Dagen efter…

Man vaknar upp. Som om ingenting har hänt. Man läser i tidningen. Kan nästan höra ekot av stöveltramp som marscherar genom Europa. Som om ingenting har hänt. Inget nytt i alla fall. Historien upprepas. Som så många gånger förr. I en värld av missnöje tar det sig uttryck i en politisk protest. Folket röstar in krafter som de tror ska stoppa. Stoppa vadå?

I en värld där gränser suddas ut. Där tekniken gör att inte längre du är du och jag är jag, utan vi är, just det, vi. I en värld där gränser rivs väljer vi att bygga nya. Varför?

Den frågan ställde mina elever till mig idag. -Vilka är det som egentligen röstar på Sverigedemokraterna, frågade en elev mig. Svaret är skrämmande. Vem som helst.

Det var enklare på 30 talet. När de hade uniform och bindel runt armen. Idag syns det inte utanpå. Till hösten ska vi läsa om mellankrigstiden och andra världskriget. Men först ska vi starta upp terminen med arbetsområdet  ”Valet är ditt”. Den stora frågan vi ska arbeta med är Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur? 

Aldrig har en hösttermin känts så viktig som 2014. Demokrati. Diktatur. Främlingsfientlighet. Fascism. Nazism. Begrepp som inte hör till historien utan som hör till nutiden. Vad händer om folket har fel? Det har hänt förr. Det hände i Tyskland 1933. Det händer i Europa 2014. Kan folket ha fel? Demokratin är så oerhört sårbar.

Vi lärare är i allra högsta grad med och formar framtiden. För tack och lov, framtiden är inte något som formas i Bryssels korridorer, framtiden formas i våra klassrum, i våra korridorer! Så länge vi är medvetna om detta, så kan vi vara med och påverka vilken framtid vi vill att våra barn och ungdomar växer upp i!

Man vaknar upp. Som om ingenting har hänt. Men viktigt att man inser, att mycket har förändrats!

10369602_849105511784345_2401214179269860140_n

 

Advertisements

2 reaktioner på ”Dagen efter…

  1. Tog upp detta i språkklasserna idag. I den somaliska klassen har de jobbat lite pm partiet och redovisade om dessa gm ppt:er idag (eg bättre till hösten och då gör vi mer, men jag vill ju att de ska veta lite om de svenska partierna både inför EU-valet och allt som kommer i sommar.). De vet en del om demokrati och diktatur samt lite om Hitler. De blev dock helt förbluffade över hur snabbt det demokratiska Tyskland omvandlades till diktatur och de kan förstå att demokratin aldrig är given.
    En flicka tog upp det låga valdeltagandet i deras bostadsområde o vad det kan bero på. Hon ser svårigheter för de vuxna nyanlända som inte behärskar språket så bra.Till i morgon ska eleverns bl a fundera på (de fick vissa av dessa frågor för ngn vecka sen) varför det är lägre valdeltagande i EU-val än i riksdagsval, lägre valdeltagande bland unga än bland äldre o vad man kan göra åt det. Sedan blir det samtal dem emellan./Suzanne

    • Vilka spännande frågor att fundera vidare utifrån och vad bra att eleverna sedan får mötas i samtal och diskutera sina tankar och reflektioner! Tack för att du delade med dig 🙂 Mvh Lotta K

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s