Tankar på tåget

Har spenderat två härliga dagar i Stockholm och deltagit i SO-konferensen, både som åhörare och föreläsare. Så många intryck, så många tankar och nya idéer man får. Kommer åka hem och direkt testa några av dessa nya idéer i min undervsining. Vilka idéer jag kommer testa och vad resultaten blir kommer jag återkomma till i senare inlägg 🙂 Men jag tänkte redan här sammanfatta mina övergripande tankar och reflektioner efter två fullmatade dagar.

Det man kan konstatera är att framtiden, ja den är redan här. Den genomsyrar klassrummen och det finns en styrka och ett engagemang bland Sveriges lärare som jag inte tidigare upplevt under mina 12 år som lärare. Tekniken idag, möjligheterna som finns, är gränslösa. Men med gränslöshet följer ett oerhört ansvar på oss som pedagoger. Vad är vår uppgift i framtidens klassrum?

Som jag ser det så handlar det om att abdikera från rollen som ensam faktaöverförare, men aldrig abdikera från rollen som kunskapsledare i klassrummet. Med kunskapsledare menar jag den personen som leder andra i kunskapandet. Inte Deus ex machina , utan precis tvärtom. Nu, mer än nånsin tidigare, är det oerhört viktigt att läraren tar en aktiv roll i klassrummet. Det här är den tanke som jag kände genomsyrade so-dagarna.

Sandra Pilemalm föreläste om nätetik och digitala kränkningar. Hon sa många kloka saker, bl.a. ”Internet skapar inte problem. Grundläggande värderingar formar beteendet på nätet”. Så sant. Många lärare man möter säger att ”ja, men vi kan ju inte styra över vad barnen skriver på nätet på sin fritid”. Nej det kanske vi inte kan, men i vårt uppdrag ingår det  att ge eleverna en värdegrund. Vi kan inte svära oss fria från ansvaret och skylla på tekniken och internet. Idag är det kanske viktigare än nånsin att vi lärare aktivt arbetar med värdegrund i skolan. Inte Deus ex machina. Tvärtom.

Filippa Mannerheim föreläste om vikten av källkritik. Alla lärare som någon gång har låtit eleverna arbeta med projekt, där den färdiga produkten, arbetshäftet, är det vi samlat in och bedömt, räcker upp en hand? I have! Men vilka verktyg ger vi eleverna att lyckas navigera rätt i det ”Googliska havet”? Om det nu är så att vi släpper eleverna fria i deras informationssökande på nätet, är det då så kontigt om vi får ”klipp och klistra” inlämningar? Har vi visat eleverna hur man söker? Vet vi det själva ens? Vet alla lärare i Sverige hur man djupsöker? Vilka sidor man kan gå in på för att hitta relevant information. Och relevant för vaddå? Ja, allt beror ju på vilken fråga du ställt. Filippa belyste vikten av rätt frågeställning, syftet med frågan, frågan måste ha en mening. Inte bara en uppgift för uppgiftens skull. Skapa relevanta frågeställningar. Var aktiv i klassrummet och ge eleverna både sjökort, kompass och kikare för att lyckas navigera rätt. Sök tillsammans med eleverna. Visa vilka sökmotorer det finns. Vilken sökmotor är användbar för vilket syfte? Hur gör man en djupsökning? Det är faktiskt inte ”bara att googla”! Lärarens roll i det källkritiska klassrummet är oerhört viktig. Inte Deus ex machina. Tvärtom.

Lotta Bohlin inspirerade om förmågor och hur vi synliggör dessa för eleverna. Redan i tidig ålder (Hallelujah-moment!) Vi kan aldrig gå in med tanken att ”klart eleverna vet vad en strategi är”, eller att eleverna ska veta vad det innebär att kunna resonera, visa sin ståndpunkt, avgöra rimligheten osv. För att eleverna ska kunna nå målen i kunskapskraven så måste eleverna veta vad det är vi bedömer dem i!!! Om vi aldrig arbetar med att utveckla elevernas förståelse för vad dessa begrepp står för, hur ska vi då kunna begära att de ska förstå hur de ska göra för att nå kunskapskraven? Vi kan inte låta eleverna själva gissa sig till hur de ska utveckla sina kunskaper. Inte Deus ex machina. Tvärtom.

Johan Eriksson, vilken energispruta btw, fick Fröken Flipp att känna sig som en 1800-tals skolfröken med runda glasögon och knut i håret 🙂 En lärare som verkligen använder alla de tekniska möjligheter som finns där ute! Som testar sig fram och hela tiden utvecklar sin undervisning. Hans konkreta tips bl.a. hur man kan använda sig av Edpuzzle, Kahoot och många många fler program för att ge eleverna formativ feedback och återkoppling är saker jag kommer testa redan i morgon! Lärarens roll i det formativa klassrummet är så oerhört viktigt. Att ständigt hitta sätt som underlättar återkoppling och feedback, som gör den användbar och tillgänglig för eleverna, inte bara ord på ett papper som sen skrynklas ihop och kastas bort. Feedback i syfte att användas i det syfte den är tänkt att användas – för att utveckla eleverna och höja deras måluppfyllnad! Det är lärarens ansvar att ge eleverna konkret och relevant feedback och verkligen peka ut och synliggöra för eleven vad eleven behöver utveckla och hur elevens sen ska gå tillväga. Inte Deus ex machina. Tvärtom.

Avslutningsvis så lyssnade vi på Jörgen Turesson och Anette Centervall som presenterade deras tankar kring entreprenöriellt lärande. En härlig föreläsning där deras engagemang för undervisning lyste starkt. Ett arbetssätt som känns väldigt tätt sammanflätat med mina tankar kring kunskapande och med fokus på processpedagogik istället för förmedlingspedagogik. Men även ett arbetssätt där lärarens roll är så oerhört viktig! Ledarskapet i det entreprenöriella klassrummet är A och O. Det handlar inte om att släppa eleverna ”fria” att utforska själva. Det handlar om ett tänk, ett arbetssätt där lärarens roll att skapa struktur, ramar och tydlighet är viktigare än nånsin. Inte Deus ex machina. Tvärtom.

Det fyller mig med tillförsikt och framtidstro! Vi lärare får aldrig aldrig abdikera från vår roll som regissör i klassrummet. Vi ska se till så att eleverna briljerar på scen, i klassrummet. Vi ska plocka fram varje elevs unika förmågor, lyfta eleven med hjälp av dessa, se vilka förmågor eleven måste utveckla, synliggöra dessa för eleven, visa hur eleven kan göra för att utveckla dessa förmågor. Ge eleven relevanta verktyg. Ge feedback. Återkoppling. Struktur. Ramar. Ge eleverna en stark värdegrund att stå på. Ge eleverna ett språk. Begrepp. Ge möjlighet till eleverna att öva dessa förmågor. Ordning och reda säger vissa. Jag säger delaktighet och synlighet. Inte Deus ex machina. Precis tvärtom!

Tyvärr hade jag ett tåg att passa och kunde inte lyssna på de avslutande föreläsningarna om begreppsorganiserat lärande och inkluderande förhållningssätt. Men jag är så oerhört nöjd med dessa två dagar och allt de gett! Nu sitter jag på tåget och längtar tills i morgon då jag får kliva in i mit klassrum och testa lite ny teknik och nya tankar. Jag kanske inte är någon skapande Gud, men jag kommer aldrig nånsin att abdikera från min roll som kun-skapare. Det är vi som möjliggör kunskapandet! Glöm inte bort din oerhört viktiga roll i klassrummet! Deus in machina! Just så!

1375291_492700680835363_4887918703210012917_n

 

 

Advertisements

En reaktion på ”Tankar på tåget

  1. Det är så inspirerande som förälder och föräldrainspiratör att läsa dina inlägg. Är nästan så att jag skulle vilja vara barn igen och få uppleva ditt flippade klassrum.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s