en positiv inställning. Jag menar, hon är ju trots allt i kris”…

Där vill jag stå. Längst fram. Och med hög röst säga till alla i rummet Jag är lärare! Och jag älskar mitt jobb! 

I drömmen ser jag person efter person resa sig upp i rummet. Lyfta blicken. Säga med lika hög stämma Jag är också lärare! Jag älskar också mitt jobb! 

Det är dax nu. Dax att vi kliver fram. Vi är alldeles för många. Alla vi Anonyma Lärare som inte riktigt vågar oss ut. Inte vågar visa. Att vi faktiskt finns. Att vi faktiskt brinner för vårat jobb. Att vi har gjort ett aktivt val, vi har valt det bästa yrke man kan ha! Vi har valt att vara med och påverka framtiden.

Vågar du inte? Det är OK. Vänta in, känn efter när du känner dig redo.

Håller du inte med mig? Fine, men kom för guds skull inte då och säg att jag är i kris! Jag gör ett aktivt val. Jag valde en gång att följa min dröm och bli lärare. Jag kommer fortsätta att följa den drömmen. Och jag kommer se till att vara med och skapa den bästa skolan som nånsin funnits!

Hänger du på?

1780648_783216361706594_699956222_n

23 reaktioner på ”Anonyma Lärare

  1. Jag är med!!!! Så bra skrivet! Läste det via Facebook, men hittar det inte där nu. På vilken sida där hade du länkat till denna blogg?

  2. Ping: Anonyma Lärare | Me, myself and I!

  3. Håller med! Älskar mitt jobb! Kolla gärna in min nystartade skolblogg på wordpress: Tankar om skolan! Gött att läsa om engagerade lärare!

  4. Underbart skrivet! Jag är med.

    Hälsn
    Jenny, lärare Sollentuna

  5. Ping: Lärare – världens roligaste jobb! | rektornina

  6. Idag satt jag ned med en av mina mentorselever och bara lyssnade. Eleven hade så mycket och säga och så många kloka ord. När jag skulle gå iväg fick jag en kram och orden ” tack för att du lyssnade, jag är glad att just du är min mentor” kommer att stanna kvar hos mig länge. Jag älskar mittvjobb, jag har valt mitt jobb och jag vet att jag gör skillnad! Älskade ungdomar!

  7. Jag älskade mitt jobb men fick lämna det vid den magiska 67-årsgränsen. Nu kan jag njuta som pensionär med alla härliga minnen och följa mina barn och se hur jag nu ofta blir morfar och farfar.

  8. Bra skrivet. Att få mer av detta ut i media skulle nog göra underverk även för PISA och liknande. Framför allt göra mer än vad vår högsta chef kan göra..

    Tänkte på en anekdot häromdagen. Vi skulle flytta för ett tag sedan och jag gick förbi skolan precis intill. Det kom ut två personer och jag frågade dom om det var en F-9 skola. ”ja, och en väldigt trevlig sådan” var deras svar. Hur ofta hör man sånt? Förutom nu när du skriver det då. 🙂 Tack.

  9. Tack, så bra skrivet! På.

  10. Jättebra att du älskar ditt jobb. Fantastiskt! Min oro är att lärare idag sprider sämre och sämre språkförståelser. Särskrivningar är överallt och jag kom nästan igen hela din uppflyttande och inspirerande text innan ”dax” dök upp. Bakläxa på den. Annars toppentext, som sagt!

    • Tack för din feedback 🙂 Jag håller med att språket är viktigt. På min elevblogg, som riktar sig till eleverna i mina klasser är jag noga med att skriva ”dags” och inte använda mig av talspråk. Detta inlägg var dock publicerat i min privata blogg, mer tänkt som mina tankar, fast uttalade:) I min kategori ”Fröken Flipp Funderar” använder jag mig av talspråk för att få fram en lekfull ton. Men givetvis håller jag med dig – alla lärare är svensklärare!

  11. Tack! Det behövs verkligen en mer nyanserad bild av läraryrket och det är nog vi själva som måste rätta till den genom att höja våra röster! Jag älskar mitt jobb!

  12. Jag älskar mitt jobb. Visst är det tufft men vilket arbete har inte mer eller mindre tuffa dagar?? Men det är ALLTID på de tuffa dagarna som det kommer fram en elev och säger att han/hon lyckats med ett prov som vi kämpat med eller något annat som gör den tuffa dagen mindre tuff. Jag älskar varje dag och är så glad att jag vågade följa min dröm!

  13. Underbar läsning!!kan dentifiera mej med varje ord👍💃
    Ska använda din text i mitt arbete som utvecklingsledare

  14. Ping: Släpp Lärarna loss det är VÅR! | Socialliberala tankar

  15. Ja visst är det ett fantastiskt yrke vi har valt! För det är faktiskt ett eget fritt val att bli lärare! Om man inte vill så ska man inte utsätta sig elever eller kollegor för att arbeta som lärare.
    /Ulrika

  16. Ping: Mitt Flippade Klassrum | Uppdrag Inspiration

  17. Är snart 68 år och jobbar fortfarande som timvikarie. Varför? För jag älskar att vara lärare! Som vikarie slipper jag ju en del av det mindre roliga med lärarjobbet, men för ha elevkontakten på min gamla skola där jag jobbat i 40 år. Barnen blir fortfarande glada av att jag kommer, kollegorna känner lättnad över att få en känd vikarie……. Jag mår bra av att jobba 10-15 tim/vecka. En win-win-situation alltså. Det yrkesval jag gjorde i 5-årsålderna har jag aldrig ångrat, inte ens när det varit som tuffast!
    Jag är på!
    /Birgitta

Kommentera

