Ringar på vattnet :)

Vad glad man blir när man får återkoppling på det man skriver och reflekterar kring!

Linda Karlsson, gymnasielärare i engelska och tyska i Filipstad, hade läst mitt inlägg om hur vårt betygsystem och våra kunskapskrav är formulerade. Jag skrev i inlägget Fredagsfilosofi från Fröken Flipp en reflektion kring hur vårt betygsystem grundar sig på det faktum att vi bedömer eleverna utifrån det kunskapskrav de presterar ”sämst” i. En elev som har, t.ex. i engelska, de summativa betygen A A B och E i de olika kunskapskraven kan således inte nå högre än ett D-betyg.

Jag lyfte denna tanke för jag tror att det är oerhört viktigt hur vi förmedlar detta ut till våra elever. Fokus på det som eleven inte kan, eller fokus på helhet och lyfta fram hur eleven kan utveckla sina förmågor? Kritik mot formativ undervisning säger att vi behandlar eleverna som ”kunder” och att vi väver in kritiken så den inte ska uppfattas som kritik, i rädsla för att förlora kampen om skolpengarna. Nöjda elever = fler elever = mer skolpeng… Jag hävdar dock att den formativa undervisningen är en förutsättning för eleven att lyckas. Eleven får reda på var denne befinner sig gentemot de olika kunskapskraven och hur eleven ska ta sig, ett steg i taget, närmare högre delmål/mål.

Linda hade funderat vidare och reflekterat kring sin egna undervisning och hur hennes helhetstänk kring bedömning grundar sig på vad eleven faktiskt kan och inte vad han/hon inte kan. Jag har länkat vidare till hennes blogg och ni hittar det här:

Reflektion i bedömningstider | Pedagog Värmland.

Känns som jag har sagt det en och annan gång tidigare, men jag säger det igen 🙂 Syftet med denna blogg är inte att ni ska tänka som mig, utan att ni själva ska fundera och reflektera utifrån er egen undervisning. Jag är så glad att du skickade länken till mig Linda så jag kunde läsa dina tankar. Det fick mig att tänka ett ”varv” till!

#detutvidgadekollegiet i en liten ask 🙂 Ringar på vattnet…

vattenringar

Kommentera

