Det hemliga receptet

Idag kom eleverna in på vår sista lektion, B-språk engelska, och sa  ”Lotta, vi har en dokumentär vi vill se. Den är på engelska så det funkar ju! Den handlar om Coca-Cola och vad det egentligen innehåller. Vi såg 10 minuter i hemkunskapen men vi vill se klart den”. Mitt svar blev självklart Ja! Eleverna vet att på tisdagar har vi alltid fokus på att lyssna och samtala, så en dokumentär lät som ett bra val. Att det kom från eleverna själva gjorde ju mig inte mindre nyfiken. Vad är detta för hemligt recept?

I härlig Amerikansk stil så fick man följa med in till Coca-Colas egna ”museum” och där, i ett bankvalv med bevakning som heter duga, finns tydligen det ”hemliga receptet”. Coca-Colas VD är den som placerat receptet i bankvalvet och förutom honom är det få personer som känner till den dyrbara hemligheten. Men i dokumentären gjorde reportern sitt allra bästa för att avslöja dess hemligheter. Att det är vätskeextrakt av Koka-busken är ju bara en av ingredienserna man bör (!) ifrågasätta som konsument. Sen att det färgsätts m E150D, ett färgämne som i staten Kalifornien tydligen är förbjudet i stora mängder, p.g.a att det visat sig kunna orsaka cancer bland djur, är en annan anmärkningsvärd ingrediens. Receptet ser olika ut i olika länder just därför att den tillåtna halten av detta ämne är betydligt lägre i Kalifornien än t.ex i Europa. Mycket märkligt! Att Coca-Cola innehåller socker så att det sprutar ut ur öronen på våra barn och ungdomar är ju inte direkt någon nyhet.

Men ingen vet säkert hur mycket av varje. Eller till 100% om detta är det äkta receptet på Coca-Cola. Visst är det märkligt att det som miljoner människor dagligen lägger i sin varukorg innehåller ingredienser som vi konsumenter är omedvetna om? Galet, om du frågar mig.. Ok, så vart vill jag komma med detta resonemang?

Jo, jag funderar ofta på det här med vilket ”recept” som innebär den mest lyckade undervisningen? Vilka ingredienser ska man blanda in och framförallt hur mycket av varje? Det finns många ingredienser i Mitt Flippade Klassrum. Så här skulle nog mitt recept se ut:

1 stor skopa Flippat

1 avsevärd mängd förmågor

2 stora mått med språkutvecklande övningar

1 hel bunke med formativ feedback

4 rågade mått med glädje, nyfikenhet och självförtroende

Tillsätt det kollaborativa lärandet, låt det jäsa, och till sist pensla degen med Vygotskijs Sociokulturella perspektiv på lärande. In med det i ugnen och Voila – där är mitt recept.

Inga hemliga ingredienser. Allt är synligt. Borta är tiden då man ”överraskade” eleverna med ett oförberett läxprov för att ”se hur mycket de egentligen kunde” (säger mer om min undervisning än om elevernas kunskapsnivå, om du frågar mig). Borta är tiden då eleverna kom oförberedda till lektionen, då varje lektion var ett enda stort ”hemligt recept” där eleverna inte hade nån aning om vad som skulle ske, vilka förmågor vi skulle fokusera på, vad de tränade sig i och hur det var kopplat till kunskapskraven. I det formativa klassrummet är allt synligt för eleverna!

Mitt recept ligger inte inlåst i ett hemligt bankvalv där endast jag har nyckeln. Eleverna vet vilka förmågor vi ska arbeta med under lektionen. De vet vilka förmågor som är deras styrkor, deras svagheter. De får kontinuerlig feedback, både av kamrater och av mig, och de får verktyg som ger eleverna förutsättningar att nå nästa steg. De vet var slutmålet är, vi stakar ut delmål och vi tar oss tillsammans steg för steg närmare slutmålet.

Den formativa undervisningen, det synliga lärandet, både för eleven och för läraren, är ingrediensen som jag känner har saknats i mitt klassrum. Den där ingrediensen som när den tillsattes förändrade hela den totala smakupplevelsen!

Och jag tror att det är just det som är den hemliga ingrediensen till ett lyckat lärande – att ingenting är hemligt 🙂

För vem är sugen på ett flak med hemligheter? Inte jag!

unnamed (2)

 

 

2 reaktioner på ”Det hemliga receptet

  1. Tack för välskriven, intressant, kreativ o kul text! Hoppas många väljer ditt recept!

  2. Ping: Det hemliga receptet | bastadlararna

Kommentera

