Att släppa kontrollen!

Arbetet med att spela in vår egna film med hashtaggen #BringBackOurGirls har fortsatt under veckan. Under gårdagens lektion använde vi de meningar som eleverna skrivit ner lektionen innan och satte ihop till en text. Texten är uppdelad i korta meningar, varje elev ska säga en mening var. Eleverna hade själva som förslag att skyltarna ska skrivas på engelska, för att de ska nå ut till så många människor som möjligt, men de ska säga varje mening på sitt eget modersmål.

En fantastisk idé, tycker jag. Vi visar då att oavsett hudfärg, religion, språk, härkomst, så tycker vi lika! Alla människor har samma rättigheter!

En elev stannade i onsdags kvar efter lektionen och ville prata med mig. ”Lotta, jag har en fråga, har du en bra kamera att filma med? Annars har jag en jättebra HD-kamera hemma, med stativ och allt. Jag kan gärna tänka mig att filma och sen kan jag givetvis redigera och klippa ihop filmen med ljud och så. Jag har massa idéer hur det skulle vara”.

Jag måste erkänna. En liten, liten del av mig tyckte inte om att lämna över ansvaret på slutresultatet till en elev! Men så tänkte jag tyst för mig själv ”Skärpning Lotta! Det behöver inte vara exakt som du tänkt! Det ska inte vara så som du tänkt. Du hade en idé som du presenterade för dina elever. Du lämnade över ansvaret till  eleverna. Du säger alltid att du låter eleverna vara delaktiga och att det är processen som är den viktiga – är det då meningen att resultatet ska bli exakt som just du tänkt dig”?

Så viktigt att erkänna för sig själv att trots alla ens intentioner att göra eleverna delaktiga och ansvariga, så är man fortfarande så van och inkörd i tanken på att det är läraren som styr undervisningen. Men så länge som man reflekterar och är medveten över sina tankar, så har man möjlighet att påverka sin undervisning!

Mitt svar till eleven blev givetvis ”Självklart! Vad roligt att du frågade!”

Eleven i fråga tog sig an uppgiften med största allvar. Under fredagens lektion gick han runt och filmade kompisarnas arbete med skyltarna, för han la fram förslaget att, förutom själva filmen #BringBackOurGirls, kommer han även lägga ut en ”Behind the scene”, som visar vårt arbete med att förbereda. ”Det är lugnt Lotta, jag skapar en Youtube kanal så vi kan ladda upp flera filmer som hör till samma projekt på just den kanalen.” För att kunna filma, inte bara sin egna klass, utan även parallellklassen, såg han till att prata med gympaläraren om att få sluta tio minuter tidigare på idrotten och sen stanna kvar efter att hans skoldag var slut, bara för att kunna filma andra klassen också. En fredag. När termometern utanför fönstret visade 30 grader. 10406982_512894022149362_5826422262661723772_n

Inspelning pågår – behind the scenes

Snacka om att hitta rätt man på rätt plats. Det handlar ju faktiskt om att leva som man lär. Släpp inte bara in eleverna i planeringen. I undervisningen. Låt eleverna ta över. Både planeringen och undervisningen! I slutet av lektionen sa eleven till mig ”Tänk Lotta, vad coolt det hade varit om vi i nian kan göra något liknande, men typ mot Rasism. Vore inte det häftigt?”

Ibland blir man mållös.

10367177_512764628828968_2886063993327973438_n

Igår gick jag hem med en skön känsla i hela kroppen. Kanske berodde det på att det var helg. Kanske berodde det på att solen sken och sommarvärmen kommit till Halmstad. Kanske berodde det på att vi boostat lektionen med att lyssna på Girl-power låtar så som ”Run the world – Girls”, ”Roar” och ”Survivor” (ja, fröken sjunger givetvis med i alla låtar…hela tiden…)

Eller kanske berodde den där sköna känslan på att jag släppt taget. Just go with the flow 🙂  Ett flow som utgår från eleverna själva! Eleverna visar att de vill vara med och påverka. Inte bara i det lilla, utan i det stora. De befinner sig verkligen överallt förutom just i boxen. Den har vi kastat för länge sen!

De står upp för allt det som de tror på. Och de är inte rädda för att föra ut sitt budskap till resten av världen.

Jag är så oerhört stolt över att få vara med på deras resa!

10374522_512768155495282_2322241265372307439_n

1964847_512764275495670_4394111074355695950_n

10178127_512894752149289_3873430121296997305_n (1)

Filminspelningen sker på tisdag! To be cotinued…

2 reaktioner på ”Att släppa kontrollen!

  1. Jag tänker att du har full koll Lotta, du styr skeppet. Du skapar,tillsammans med eleverna, träningsarenor utifrån läroplan och kursplans intentioner med ett mycket stor dos elevinflytande och egenansvar.

  2. Har nu läst och sett på filmen. Så bra Lotta! Förstår att du är stolt över dina elever. /Suzanne

Kommentera

