Att synliggöra det osynliga

Det är en sak att läsa om människors olika förutsättningar och diskutera om vi kan vara med och påverka hur världen ser ut och i så fall hur. Det är en helt annan sak att omvandla ord till handling.

Ville bara dela med mig av en liten, kort, händelse som inträffade idag på SO-lektionen. Eleverna satt i basgrupper och arbetade med att skriva en gemensam text om rika och fattiga länder, med utgångspunkt i rubriken ”Varför ska vi bry oss”, när en av eleverna sa ”Lotta, kom hit lite”.  Eleven satt med mobilen i högsta hugg och höll fram ett sms. ”I går skänkte jag 50 kr till de som drabbats av översvämningarna i Bosnien och Serbien. Det är en jättestor katastrof där just nu, massa människor dör och hus försvinner i vatten och lera.”

De andra eleverna i basgruppen blev nyfikna. ”Vad har du gjort? Få se sms:et, shit vad coolt!” Vi avbröt basgruppsarbetet och istället så lyfte vi hur situationen är just nu i de översvämningsdrabbade områdena på Balkan. Samtalet kom även att bli en reflektion utifrån tanken ”en människa kan inte göra allt, men alla kan göra något”.

Det är så många förmågor våra elever besitter som är omätbara. Förmågor som får lov att  blomma ut vid sidan av alla betygskrav och all nationella-prov hets. Medmänsklighet. Empati. Omtanke. För de som är nära och de som är långt ifrån. Omtanke över människor vi känner och människor vi inte känner.  Men å andra sidan, förmågor som inte är mätbara är inte heller förmågor som bedöms i kunskapskraven. Och skolan styrs av det mätbara. Betygen grundar sig på det som går att mäta.

Tänk om skolan varit styrd av värdegrund istället för att vara styrd av kunskapskrav? I läroplanens första och andra kapitel står det tydligt de värden läraren och skolan ska gestalta och förmedla, bl.a. solidaritet med svaga och utsatta. 12 sidor. Så många sidor går det åt till att beskriva skolans värdegrund och uppdrag. De resterande 268 sidorna styrs av kunskapskrav och mål. Det mätbara.

Tänk om det hade varit tvärtom?

Men för att visa solidaritet så krävs det inte mer än 4 bokstäver i ett sms. AKUT. För oändligt många människor är det precis så läget är just nu runt om i världen. Akut. Är så oerhört stolt och tacksam att min elev synliggjorde, både för mig och för sina kamrater, de förmågor som lätt glöms bort i en värld där allt ska bedömas.

Synliggör det osynliga!

Så här skrev jag på elevernas facebook-sida efter lektionen:

”—, du visar att du har en stor empati, att du bryr dig om andra människor. Vi läser om hur olika förutsättningar människor har runt om i världen-en katastrof kan på en sekund förändra förutsättningen för många människor. Då gäller det att omvärlden direkt reagerar. ”En människa kan inte göra allt, men alla kan göra något”. TACK — för att du är med och skapar hopp för människor när de befinner sig i en hopplös situation ❤ ”

10305978_511394405632657_2219625100419876841_n

Och fröken? Klart jag också vill vara med och bidra! Hänger du på?

download_20140520_175602

 

 

Advertisements

2 reaktioner på ”Att synliggöra det osynliga

  1. Underbart att läsa

    Med vänlig hälsning Annika Magnusson

  2. Härligt! Vi har en vänskola i Tuzla och i morgon ska jag ta upp tanken med mina elever. Har redan delat länkar på vår skolfacebook.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s