Förmågor, gåshud och Eurovision!

I morse när jag åkte till skolan hörde jag på radion en intervju med Sanna Nielsen inför kvällens kval i Eurovision Song Contest. Hon sa ”Efter att jag genomfört min repetition så tittade vi igenom inspelningen och jag fick gåshud. Allt satt perfekt, precis som vi ville”!

Vilken häftig känsla inför kvällens avgörande kval. När allt sitter perfekt.

Sedan klev jag in i A 18 för att ha SO med klass 8 b. Deras uppgift var att först enskilt, sedan i basgrupp, skriva ner reflektioner och tankar utifrån flippen de haft i läxa tills idag. Dessa reflektioner och tankar kommer på fredag vara underlag för en riktad skrivning med rubriken 200 år som förändrat världen – förr, nu och sen då? Hela upplägget kan du läsa mer om på elevernas blogg.

Eleverna inledde med en enskild skriftlig reflektion. Tankar de tagit med sig efter att ha sett flippen hemma. De där tankarna som de förr hade när de lämnade lektionen efter en genomgång, är nu de tankar de startar upp lektionen med. Så enkelt, så genialt och så flippat 🙂 Skillnaden är, jämfört med mitt traditionella sätt att undervisa, att nu låter jag lektionen helt utgå från de tankar eleverna själva har med sig när de kommer till lektionen efter att ha tagit del av fakta. Vilka delar anser eleverna är viktiga att diskutera? Givetvis har jag några frågor och idéer de elever som behöver lite extra tankestöd kan utgå från.

Genom att ge alla tid till att skriva ner sina reflektioner skapar man en möjlighet för alla att vara delaktiga i basgruppsarbetet senare. Denna metod, EPA, kan ni läsa mer om här.

Dagens lektion blev en fantastiskt bikupa i de olika basgrupperna. Varför såg världen ut som den gjorde för 200 år sedan? Varför ser den ut som den gör nu? Vad har eleverna själva för tankar kring hur världen kan komma att se ut i framtiden och varför då? Orsaker och konsekvenser. Samband. Resonemang underbyggda med fakta. När man går runt och lyssnar på elevernas diskussioner så får man gåshud. På riktigt. De skapar mindmaps, sambandsmodeller som de ska ha med sig till fredagens riktade skrivning och bedömningsuppgift. De delar med sig av sina tankar och skapar nya tankar i gruppen utifrån sina diskussioner.

Efter en timmes arbete på lektionen så funderade jag lite kring om de kände sig redo för den riktade skrivningen på fredag. Morgondagens lektion försvinner p.g.a orientering och ja, ni vet, terminen lider mot sitt slut.

-Klart vi är klara fröken, det här är ju hur enkelt som helst!

Gåshud igen. Ingen av eleverna sa ”Kan vi inte flytta fram bedömningen, vi måste plugga mer”. Jag frågade igen för att vara på den säkra sidan ”Är det säkert att ni känner att ni har tillräckligt med underlag inför den riktade skrivningen”. Alla svarar samstämmigt JA. Det enda de börjar diskutera är huruvida de vill ha mer eller mindre än en halvtimme på sig att skriva.

”Vi kan börja med 30 minuter, men du vet ju Lotta, att vi kommer säkert vilja skriva mer. Men efter 30 minuter kan vi göra 2 stars and 1 wish på varann, sen kan man ju fortsätta att skriva efter det om man vill komplettera”.

Eleverna känner sig inte bara förberedda, eleverna själva lägger upp hur fredagens bedömningstillfälle kommer att se ut. Gåshud. 

Sanna Nielsen har under de senaste månaderna tränat så att allt ska sitta perfekt ikväll. Ljus. Ljud. Rörelser. Sång. Kör. Kläder. När jag frågade mina elever om de kände sig redo så utgick jag ifrån att de fått en lektion på sig att förbereda sig. När mina elever svarade JA, så gjorde de det utifrån det faktum att de övat på dessa förmågor i snart två år. Analysförmågan. Kommunikativa förmågan. Kunna se orsaker och konsekvenser. Se samband, resonera. Visst, det centrala innehållet är inte det samma i varje kurs, men upplägget. Tänket. Hur de ska motivera, utveckla, bredda, fördjupa, underbygga resonemanget med fakta. Eleverna tänker i ett större perspektiv än fröken själv 🙂

Det är tillfällen som dessa som gör mig helt övertygad om att Mitt Flippade Klassrum är inne på helt rätt spår. De förmågor jag bedömer eleverna i, är de förmågor som jag låter eleverna öva på lektionerna! Varje lektion. Flippar är ett sätt att skapa utrymme och tid, men givetvis finns det även andra metoder. För mig är inte flippen och det som eleverna gör hemma, grunden till Mitt Flippade Klassrum. För mig handlar det om allt det eleverna gör på lektionen. Om man kallar det för ”Big5”, ”förmågetänk” ”entreprenöriellt lärande”, ”kollaborativt lärande”  eller för något annat spelar egentligen ingen roll. Det är inte vad det heter som är det viktigaste, utan vad som skapas

Det som skapas är självförtroende. Tron på sina egna förmågor. Sen om det handlar om att ta sig vidare från ett kval i Eurovision, klara en bedömningsuppgift i SO eller gå vidare i ”verkliga livet”, ja det är strunt samma! Med självförtroende kan man gå hur långt som helst!

tb5_ordmoln1_450x413

 

En reaktion på ”Förmågor, gåshud och Eurovision!

  1. Jättehäftigt! Jag har precis hittat denna blogg via en kompis-kompis på FB.
    Gåshud… Ja, när jag läser detta så får även jag det.
    Tänk så fantastiska saker det kan hända i ett klassrum!

Kommentera

