En flippad resa!

Om lite drygt en vecka har jag blivit inbjuden till Ronneby och fått äran att delta i LITS2014. LITS står för Learning Is The Shit – och jag menar, vem kan motstå ett tillfälle att mötas under den banderollen?

Jag kommer delta med två olika bidrag, dels en workshop där deltagarna kommer få kika in i Mitt Flippade Klassrum och testa på hur det kan vara att vara elev hos Fröken Flipp 🙂 Jag vill inte avslöja för mycket, men det kommer handla om  förmågor, kollaborativt lärande, språkutveckling och en hel del värdegrund och tankeflippar 🙂

Förutom denna workshop har jag även blivit tillfrågad om jag kan berätta om min flippade resa. Hur började den egentligen? Så när jag satt här och skrev ner mina stolpar så tänkte jag -Asch, jag gör ett blogginlägg istället, så får jag samlat allt på ett stället. En möjlighet även för mig att blicka tillbaka på de senaste två årens utveckling av min undervisning, som lett fram till där jag är idag.

I november 2011 skrev Göran Svanelid artikeln ”Lägg krutet på The Big 5 istället” i Pedagogiska Magasinet. Här lyfte Göran fram de fem viktigaste förmågorna i styrdokumenten. Syftet med att  lägga fokus på just dessa förmågor, skriver Göran, är att synliggöra för läraren, hemmet och  eleven vilka förmågor som ska utvecklas och bedömas enligt kunskapskraven. Helt enkelt att synliggöra lärandet. Jag och mina SO-kollegor läste denna artikel och fick en AHA- upplevelse. Det var ju just det här vi eftersträvat, men helt plötsligt fanns det färdiga mallar, modeller, som vi direkt kunde applicera på vår undervisning. Analysmodellen blev den första vi använde oss av och den borde ingå som bas i all SO-undervisning på lärarutbildningen (nej, fel, den borde ingå i alla ämnen på lärarutbildningar runt om i vårt rike). Så enkel, så lätt att följa och så briljant. Nu fick vi en idé om hur vi kan modellera vår undervisning för att skapa struktur och verktyg för eleverna för att de ska kunna träna sig i sina förmågor.

göran s

Aha- upplevelse nr. 1.

Under vårterminen 2012 så introducerade vi Big 5 tänket i SO-ämnena och hela tiden arbetade SO-gruppen tätt ihop. Vi testade tillsammans, delade med oss av tankar och idéer, vände och vred på vår undervisning, var konstruktiva kritiker åt varandra  och utvecklades tillsammans! 

När sen reklamen inför SO-dagarna 2013 damp ner i skolans brevlåda så var vi snabba på att övertala rektorerna om nödvändigheten och vinsten med att skicka SO-gruppen upp till Stockholm och lyssna på Göran AFK 🙂 Tack vare förstående rektorer, trots en tight budget, så fick vi klartecken att åka. Där kom Aha-upplevelse nr. 2. Vi kände att vi var på rätt spår! Att vi ville hem och bara fortsätta utveckla, fördjupa och förbättra vår undervisning. Tillsammans!

 Men ett annat frö såddes hos mig. IT-ansvarig i Skåne (har tyvärr glömt namnet) pratade på SO-dagarna om blogg i klassrummet och i undervisningen. Själv hade jag, som mamma till 4 små barn, startat en blogg som mest fokuserade på livet som småbarnsmamma. Men rätt snabbt sinade intresset hos mig själv för denna blogg och den föll i glömska. Nu väcktes tanken på nytt. Hur kan jag ha användning av en blogg för mina elever? Vad kan jag skriva i den? Hur kan jag använda den för att förbättra och utveckla min undervisning? Åkte hem från Stockholm utan något direkt svar, men med många nya funderingar.

Någon månad senare skickade min rektor ut en förfrågan till lärare på skolan om någon ville hänga på till Helsingborg och lyssna på en man som heter Björn Westerström och ta del av hur han arbetar med något som kallas Flipped Classroom. Det ingick buffé och ett glas vin så om sanningen ska fram så var det minst lika lockande för fyrbarnsmamman som en föreläsning om något jag inte direkt visste vad det handlade om. Men sagt och gjort, jag anmälde mig.

Där kom Aha-upplevelse nr 3! Nu föll bitarna på plats! En utav utmaningarna med Big5 är ju att hitta tiden till att arbeta med förmågorna i klassrummet, när så mycket av tiden går åt till ren kunskapsöverföring. Så mycket fakta och centralt innehåll som måste läras in för att man ska kunna analysera, reflektera, dra slutsatser och underbygga sina resonemang. Här var svaret! Om jag flippar mina föreläsningar så skapar jag mer tid på lektionerna till att arbeta med Big5! Och då har jag ju en konkret användning av min blogg – ett verktyg för att lägga upp flippar, visa på förmågor och presentera veckans lektioner!

The rest is history, som man brukar säga 🙂 Blogg skapades, Facebooksida likaså. Jag ville ut och möta eleverna på deras spelplan, ni vet det där om berget och Muhammed 🙂 Detta läsår har varit en fantastisk resa på så många sätt! Hel-flippad, men allt annat än ur-flippad! Jag och mina elever lär oss tillsammans. Jag skapar ramar och där innanför dansar eleverna loss! Lika mycket som jag lär eleverna, lär eleverna mig! Och även om resten av SO-gruppen inte hoppat på flipp-tåget, så är det tack vare mina kollegor på Östergårdsskolan som jag befinner mig där jag är idag i mina tankar och min undervisning.

Inte trodde jag när jag för 1 1/2 år sedan satt och lyssnade på Göran att jag själv skulle föreläsa på SO-dagarna året efter. Inte trodde jag när jag skapade denna blogg mest för skojs skull att jag på fem månader skulle ha nästan 100 000 besökare (Galet!!) Inte trodde jag att jag skulle få åka land och rike runt för att berätta om min resa. Men här står jag nu. En liten bit på väg, men resan har bara börjat.

Det var längesedan jag såg fram emot en hösttermin så mycket som i år! Jag kommer ta emot nya SO-klasser och behåller samtidigt mina åttor, som nu blir nior 🙂 Jag känner mig modig och det gör jag för jag vet att jag och mina elever reser tillsammans. Det handlar inte om min resa, eller deras resa, det handlar om vår resa.

Och mina elever är de modigaste jag vet!

10372073_475103472634716_6950329788654155478_n

SO-kollegor på Östergårdsskolan, Göran, Björn, alla ni i det utvidgade kollegiet (ingen nämnd ingen glömd) och alla mina elever – ni är en ständig källa till inspiration och utveckling! Tack ❤

 

 

Kommentera

