En modig resa

Mod. Ett litet ord som betyder så himla mycket. Vad innebär det egentligen att vara modig? Är det modiga lärare som skapar modiga elever eller är det kanske tvärtom? Vad var det som gjorde att jag hade modet att flippa mitt klassrum? Vem var det som var modigast egentligen – jag, eller mina elever som hängde med på mitt flippade tåg utan att dra i nödbromsen 🙂

Mod för mig är att våga. När man vågar blir man modig. När man blir modig vågar man mer. Och mer. Mod för mig är att inte alltid följa strömmen. Att våga stå upp för det man tror på.  Att tro på det jag gör, det som jag och mina elever skapar tillsammans. Det betyder inte att jag inte lyssnar på vad andra säger. Att vara modig är att våga ta in andras tankar i sitt klassrum. Att ta del av hur andra tänker och våga pröva det i sin egna undervisning, göra om det till sitt.  Att vara modig handlar om att våga tillåta sig själv att misslyckas. För om jag aldrig tillåter mig själv att misslyckas, ja, då kanske jag heller aldrig tillåter mig själv att riktigt lyckas. Har du funderat på det?

Mod har varit ett genomgående tema under detta läsår. Både för mig och för mina elever. Därför är det extra häftigt att vi knyter ihop säcken genom att sista veckan lägga ut vår #BringBackOurGirls film på Youtube.  Elever som visar, i en tid då rädsla, främlingsfientlighet och avstånd växer mellan människor, att de har modet som krävs för att våga stå upp för solidaritet, medmänsklighet och rättvisa. Det är stort. Och så oerhört, oerhört modigt!

10374003_514892578616173_3659904622434953422_n

Filminspelning under veckan som varit #BringBackOurGirls

Den 16-17:e juni har jag fått äran att dela med mig av mina tankar kring vad mod innebär för mig och mina elever på Learning is the shit i Ronneby. Helst skulle jag vilja ta med mig alla mina fantastiska elever upp på scen. Vi är ett team! Ju längre fram utmed vägen vi kommer, desto modigare blir vi. Och vår resa har ju bara börjat 🙂

Hoppas att vi ses i Ronneby! Jag är nyfiken på att höra allt om din resa! Vad betyder mod för dig? Vad innebär det att ”vara modig”? Måste man vara modig för att våga, eller är allt som krävs att man tar klivet ut och testar? Jag menar, vad är det värsta som kan hända? Att man misslyckas? Men varje misslyckande är ju ett steg på vägen till att lyckas! Så tänker jag i alla fall. Hur tänker du?

learning is the shit

Kommentera

