Flipcon14 – dag 1

Och så plötsligt var man där. Flipcon2014, Surrealistiskt, overkligt och helt flippat kändes det när man klev in genom konferensdörren och där stod Aaron Sams och John Bergmann och tog emot. De båda som startade vågen av flippat klassrum och vars bok Flip Your Classroom är min ”bibel”.

BqxBJapIAAAvpQ_

Aaron Sams och John Bergmann. Fröken Flipp blev starstruck!

Dagens föreläsning/workshop var tre timmar lång. Helst hade man ju velat ha en vecka tillsammans med dessa båda herrar! De inledde med en övning där två frivilliga fick gå ut från rummet, sätta på sig hörlurar och via två I-pads ta emot instruktioner med hjälp av en flipp hur man viker en origami-groda. 5 andra frivilliga fick gå och ställa sig i ett hörn och se det vi andra gjorde men fick under tiden lyssna på låten ”Happy” i hörlurarna. De hörde alltså ingenting av instruktionerna som gavs oss andra, de fick helt förlita sig på sin syn. Fyra personer av oss som var kvar i rummet fick inte lov att använda tummarna under övningen. Resten av oss som blev kvar fick ta del av en flipp som beskrev hur man viker en origami groda. Flippen hade många grundläggande fel och brister (till mitt försvar). Vissa moment beskrevs väldigt hastigt och tydliga instruktioner saknades.

Till en början gick det rätt OK att följa instruktionerna, men när instruktionen var ”se till att vik ihop ändarna lite så här” så tappade de mig totalt! Jag fattade ingenting och satt och tittade frågande resten av flippen. Min rektor, Wictoria, som är med på konferensen, lyckades dock trots bristfälliga instruktioner vika grodan (tja, kanske finns en mening varför vissa är rektorer andra lärare 😉 )

Jag var dock inte ensam om att ”misslyckas” med grodan. Det var rätt många av oss som lyssnat på den gemensamma flippen som misslyckades. Samtliga av de som inte fick använda tummarna misslyckades. De som inte fick ta del av ljud utan endast fick se instruktionen misslyckades även de i stor utsträckning.

Dock lyckades båda de herrar som stått utanför rummet, med hörlurar och varsin I-pad och som själva kunde pausa och repetera flippen, vika perfekta origami-grodor. Vad ville Bergmann och Sams demonstrera med denna övning?

Jo, att det är precis dessa svårigheter våra elever möter i våra klassrum. En del tittar ner en sekund och missar instruktioner. Andra har svårigheter (här i form av avsaknad av tumme, men ni förstår poängen). En del elever har svårt att koncentrera sig på det som sägs och missar viktiga delar av instruktionen. Hur ska vi fånga upp alla dessa elever i klassrummet?

Det flippade klassrummet är till för alla! De två frivilliga som själva hade haft kontroll över inlärningen, som kunde styra instruktionen och anpassa efter sina behov i form av pausa, spela upp igen osv, lyckades båda två med konsten att konstruera perfekta grodor! Jag erkänner att jag gärna velat haft möjlighet att trycka på STOP-knappen lite då och då under instruktionen…

10463059_10152167227863016_7397975736752379908_n

En origami-groda och en…hmm.. Fröken Flipp groda! Skyller givetvis på bristfälliga instruktioner!

Det flippade klassrummet handlar om att möta varje elevs behov. Det flippade klassrummet handlar om att skapa tid till att använda den tiden du har i klassrummet tillsammans med dina elever på bästa möjliga sätt.

What is the best use of your face-to-face class time? En fråga att ta med ut till solstolen i sommar!

Nu är klockan 03.00 i Sverige och klockan börjar närma sig läggdags även i Pittsburgh. Detta var en kort första reflektion över inledningen av #flipcon. Men stay tuned – jag lovar betydligt mer de kommande dagarna!

Kram från Pittsburgh!

Annonser

3 reaktioner på ”Flipcon14 – dag 1

  1. Intressant läsning! Väntar redan på nästa inlägg 🙂

  2. Superback för dina inlägg. Är det du själv som bekostar denna fortbildning eller din arbetsgivare?

    • Hej 🙂 Jag och min rektor som är med i Pittsburgh ansökte om stipendier via Atlas konferens och blev beviljade båda två 🙂 Så mitt tips är – SÖK!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s