Uppdrag Inspiration

”Hur känns det att komma hit på intervju idag”? Det var första frågan jag fick idag på min förstelärarintervju. Hur det känns att få sitta i en timme på betald arbetstid och diskutera pedagogik med 4 stycken kunniga, professionella skolutvecklare? Helt fantastiskt inspirerande! Hur ofta får man den möjligheten i sitt läraryrke?

Verksamhetsutvecklingskonsulten (världens längsta titel?) konstaterade att  ”Ja, så kan man ju också se det”. Och så ett leende. Men jag menar, finns det verkligen ett annat sätt att se på det? Alla möten handlar om inspiration. Det är ju därför jag blev lärare från första början. Varje dag får jag möta elever som jag får möjlighet att inspirera och som inspirerar mig tillbaks.

Under timmen vi satt ner och pratade så fick jag massor med nya tankar och ny inspiration. Vad anser jag vara en förstelärares uppdrag? Hur skulle jag arbeta om jag var förstelärare? Vad ser jag skulle vara min huvuduppgift? För mig är svaret självklart. Jag skulle inspirera. För det är det en lärare gör. Förstelärare eller inte. Mitt uppdrag som lärare är att inspirera elever till livslångt lärande. Om jag lyckas i mitt uppdrag har jag påverkat en person för resten av hans/hennes liv. Jag har skapat lust till lärande. Tänk om mitt uppdrag som förstelärare skulle vara att inspirera lärare till att känna samma lust till livslångt lärande? Hur coolt vore inte det?

”Tänker du dig att du ska inspirera alla till att arbeta som du gör” var givetvis följdfrågan. Ha ha mina vänner och mina kollegor skulle kunna intyga att en hel skola, en hel kommun, med Fröken Flippar skulle vara helflippat! Det är ju inte det inspiration handlar om! Inspiration handlar ju om att få varje människa, varje pedagog, varje elev att bli nyfiken! Inspiration är att väcka tankar. Nya tankar. Eller väcka liv i gamla tankar. Inspiration handlar om att skapa lust, glädje, egen vilja att utvecklas. Inspiration för mig handlar lika mycket om att ge som att ta. Jag kan berätta hur jag gör. Visa och ge exempel för att varje pedagog skulle kunna tänka utifrån sitt ämne, sina elever, sina förutsättningar. Att hämta inspiration från någon är inte detsamma som att härma efter. Att vara en som inspirerar betyder absolut inte att jag anser att det jag gör är så mycket bättre än alla andra. Det kan ju t.o.m vara så att man kan inspirera andra människor till att tänka tvärtemot som jag. En felfri inspiratör är väl ingen god inspiratör?

Efter intervjun så var det dags för nästa intervju. Denna gång via telefon med Martin Huss, redaktör för sajten Fördetvidare.se. Han hade läst mitt blogginlägg Anonyma Lärare och ville fråga mig om mina tankar kring läraryrket och ge mig möjlighet att inspirera unga människor till att vilja bli lärare. WOW! Vilken möjlighet att inspirera! Att få lyfta fram mina tankar kring läraryrket, hur jag ser på min verklighet. Varför jag valde att bli lärare och vad jag anser vara det viktigaste uppdraget för en lärare. Svaret är självklart. Mitt absolut viktigaste uppdrag är att inspirera och väcka andra människors lust till livslångt lärande! 

Är du nyfiken på intervjun med För Det Vidare så hittar du den här 🙂

Förstelärare eller inte. I första hand alltid lärare. Och vårt uppdrag är att inspirera och skapa lust till livslång lärande! Enligt mig den största, häftigaste, mest utmanande och inspirerande arbetsbeskrivning ett jobb någonsin kan ha! Frågan är inte varför man skulle välja att bli  lärare. Frågan är, med en sådan arbetsbeskrivning, hur kan man nånsin välja att bli något annat?

  1073d2f47557bee78304309794605215

 

 

Kommentera

