Lustfyllt lärande!

Igår slängde jag ut en fråga på Twitter ”Om min uppgift som pedagog är att skapa Lust till livslångt lärande, kan jag då bortse från att skapa lustfyllda lektioner”?

Det härliga när man slänger ut en fråga på Twitter, eller någon annanstans i cyberspace, så är det många som inte uppfattar frågan som just en fråga, utan som ett påstående. Och ännu mer spännande blir det när man ställer en fråga som har både begreppen ”lust” och ”lärande” i samma mening – då väcks många tankar, reflektioner och diskussioner. Så även igår.

Diskussioner kom att handla en hel del om ”lustfyllt” och ”meningsfullt”. Jag har den största respekt för alla tolkningar av begreppet ”lustfyllt lärande”, men tänkte här bara förtydliga och konkretisera hur jag skapar ett lustfyllt lärande i mitt klassrum!

Allt jag gör i mitt klassrum gör jag för jag anser att det fyller en mening. Jag skapar meningsfulla lektioner utifrån syfte och mål. När jag sitter och planerar en lektion, ett arbetsområde eller en termin så börjar jag med att plocka ut det centrala innehållet – vad ska arbetsområdet inkludera? När jag har gjort det går jag till kunskapskraven – vilka förmågor kommer eleven bli bedömd utifrån? Sist, men inte minst, formulerar jag utifrån det centrala innehållet de Stora Frågorna som synliggör det centrala innehållet för eleven. Jag ser till att lärandet blir meningsfullt för eleven, att det fyller en mening. Givetvis.

Sedan sätter jag mig och funderar på hur kan jag skapa engagemang, lust, intresse och nyfikenhet krig ämnet vi ska läsa?

  • Vilka tankeväckande citat som passar in i arbetsområdet kan jag hitta på nätet för att skapa engagemang och åsikter? Ofta startar jag kursen med att lägga ut en bild på elevernas Facebooksida, just för att skapa lust till att veta mer!
  • Hur kan jag skapa tydlig struktur på bloggen som gör att eleverna enkelt hittar uppgifterna, kan se och förstå vad det är vi ska göra på lektionen, uppgiften, samt vilken förmåga de ska öva under lektionen? Ju synligare lärandeär för eleven, ju större blir elevens delaktighet och engagemang över sitt egna lärande.
  • Var hittar jag bäst flippar som belyser ämnet vi ska läsa? Jag lägger mycket tid på att leta efter användbara och intresseväckande flippar.
  • Hur kan jag göra för att få eleverna så delaktiga som möjligt i lärandet och undervisningen? Vad är mina elever intresserade av? Vem kan bidra med vad? Vad har varje elev för erfarenhet, specialintresse eller förmåga som han/hon kan få lyfta fram och bidra med i klassrummet? Hur kan jag få varje elev att få möjlighet att få känna sig som en stjärna? Att varje elev ska få möjlighet att känna att  just min kunskap är viktig och betydelsefull!
  • Hur kan vi tänka utanför klassrummets fyra väggar? Vad passar in i den kursen vi läser just nu? (Bl.a har vi haft samarbete med kommunstyrelsens ordförande, bjudit in Hallandsposten till redovisning och publicerat film på Youtube)

Lika mycket tid som jag lägger ner på att skapa meningsfulla lektioner och kurser, lägger jag ner på att skapa lustfyllda lektioner och kurser till eleverna. Jo, jag tror verkligen att har man roligt så lär man sig mer! As simple as that. Sen är jag oerhört medveten om att det som jag anser vara lustfyllt och roligt, kanske en annan tycker är pest och pina. Därför gäller det att ha en rad varianter på lustfyllt lärande.

För mig handlar det om punkterna ovan. Synligt lärande, elever som har tydliga ramar och struktur, som vet vad som kommer hända nästa lektion, lektionsinnehåll som publiceras på bloggen som gör att eleverna vet vad som kommer ske nästa lektion, flippar som eleverna kan se just så många gånger de behöver, i sin egna takt, en Facebooksida där de själva kan vara delaktiga, skapa diskussioner, lyfta ämnen, påverka innehåll i lektionerna. Allt detta bidrar till att väcka intresse, engagemang och lust. Det är min fulla övertygelse.

För att svara på min fråga jag själv ställde igår -Nej, jag tror inte att man som pedagog kan bortse från att sträva efter att skapa så lustfyllda lektioner som möjligt! Så tydliga, så strukturerade, så nära verkligheten som möjligt. Fyllda av liv och lust!

En elev i sexan sa till mig förra veckan ”Lotta, du är den enda läraren som kan få tyst på oss utan att skälla på oss. Du skäller inte, du är glad, men vi lyssnar ändå”.

Och är det nånting jag är säker på – så är det att lust och glädje smittar av sig!

10254033_475149342630129_8108517814004490839_n

 

 

 

 

4 reaktioner på ”Lustfyllt lärande!

  1. Härligt!! Tar till mig av detta. Ska försöka tänka så när jag ska planera undervisningen för mina tvåor och treor.

  2. Hej! Jag har ganska nyligen hittat din blogg och jag vill säga till dig att du står helt klart i en klass för sig! Jag läser med vördnad och beundran hur du planerar och genomför. Du verkar så välorganiserad och absolut inget lämnas åt att bli som det blir. På min skola går vi in för ett Big5 tänk till hösten och jag hittar mycket inspiration från dig, tack! Önskar att skapa de ”stora frågorna” snickrade utifrån det centrala innehållet skulle kunna vara något du ville dela med dig av i ett inlägg. Hur tänker du? Hur gör du?

    Ha ett underbart sommarlov! / Lisa

    • Åh tack så mycket för dina fina ord!!! Vilken feedback ❤ Jag blir så himla glad när jag får frågor om sådant som andra vill att jag ska utveckla och skriva mer om :-)Nu fick jag massa tankar vad jag kan skriva! Har skapat "Stora Frågor" idag inför höstens AO "Valet är ditt" med fokus på CI i samhällskunskap. Ska lägga ut planeringar och beskriva i nästa inlägg! Tack för tipset ★

    • Nu finns en liten längre förklaring kring De stora frågorna 🙂 Ha en härlig sommar!

Kommentera

