Nytt arbetsområde – så här tänker jag!

På min förstelärar-intervju för drygt en vecka sedan fick jag frågan ”Om vi är elever i ditt klassrum och vi ska starta upp ett nytt arbetsområde – hur presenterar du det då?”. Jag svarade ”Asch, det har jag ju gjort redan innan ni kommer in i klassrummet” 🙂

Nu vet jag ju inte än om jag fått jobbet, så jag vet inte om rektorerna och verksamhetsutvecklaren som intervjuade mig tyckte det var en bra idé, men hur som helst, det är min idé och jag gillar den! Tänkte berätta och visa hur jag gör så får ni avgöra om ni tycker det är hiss eller diss 🙂

Förutom mitt ”vanliga” klassrum så har jag ett virtuellt klassrum. Jag har en blogg, sobloggalfa, och en Facebooksida, SO-Alfa, där jag kommunicerar och interagerar med mina elever. För det handlar inte om en envägs kommunikation – eleverna är precis lika aktiva som jag är, inte minst på Facebooksidan. När jag ska starta upp ett nytt arbetsområde så tar jag både bloggen och Facebooksidan till min hjälp.

Nu har jag suttit i dagarna och satt ihop ett nytt arbetsområde som jag har valt att kalla ”Människors olika förutsättningar”, i ämnet geografi. Jag har valt att skapa planeringen i ett dokument i Google drive. Detta är ett enkelt och smidigt sätt att skapa ett dokument och sen med en knapptryckning kunna dela det med mina elever på deras Facebooksida. Google drive har även andra fördelar, dokumentet sparas automatiskt så fort jag gör en ändring i det, jag har tillgång till det överallt, i mobilen, hemma, på jobbet, till skillnad från om jag sparar det i hemkatalogen på skolan, då kommer jag inte åt dokumentet hemma.

Är man flera lärare som jobbar med samma planering kan man ha flera personer som har skrivrättigheter i dokumentet och man kan således sitta hemma på var sitt håll och arbeta med samma dokument.

Efter att jag skapat min planering trycker jag på Dela och sen delar via deras Facebooksida. Då kommer den upp i deras nyhetsflöde och de kan lätt gå in på Facebooksidan och klicka in på länken. Igår la jag ut planeringen på deras Facebooksida och det dröjde inte många minuter innan en elev hade gått in och länkat bild och kommenterat. Jag möter eleverna på deras spelplan, de behöver inte leta efter informationen via någon skolportal, min planering dyker upp i flödet där de befinner sig. Curling? Tja, men varför inte? Om inte berget kommer till Mohammed så får Mohammed komma till berget liksom…Så tänker jag 🙂

10173697_792207824124680_1577974346736666275_n (1)

Bild som elev länkade på Facebooksidan som verkligen belyser min rubrik ”Människors olika förutsättningar”. En fantastisk bild att plocka fram redan första lektionen och diskutera – det är det jag menar med att kursen börjar redan innan eleverna kliver in i klassrummet 🙂

Efter att jag delat dokumentet på Facebook skapar jag ett nytt inlägg på bloggen där jag sedan länkar planeringen till. Genom att jag har bloggen så kan jag länka planering och skapa ett ställe där eleverna lätt hittar planeringen. På Facebook försvinner det snabbt i nyhetsflödet. Återigen, både Facebook OCH blogg – är inte det lite mycket curling? Tja, kanske det, men varför inte?

Facebook fyller ett syfte, men jag kan aldrig tvinga mina elever att ha ett Facebook konto. Jag har lyssnat på föreläsare/lärare som säger att de kräver att deras elever har ett Facebook-konto (om de har åldern inne givetvis) men med mina elever så tänker jag att jag aldrig skulle kunna kräva det. Många av mina elever kommer från en annan kultur, tradition och religion. Det är inte självklart att alla mina elever får lov för sina föräldrar att ha ett Facebook-konto även om de har åldern inne . Jag vill inte skapa problem för dessa elever så de kommer ”i kläm” mellan skola och hemmet. Däremot kan alla som har tillgång till internet ha tillgång till min blogg. Om inte eleven har internet hemma så har de tillgång till internet i skolan och kan ta del av bloggen där. Jag brukar säga till mina elever att har de inte Facebook måste de vara ännu mer noggranna och ofta gå in på bloggen för att se om den är uppdaterad – har de Facebook länkar jag alla uppdateringar så de får en avisering varje gång något nytt händer på bloggen.

I detta nya arbetsområde har jag lagt in ett blogginlägg där jag dels har delat planeringen men även lagt in en flipp som handlar om rika/fattiga länder. Flippen ska ses utifrån syftet att få en förförståelse, en repetition och en bas, vad betyder det att människor har olika förutsättningar? I inlägget skriver jag även vad vi ska göra när de kommer till lektionen – vi ska skapa en mindmap tillsammans utifrån analysmodellen och se vilka orsaker och konsekvenser vi redan känner till om rika/fattiga länder.

Så tänker jag. Redan innan de kliver in i klassrummet har de tagit del av planering, lektionsinnehåll, de har blivit inspirerade av bilder på Facebooksidan, kunnat titta på flipp och repetera, fått förförståelse om ämnet, varit med och delat bilder och därmed varit med och kunnat påverka innehållet på lektionen. Därefter kliver de in i A18. Redan fyllda med tankar, idéer, funderingar, frågor som de tar med sig och delar med sina klasskamrater.

Så oavsett om de som intervjuade mig tyckte om mitt svar eller ej, så anser jag att detta är ett vinnande koncept! Skapa intresse, synliggör för eleverna vad det är vi ska arbeta med, gör eleverna nyfikna, frågvisa, delaktiga, redan innan de kliver över tröskeln i klassrummet. Eleverna säger att det har skapat en trygghet för dem, de vet vad de ska göra redan innan lektionen. Denna trygghet är viktig, speciellt för de elever där steget in i klassrummet ibland kan kännas stort och tungt, ja för dessa elever så blir steget betydligt mindre!

Visible learning – as simple as that! 

Skärmklipp

 

2 reaktioner på ”Nytt arbetsområde – så här tänker jag!

  1. Hej, en fråga: är du vän med alla dina elever på Facebook? Hur kommer det sig att du väljer att ha en blogg också? Själv använder jag endast google drive och delar planeringar, presentationer och övningar där. Har funderat på det här med en blogg, men tänker att det blir ytterligare en informationskanal att hålla ögonen på. Är det inte enklare att ha allt på ett ställe?

    • Hej, går direkt till din första fråga – nej jag är inte vän med mina elever på Facebook, jag har en sida, SO-alfa, som de går in och ”gillar”. Då kommer uppdateringar automatiskt upp i deras flöde. Jag har valt att ha blogg mest för jag tycker det är en kreativ sida som lämnar lite mer möjlighet till att utforma sidan som jag vill, med teman, widgets osv. Tänker att det nog är en smaksak. Har man hittat något som både en själv och eleverna trivs med så kör på det. Jag gillar att blogga och eleverna tycker bloggen är lätt att förstå, lätt att hitta på (med kategorier) och de är vana vid konceptet ”blogg” (några bloggar själva). Halva nöjet för mig är att utforma bloggen, hitta teman, göra presentation, hitta roliga bilder som passar 🙂 Till hösten ska jag starta upp en ny blogg i ett annat arbetslag och funderar redan på hur jag kan utforma den så att den blir så enkel, intressant och lättförståelig som möjligt.
      Huvudsaken är att eleverna vet var de ska hitta all information, att informationen är lättillgänglig och att allt är synligt – planering, lektionsupplägg, förmågor, bedömning/träningstillfälle, så tänker jag.
      Men jag håller med att Google drive är ett toppenverktyg – men för mig så är bloggen en möjlighet för mig att ta ut svängarna lite och vara lite mer kreativ. Men jag tror vi har samma syfte med hur vi arbetar – kör på det som passar dig och dina elever 🙂

Kommentera

