#svårareänsåhärärdetinte del 2

Igår funderade jag lite över behovet av att skapa en bilderbok där vetenskapliga teorier och metoder symboliseras med hjälp av bilder. Vadå, tänker ni? Nu måste Fröken Flipp ändå skämta. Eller vad tror hon, att lärare med tre, fyra, ja till och med fem års studier bakom sig, inte klarar av att läsa vetenskaplig litteratur med text? Har hon tänkt att undervärdera sin egna yrkeskår? Låt mig förklara.

Jag har märkt att på min skola finns det olika sorters lärare. En sort som gärna grottar ner sig i forskning och litteratur. Som använder kvällar och helger till att förkovra sig i litteratur och som tycker det är intressant att ta reda på hur de kan implementera forskningen i sina klassrum. Oavsett om det räknas som förtroendetid eller fritid.

Sen finns det lärare som läser forskning och  litteratur. Lite då och då som de kommer över eller som chefen rekommenderar att de läser. Som efter attt de har läst boken inte reflekterar nämnvärt över hur de ska implementera och utnyttja denna nya kunskap i sitt klassrum. Som konstaterar att det jag gör gör jag rätt bra ändå, och fortsätter att arbeta på som man alltid har gjort. Och får samma resultat som man alltid fått. Jag säger inte att det behöver vara dåligt, inte alls. Men det jag säger är att det finns mycket att vinna på att våga testa och förändra. För det  är först när man vågar testa och ändra som man kan räkna med att få nya, spännande resultat.

Sen finns det en tredje sort. Och jag tror de är rätt så många. De som känner att de vill förkovra sig, förändra, men att det finns helt enkelt inte tid. Hur ska jag kunna säga emot dem? När jag har läst litteratur inom Flippat Klassrum har jag gjort det på min fritid. Höstlov, jullov, sommarlov. Man kan inte komma och säga att de som inte läser forskning och pedagogisk litteratur saknar en vilja att utveckla sin undervisning. De kanske bara inte anser att arbetsutveckling ska ske på deras fritid. Här har skolledning ett stort ansvar. Ge lärare tid till att ta del av forskning inom pedagogik. Varför inte använda studiedagar till bokprat om pedagogisk litteratur och hur man kan använda det i sitt egna klassrum?

Jag tror många lärare känner att forskning och litteratur inom pedagogik är för abstrakt. Jag säger inte att den är det. Jag säger att jag tror att många lärare känner att det är för abstrakt. Planera nästa lektion = konkret. Rätta prov = konkret. Kopiera stenciler= konkret. Ge formativ bedömning = konkret (kan i och för sig vara på gränsen till abstrakt för många, detta måste ändras!) Läsa pedagogisk litteratur = abstrakt.

Ta Blooms Taxonomi till exempel. Alla lärare känner till den. En hel del lärare, där ibland jag, ifrågasätter om det verkligen är så att allt lärande sker i steg. Om det inte kan vara så att vissa steg sker samtidigt? Men oavsett så tänkte jag mig att Blooms taxonomi skulle kunna utgöra kapitel 1 i min bilderbok. Kapitel 1. Lärandets progression:

1. Kunskap

2- Förståelse

3. Tillämpning

4. Analys

5. Syntes

6. Utvärdering

Hur kan vi göra denna abstrakta uppspaltning av olika steg i lärandet mer konkret? Hur kan vi se till att implementera detta i klassrummet, genom att använda tekniken som nu finns tillgänglig? De här bilderna sprang jag på på Twitter häromdagen:

 unnamed (2)

Här blir det också tydligt att vissa saker återkommer i flera av ”stegen”, vilket i så fall väldigt konkret talar för att medan man t.ex. skapar sig förståelse, övar man samtidigt  på att tillämpa kunskapen och även att analysera den. En tanke jag delar och som jag ser i min undervisning dagligen. Likaväl som förmågorna hör ihop. För att kunna analysera behöver du använda dig av både den kommunikativa förmågan och givetvis begreppsförmågan. Jag tror att det finns en risk med att kunskap beskrivs i olika ”steg”, fakta och förståelse, kunskap och kunskapande går hand i hand!

Här är en annan bild jag hittade via Twitter (vilket BTW måste vara en utav de bästa fortbildningsplatserna som finns för lärare runt om i landet!) På denna bild får läraren tips på appar som han/hon kan använda i sin undervisning för att förenkla, förbättra och fördjupa sin undervisning. Appar som utgår från Blooms taxonomi och kan appliceras på varje steg i lärandet.  Hur konkret är inte det?

unnamed (3)

Jag tror behovet av att synliggöra lärandet är oerhört viktigt. Inte bara för eleverna, utan synliggöra lärandet även för lärare. För om lärandet, forskning, teorier och metoder blir sida upp och sida ner i en bok finns det risk för att lärare inte anser sig ha tid att förkovra sig i detta. Att de inte ges tid på arbetet till att fortbilda sig. Att läsa forskning och litteratur blir för abstrakt när all tid går åt till att konkret förbereda veckans lektioner.

Därför är det halvt på skämt, halvt på allvar jag tänker mig en bilderbok. Jag tror inte att svenska lärarkåren saknar förmåga att ta till sig och tillämpa forskning. Jag tror svenska lärarkåren saknar tid att ta del av, ta till sig för att sen kunna tillämpa forskningen i sitt klassrum. Varför inte skapa en pedagogisk ”Crash Course”? Tips som lärare direkt kan använda i sitt klassrum. Där ledorden är konkretisera och synliggöra! Förenkla i syfte att förbättra. Först förenkla. Därefter förbättra . Sen fördjupa. 3 enkla steg till att bygga en undervisning utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. 

Ge lärare konkreta exempel hur vi ska använda forskningen i vår undervisning. Ge oss tid till att omsätta det i praktiken. Ge oss sedan tid och möjlighet att fördjupa oss i de delar vi själva anser bidrar mest till vår undervisning. Det får bli dagens Fröken Flipp tips till skolledare runt om i landet! För tja, #svårareänsåhärärdetinte 🙂

En reaktion på ”#svårareänsåhärärdetinte del 2

  1. Tack för tänkvärda tankar!

Kommentera

