Att tänka om och tänka större

Jag pratar mycket om den formativa undervisningen i mitt flippade klassrum. Häromdagen gjorde jag ett inlägg där jag liknade den formativa undervisningen vid att köra bil med hjälp av en GPS. Eleven håller i ratten och tillsammans med läraren knappar in slutmålet, men det är läraren som fungerar som rösten i GPS:en, guidar och leder eleven genom hela resan. Ibland tvingas GPS:en att räkna ut en alternativ rutt, ibland tvingas föraren göra en U-sväng för att på så sätt hitta en annan väg som ger bättre förutsättningar att nå slutmålet. Idag gjorde vi en U-sväng.

Vi arbetar med Människors olika förutsättningar och eleverna är mitt uppe i sitt arbete med milleniemålen och att tillsammans i basgrupperna skriva en text med rubriken ”Varför ska vi bry oss?”. Men så igår öppnade en elev mina ögon. En elev som jag skrev om igår och som visade mig ett sms där det stod att hon skänkt 50 kr till människor som just nu drabbas av katastrofer runt om i världen. Hennes osjälviska handling berörde mig. Jag gick hem, skickade själv iväg ett sms och gjorde likadant som eleven. Men tankarna slutade inte där.

Varför skriva en text utifrån frågeställningen varför vi ska bry oss – när eleverna själva går i täten och visar att vi ska bry oss, och t.o.m. visar hur.  Ska vi spendera tiden i klassrummet med att diskutera orsaker och konsekvenser av människors olika förutsättningar eller ska vi vara med och skapa en värld där alla ges samma förutsättningar??

Tankarna snurrade. Vid 22.30 la jag ut följande text på elevernas Facebooksida:

Jag fick en tanke ikväll som jag vill bolla med er. Vad säger ni om att strunta i planeringen kommande tre lektioner? Tänka nytt! Ni skulle skriva texten ”Varför ska vi bry oss”? Men idag inspirerade Leila mig att tänka större, tänka utanför ramarna. Inte varför vi ska bry oss- för att vi SKA bry oss! Den 14:e april kidnappades några hundra flickor av den islamistiska gruppen Boko Haram i Nigeria. Under hashtaggen #bringbackourgirls kan ni läsa om det i sociala medier. Vad säger ni om att göra vårt eget statement- göra vår röst hörd- spela in och posta via youtube och sprida överallt??? Skriva en gemensam text och läsa 2-3 meningar var. Klippa ihop och redigera?
Människors lika rättigheter-ska vi läsa om det eller arbeta FÖR det? Vem är på?? #bringbackourgirls”

Eleverna nappade direkt. Ett gäng killar i 8 B var först ut med att hänga på. När jag vaknade på morgonen och tittade på sidan så såg jag att många av mina elever hade varit inne och ”gillat” inlägget. En elev hade kommenterat och skrivit: ”Du är så himla klok lotta! Vi kör på det, låter fett 🙂”  Sagt och gjort!

Vi startade upp dagens lektion med att titta på Michelle Obamas tal till nationen där hon talar om flickorna i Nigeria, pratar om Malala och alla flickors rätt till utbildning.

Efter att vi sett flippen lät jag eleverna spåna fritt och vi skapade en mindmap på tavlan. De om fram till följande punkter:

* De ska hålla upp skyltar på engelska

* De ska säga vad som står på skyltarna men på sitt modersmål

* De ska filma och lägga ut på Youtube med hashtaggen #bringbackourgirls och #realmendontbuygirls

* De ska lyfta fram jämlikhet och alla barns rätt till utbildning

* De vill visa för världen hur det ser ut i Sverige. Här går flickor och pojkar tillsammans i skolan

* De vill visa upp saker de kan göra, t.ex att tjejer kan kicka boll. En arabisk kille sa ”Lotta, du kan filma när jag står i köket och diskar” 🙂 Hur häftig är inte den kommentaren???

En elev tog direkt på sig uppgiften att filma, redigera, sätta bakgrundsmusik. En elev kom med idén att de skulle börja med att ha tejp för munnen och sen riva bort det bit för bit för att visa att de tar ”orden från munnen”. En elev sa ”vi kör på svart/vitt”. Men då sa de andra att ”Nä, det är viktigt att vi visar att det finns en värld som är fylld av olika färger”!

Så mycket tankar. Så många idéer. De fick sitta i basgrupperna och börja spåna på meningar som de vill ha med i flippen. Vi avslutade lektionen med att skriva ner och sammanställa alla dessa meningar. Tanken är att på fredag ska vi skriva ihop dessa till en enda lång text, som sen eleverna ska dela upp och säga en mening var ifrån. Vi kommer slå ihop 8 A och B så texten blir längre och fler språk blir representerade. När vi gjorde en inventering på våra modersmål så kom vi upp till 15 stycken! Häftigt!

Jag kommer givetvis fortsätta att beskriva hur arbetet fortskrider närmsta lektionerna 🙂

Den formativa undervisningen gäller inte bara eleverna. Ibland måste man fånga lärandet i flykten. Ibland måste man lämna alla planeringar, alla förberedda lektioner, tänka om och tänka större!

Kanske tänker någon – men uppgiften då? Den som de hade planerat? Den som skulle bedömas? Ska hon bara strunta i den?

Svaret är Japp! Det ska hon. I kunskapskraven står det vilka förmågor jag ska bedöma och hur. Det som går att mäta. Men i första kapitlet av läroplanen står det att läraren och skolan ska gestalta och förmedla, bl.a. solidaritet med svaga och utsatta. Det som inte går att mäta.

Över 200 flickor har blivit kidnappade av en grupp extremister som vill hindra flickors och kvinnors rätt till utbildning. Som vill hindra dessa flickor att växa upp som fria, oberoende, välinformerade medborgare.

Mitt val är därför väldigt enkelt. Tänk om. Tänk större. Kom ihåg – skolans uppdrag är så mycket större än det som ryms i kunskapskraven!

054465b8db5c6bddc5a547ceb16af835

 

6 reaktioner på ”Att tänka om och tänka större

  1. En häftigt bra U-sväng!

  2. Jag tänker också släppa allt och göra något i stil med dig med min åtta. Betyg får de ändå, detta är viktigare!

  3. Du är en förebild! Tack för att du delar med dig av din klokskap! Och du verkar ha underbara elever! Man får den klass man förtjänar…

  4. Jag hittade din blogg idag. Intressant! Jag är själv SO-lärare, men har varit mammledig de senaste åren. Vad betyder ”Flipp”? Har du hittat på det ordet?

    • Flipp kommer egentligen från begreppet ”Flippa”, dvs att eleverna tar del av fakta innan lektionen, i form av tex en flipp som kan vara en kortare inspelad faktapresentation (film/powerpoint/youtubeklipp osv) Här använder jag begreppet flipp kanske lite slarvigt, detta är ju mer en Youtube film med ett statement! Men man är så van att använda ordet ”flipp” att det liksom hänger med överallt 😀

  5. Tack djupast från mitt hjärta. Jag blev så glad över att se att en lektion kan göras på ett sådant sätt. Så att alla får plats oavsett funktionsnedsättning detta är att ta vara på var och ens talang
    Jag är Ordförande i Runstenen. Som består av olika avdelningar och bland annat Dyslexi och Skateboard samt E-Sport och ett Fågelhem.
    Och i Runstenen så är det vårt måtto Att ta vara på var och ens talang. För att utvecklas till de speciella varelser vi kom hit här för att vara
    Lycka till i fortsättningen

    http://www.dyslexirunstenen.se

Kommentera

