Förmågor och oförmågor

I kväll hade mina två äldsta barn skolavslutning. Äldsta dottern slutade fyran och sonen slutade tvåan. Avslutningen var i hembygdsparken i Harplinge, solsken, sommarsånger och en blågul flagga mot vita björkstammar. Det är nått visst ändå med sommaravslutning. Speciellt när man får uppleva den genom sina barns ögon. Total lycka inför de kommande veckornas ledighet, sol, bad och sovmorgnar!

Men framförallt total lycka här. Och nu. Rektorn på skolan sa en så klok sak i sitt tal som jag vill passa på att dela med mig av, för det väckte tankar och reflektioner hos mig. Han sa ”Barn har inte oförmåga att förstå framtiden, men de har förmågan att förstå nuet”. För visst är det så. Medan vi vuxna planerar dagar, veckor, månader ja ibland år framöver, så lever barnen här. Och nu. De har en förmåga att förstå att nuet är det enda som egentligen räknas. Det enda vi med all säkerhet kan vara 100 % säkra på. Och nuet är nu!

När vi bedömer förmågor i skolan så bedöms eleverna utifrån den förmåga de behärskar sämst. D.v.s den förmåga som är elevens ”akilleshäl” är den förmåga som kan sänka en elevs betyg från A till D. Om Framtidskunskap skulle vara ett ämne i skolan skulle varje elev gå ut med ett F. Men för att kunna leva i framtiden måste vi först lära oss att leva i nuet. Så i själva verket kanske det inte är eleverna som borde få F i framtidskunskap, utan vi vuxna. Vi som stressar runt i livet och planerar så in i minsta detalj inför vad som ska ske i nästa stund att vi glömmer bort att stunden är nu.

I sommar ska jag öva mig i förmågan att förstå nuet. Jag kommer ha de bästa lärarna man kan tänka sig, fyra stycken lintottar med fräknar och skrubbsår.

Och till hösten, när jag återigen ska bedöma mina elevers olika förmågor, så ska jag fundera en extra gång. Det som jag ser som en brist på  förmåga hos eleven, kanske helt enkelt är en bristande förmåga hos mig?  Jag menar, hur kittlande är inte den tanken? Tänk om vi inte bedömer eleven utifrån elevens prestationer, utan det vi bedömer är hur vi vuxna tänker att eleven ska prestera för att eleven ska prestera så som vi tänkt?

Nu blev det helflippat 🙂 Måste vara alla sommarlovskänslor som bubblar i mig! Ut och njut av nuet – för varje sekund är just den enda sekunden som räknas!

20140608_144535

Krabbfiske i Juni, ett perfekt ställe att öva ”njuta-i-nuet” förmågan!

Ps. Läs gärna en av mina elevers tankar om just svenska skolans bedömning av förmågor och oförmågor som publicerades på skolvåren idag 🙂 Ni hittar inlägget här.

Kommentera

