#svårareänsåhärärdetinte

Veckans citat är egentligen enbart en bild. Men ibland säger en bild mer än tusen ord. När jag hashtaggade bilden på Twitter använde jag mig av taggarna #Vygotskij #sociokulturelltperspektiv #kollaborativtlärande och #svårareänsåhärärdetinte

Och så är det ju faktiskt. Svårare än så här är det inte! I mitt Flippade Klassrum viker jag 85% av lektionerna till det kollaborativa lärandet. Gemensamma begrepp som utgör det centrala innehållet tar vi i helklass. Men då har eleverna tagit del av dessa begrepp innan lektionen genom t.ex. en flipp. De kommer med förförståelse och kan vara med och diskutera utifrån sin syn på begreppen. Därefter så övergår vi till att arbeta tillsammans, i mindre grupper, för att tillgodogöra oss den fakta och kunskap vi tagit del av. Varför? Jo, för att det är faktiskt så att 1+1 inte bara behöver vara lika med 2. När två människor samtalar kring kunskap så vidgas bådas perspektiv. De får ta del av andras syn på kunskap och genom att jämföra med sin egna syn skapa nya tankar och komma fram till ny kunskap. Kunskapande.

Det kollaborativa lärandet går direkt att koppla till Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. Det är i samspel och i interaktion med andra som vi lär oss. Kollaborativt lärande. Sociokulturellt perspektiv. Min chef älskar när jag svänger mig med fina ord. Men vad sjutton – huvudsaken är ju inte att man kan alla fina ord – huvudsaken är att man vet hur man ska använda det i sitt klassrum! 

Tänk så många som inte arbetar i skolans värld som kan svänga sig med fina ord och peka på vetenskapliga teorier och metoder. Men skulle jag kasta in dessa personer i mitt klassrum så skulle förmodligen 25 stycken hungriga tonåringar sluka dem med hull och hår 😉 För det är en sak att läsa böcker om pedagogik. En annan sak att omsätta det i praktiken!

Jag är helt säker på att jag skulle kunna skapa en bilderbok om vetenskapliga teorier. En bok som visar hur och varför skolan ska baseras på vetenskap.Varför krångla till det? Synliggör vetenskapen för att få fler pedagoger att omsätta den i praktiken. För helt ärligt, svårare än så här är det ju faktiskt inte!

10007390_1410494505881382_65771593_n

En reaktion på ”#svårareänsåhärärdetinte

  1. Reblogga detta på Lära för livet och kommenterade:
    Enkel bild av hur alla elever borde ha det!

Kommentera

