Fröken Flipps påskägg

Sitter och funderar på till vem jag skulle vilja dela ut påskägg i år? Och vad skulle jag i så fall stoppa ner i ägget? Fröken Flipp goes Påskhare – häng på!

Det första påskägget vill jag ge till Jan Björklund. I det ägget skulle jag lägga ner ett exemplar av Lgr11. Jag skulle riva ut alla sidor, förutom första sidan. Därmed inte sagt att jag förkastar läroplanen, men Jan har just nu alldeles för mycket fokus på kunskapskrav och måluppfyllnad. Den måluppfyllnad han eftersträvar i svenska skolan för att kunna slå sig för bröstet nästa gång en Pisa-undersökning genomförs. Det hade ju kunnat vara OK, men i all iver att producera mätbara resultat, glömmer Jan det viktigaste. Han glömmer första kapitlet, första stycket, första sidan. Han glömmer bort att skolans uppgift är att skapa lust till livslångt lärande. Hur skapar man lust till livslångt lärande genom pekpinnar, betyg i årskurs 4, ordning och reda som inte handlar om struktur i undervisningen utan om mobil och kepsförbud? Jag hoppas att mitt påskägg till Björklund skulle få honom att inse att lärarens uppdrag är så mycket större än det som ryms i kursplanernas mål. Det handlar om det livslånga lärandet. Betydligt viktigare än alla Pisa-rankningar i världen!

Det andra påskägget skulle jag ge till alla mina vänner i #detutvidgadekollegiet. Ni skulle få ett stort ägg fullt med lösgodis av alla dess slag. Några, misstänker jag, skulle nog föredra den sura varianten, medan andra känns mer som chokladpraliner eller sockerkickar! Men alla behövs. Ni är alla oerhört viktiga för mig och ger mig så mycket tankar, idéer och energi!

Chokladpralinerna är ni som delar inlägg, kommer med positiv feedback eller konstruktiv kritik. Som skriver härliga kommentarer och som sprider så mycket värme kring er.

Sockerkickarna är ni som sprudlar över av idéer! Som delar era spännande blogginlägg, kommer med kloka tankar, tankar som utmanar, tankar som sätter mina egna tankar i rullning. Sockerkickarna som skapar AFK – möten, edcamps, som man träffar på föreläsningar och som hela tiden funderar kring hur vi kan skapa världens bästa skola.

Och sen, inte minst, den lite surare lösgodisvarianten. Ni är oerhört viktiga. Ni vänder och vrider på era argument så man ibland undrar om ni inte gör annat än att sitta vid datorn/mobilen? Ni skapar debatter, viktiga debatter, uppmanar till reflektion och källkritik. Två grundpelare i mitt Flippade Klassrum. Keep it up – men dock en liten önskan från Fröken Flipp, se till att ni inte sänker nivån i debatterna genom allt för flitigt användande av ironi och sarkasm  – ni är bättre än så!

Det tredje påskägget skulle jag vilja ge till alla mina härliga elever på Östergårdsskolan. Jag skulle fylla påskägget med hopp, drömmar och framtidstro! Många av mina elever kommer från en bakgrund där trygghet och framtidstro inte är en självklarhet, några har föräldrar som invandrat till tryggheten i Sverige medan några av eleverna själva utvandrat eller flytt från sina hemländer. Till ett land med framtidstro! Jag hör ofta på utvecklingssamtal föräldrar som säger till sitt barn ” Du ska få alla de möjligheter vi aldrig fick”. Man ser i föräldrarnas ögon att den stora anledningen till varför de kom till Sverige var att här finns det hopp. Här finns det en tro på framtiden och här kan drömmar slå in! Alla de fantastiska möjligheterna vill jag lägga i ett påskägg och erbjuda mina elever. För de är värda det allra bästa!

Det sista påskägget ska jag nog ge mig själv. Ett påskägg fullt med kritor! Kritor med regnbågens alla färger. Kritor som ska påminna mig om hur jag ser på undervisning, lärande och kunskapande. Jag tänker mig inte en färg. Inte heller tänker jag i termer som svart eller vitt. Jag tänker mig svart och vitt och gult och blått och lila och rött och rosa och grönt och ja, du fattar poängen! Inte en färg för varje ämne. Inte heller en färg för varje lektion. En ask med kritor som ska påminna mig om vikten av att använda alla färger, hela tiden! Eleverna jag möter är färgstarka individer. Jag måste bemöta varje elev så jag matchar just den elevens personliga färg! Jag kan inte bestämma mig för att använda en metod, ett sätt att undervisa. Jag måste hela tiden fundera kring vilket sätt, vilken metod, passar denna eleven bäst, just nu? Jag kommer aldrig ”fastna” i en sorts undervisning. Det Flippade Klassrummet handlar inte om en metod. För mig är det Flippade Klassrummet en regnbåge av färger och metoder som kan anpassas efter varje enskild elev.

Det är väl just det undervisning, precis som livet, handlar om? Att använda alla kritor i boxen? För livet, likväl som undervisning, är allt annat än svart eller vitt! Gäller bara att vi påminner oss om det lite då och då…

Glad Påsk önskar Fröken Flipp 🙂

1656304_426707670792521_1602942496_n

7 reaktioner på ”Fröken Flipps påskägg

  1. Du skriver verkligen jättebra och inspirerande! Glad påsk! 🙂

  2. Du är helt fantastisk! Jag följer alla dina inlägg och sprider till kollegor. Några embryon till förändring pågår nu, tack vare ditt generösa sätt att dela med dig. Glad Påsk! Hoppas du får fler påskägg.

  3. Du har en sådan härlig ton i allt du skriver! Här och på twitter. Ha en riktigt skön påsk!

  4. Glad Påsk, själv! Underbart att läsa dina tankar! Vi HAR verkligen världens bästa jobb! Komplext? Ja! Svårt? Ja! Utmanande? Ja! Tack för att du håller fanan högt!

  5. Glad Påsk till dig, ett påskägg fyllt med godsaker önskar jag dig och tackar för att du så generöst delar med dig av dina tankar och idéer. Du inspirerar mig.

Kommentera

